Senaste nytt

Hur hade du valt att resa från Sverige till Nya Zeeland på awardbiljett?

Impendill

Medlem
Hej på er!

Jag sitter och försöker kombinera ihop en resa med EB-poäng till Nya Zeeland / Fiji i vinter för mig och min sambo.

Jag har ca 500.000 poäng och alldeles strax en Amex 2-4-1 voucher.

Vi vill åka i minst business class men skulle gärna vilja prova first för en gång skull.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Nya Zeeland, Australien eller Fiji. (beror på vad det går att hitta).
  3. När vill/behöver du resa ut? 18 dec 2015 +-2dgr
  4. När vill/behöver du komma hem? 8 jan 2016 +-2dgr
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? I Business class eller first.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Allt där EB-poäng gäller.
  9. Vad är din budget? (per person) max 10.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Bra pris.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Vi prioriterar bra businessclass-produkt. Flera byten spelar ingen roll.
Jag har förstått att det är svårt med award till Nya Zeeland. Därför gör det inget om vi kommer till Australien och får köpa sista sträckan själva.

Har tittat på en del alternativ och hittat med SAS till Hongkong och sedan vidare med TG.
Har också hittat med AI med dreamliner till Sydney.

Helst av allt skulle vi vilja få till ett byte i SIN och flyga sista benet (helst alla ben) med SQ.

Air china/ANA/Asiana har jag ingen koll på hur deras produkter är. Tips mottages.
 

magost

Medlem
Jag hade en plan att hitta NZ eller AU nyligen, för 2pax i JAN-MAR 16, och sökte därför en hel del på United & ANA,
och lade in träffar i ett stort excelark för att se hur möjligheterna
Det lyckades OK, men jag blev greedy och bokade sen i first eftersom det gick :rolleyes:.

Samlade en del observationer kring detta som kan vara bra att ha kolla på generellt:

- Som Dr. Miles säger, boka det du hittar nu i C, sen kan du bevaka och boka om för 150:- per pers om det dyker upp nåt bättre.
- Mellan 18-dec & 11-januari är det typ blackout på awards till asien & AU :(.
- 2-zons regeln gör det lite knepigare, dvs du får bara byta i en zon, vilket innebär antingen via BKK/SIN eller asien (HKG/NRT/ICN/PVG) osv..
- Air new zeeland är *A, och samma zon som AU, vilket gör att man alltid kan hänga på ett skutt mellan AKL & MEL/SYD/BNE etc.
- SQ awards kan du ej se på United sökning, endast ANA (eller fråga tallin).
- Billigast blir det om du tar SAS till asien (PVH/HKG/NRT) och sen till AU eller NZ eftersom SAS inte tar bränsletillägg YQ.
( Thai tar runt 2000 i bränsletillägg till BKK per plats i C, lika mycket sen till AU, så det blir ca 7500-8000 per pers till NZ ToR)
- Lättast att hitta nu är med THAI via BKK.
- Air new zeeland visade för ett par veckor sedan en hel del awards från HKG till AKL med 787 i C,men tyvärr få dagar med 2 platser
(och SAS hade C till HKG med ny kabin). Kan vara värt att bevaka om de släpper till AKL via PVG eller NRT senare.
,...

Lycka till!
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Jag flög med Air China i Business från Shanghai till Taipei förra året.
Det var bra men många bolag är bättre.
Gott om plats.
Champagne fanns men kanske inte en av de bättre.
 
Toppen