doc
Medlem
Prolog
Pittsburg, vad ska man där och göra? Ja den frågan ställdes av både mina vänner och även jag själv. Hur som helst, det skulle bli målet för sommarens resa (jag som inte reser på sommaren). Då destinationen inte är så populär var det svårt att finna bra priser. När jag sökte runt hittade jag dock en biljett med lite roligare routing till samma pris som betydligt enklare flygningar. Då jag kommer ha svårt att upprätthålla mitt BAEC Guld så tänkte jag att jag slår till för att tjäna lite extra Tier Points. Biljetten såldes av US Airways och då det är något mindre farligt, och ibland till och med fördelaktigt, att boka code share inom Oneworld så tänkte jag att det får bli som det blir. @agehall kanske får sig ett skratt. Rutten innebar flyg från Stockholm via Helsingfors, New York JFK, Washington DCA till Pittburgh.
Dagen innan avresa försökte jag checka in på nätet, något som inte gick. Jag blev däremot varse att jag blivit ombokad från via Charlotte istället för Washington DCA, vilket skulle innebära en senare ankomst till Pittburgh på cirka 2,5 timma. Nåväl, det får bli som det blir. Jag hade ju valt sittplatser vid bokningen i alla fall.
Avresa
Efter att ha tagit flygbussen ut till Arlanda T2 begav jag mig till Finnairs check in för flight AY644 (US7647). Enbart en disk var öppen för Economy Bag Drop och det var lång kö. Det fanns dock en fålla för Business och jag ställde mig där. Efter att damen ropade fram nästa passagerare i ekonomiklass frågade jag om det inte fanns någon business check in idag. Jag fick ett ursäktande svar om att hon inte sett mig och att hon lovade hjälpa mig som nästa person i kön. Vid incheckningen visade det sig att jag inte hade något biljettnummer för de ombokade segmenten, men att jag kunde få boardingkort ändå. Gissningsvis var detta något som måste göras om i New York. Säkerhetskontrollen gick snabbt och Fast Track hjälpte faktiskt något och på några få minuter var jag igenom och i Menzies Aurora Lounge för frukost.
US7647 / AY644 ARN - HEL 08:40 A320 OH-LXM
Boardingen börjades punktligt 08:05 med tydligt utrop om att business class och OW Emerald och Sapphire hade priority boarding. Detta efterlevdes och jag var först ombord och tog plats på 2F som är första raden. Planet var helt fullt så när som på plats 2C. Benutrymmet på rad 2 är klart sämre än på 1A/C, men på en så kort flygning spelade det ingen roll.
På skärmen ovan stod det "Thank you for making an ecosmart choice by flying Finnair". Flyga via Helsingfors till New York, medvetet resande ja, men ecosmart kändes tveksamt.
Jag hälsades välkommen ombord och erbjöds svenska eller finländska dagstidningar. När vi kommit upp i luften serverades olika former av mackor eller wraps till passagerare i business. Jag valde en Caesar wrap, något som säljs i ekonomi för €7,50 enligt menykortet i stolsfickan. Det fick bli blåbärsdricka till som serverades i fina glas.
Servicen var trevlig och vänlig och vi landade en kvart tidigt.
Pittsburg, vad ska man där och göra? Ja den frågan ställdes av både mina vänner och även jag själv. Hur som helst, det skulle bli målet för sommarens resa (jag som inte reser på sommaren). Då destinationen inte är så populär var det svårt att finna bra priser. När jag sökte runt hittade jag dock en biljett med lite roligare routing till samma pris som betydligt enklare flygningar. Då jag kommer ha svårt att upprätthålla mitt BAEC Guld så tänkte jag att jag slår till för att tjäna lite extra Tier Points. Biljetten såldes av US Airways och då det är något mindre farligt, och ibland till och med fördelaktigt, att boka code share inom Oneworld så tänkte jag att det får bli som det blir. @agehall kanske får sig ett skratt. Rutten innebar flyg från Stockholm via Helsingfors, New York JFK, Washington DCA till Pittburgh.
Dagen innan avresa försökte jag checka in på nätet, något som inte gick. Jag blev däremot varse att jag blivit ombokad från via Charlotte istället för Washington DCA, vilket skulle innebära en senare ankomst till Pittburgh på cirka 2,5 timma. Nåväl, det får bli som det blir. Jag hade ju valt sittplatser vid bokningen i alla fall.
Avresa
Efter att ha tagit flygbussen ut till Arlanda T2 begav jag mig till Finnairs check in för flight AY644 (US7647). Enbart en disk var öppen för Economy Bag Drop och det var lång kö. Det fanns dock en fålla för Business och jag ställde mig där. Efter att damen ropade fram nästa passagerare i ekonomiklass frågade jag om det inte fanns någon business check in idag. Jag fick ett ursäktande svar om att hon inte sett mig och att hon lovade hjälpa mig som nästa person i kön. Vid incheckningen visade det sig att jag inte hade något biljettnummer för de ombokade segmenten, men att jag kunde få boardingkort ändå. Gissningsvis var detta något som måste göras om i New York. Säkerhetskontrollen gick snabbt och Fast Track hjälpte faktiskt något och på några få minuter var jag igenom och i Menzies Aurora Lounge för frukost.
US7647 / AY644 ARN - HEL 08:40 A320 OH-LXM
Boardingen börjades punktligt 08:05 med tydligt utrop om att business class och OW Emerald och Sapphire hade priority boarding. Detta efterlevdes och jag var först ombord och tog plats på 2F som är första raden. Planet var helt fullt så när som på plats 2C. Benutrymmet på rad 2 är klart sämre än på 1A/C, men på en så kort flygning spelade det ingen roll.
På skärmen ovan stod det "Thank you for making an ecosmart choice by flying Finnair". Flyga via Helsingfors till New York, medvetet resande ja, men ecosmart kändes tveksamt.
Jag hälsades välkommen ombord och erbjöds svenska eller finländska dagstidningar. När vi kommit upp i luften serverades olika former av mackor eller wraps till passagerare i business. Jag valde en Caesar wrap, något som säljs i ekonomi för €7,50 enligt menykortet i stolsfickan. Det fick bli blåbärsdricka till som serverades i fina glas.
Servicen var trevlig och vänlig och vi landade en kvart tidigt.