Senaste nytt

Interline LH & A3?

lscorpio

Medlem
Reser till Paros, Grekland på separata biljetter. Vet att LH & A3 har ett interline agreement för baggage. Tror ni man kan man på Arlanda be att baggage checkas hela vägen eller måste jag pga att Paros inte är en intl flygplats hämta ut baggage i ATH och checka in igen?

Vad tror ni om min connection time i ATH, är den för tight?

Biljett 1) LH ARN-MUC-ATH 07:50 - 14:20
Biljett 2) A3 7064 ATH-PAS 15:30 - 16:10
 

agehall

Medlem
Du kan aldrig räkna med detta när du har olika biljetter, oavsett om det finns interline agreement eller inte. Fråga, men bli inte sur om du får ett nej - det är INTE en förmån när man har olika bokningar.

Edit: Och MCT I/D är 55 minuter, så din connection är "för tight" enligt officiella mått mätt. Om det sedan rent praktiskt går att hantera ändå vet jag inte. Och eftersom det är två olika bokningar så har du ändå inget skydd för den sista sträckan om du blir sen, så MCT spelar egentligen ingen roll, det är mer ett mått på vad du borde ha för att känna dig trygg.
 

thsred

Medlem
Du måste ändå hämta ut bagaget i Aten. Även om du åker på en genomgående biljett så måste bagaget tas genom tullen och sedan checkas in igen på Atens flygplats (när du reser utrikes->inrikes i Grekland).
 

lscorpio

Medlem
Ok tack för svar, det var lite det jag misstänkte. Från att ha haft 3tim transfer i ATH har transfertidens pga schemaändringar blivit 1tim10min. Får hoppas allt går enligt plan, men det känns tight.
 

lscorpio

Medlem
Med anledning av ovanstående, tänkte jag dela med mig om hur transfern sedan gick i Aten. Sammanfattningsvis skulle jag och familjen resa till Paros med två separata biljetter.

Biljett 1) Lufthansa ARN-MUC-ATH 07:50 - 14:20
Biljett 2) OA64 (A3 7064) ATH-PAS 15:30 - 16:10.

Vi fick på Arlanda besked att det inte gick att checka in väskorna hela vägen pga just att vi hade separata biljetter. Men om flygen skulle följa tidtabell hade den relativt korta transfertiden i Aten inte varit något problem.

Allt var frid och fröjd när vi bordade anslutningsflyget LH1756 i Munchen i god tid innan avgång till ATH. Vi får sedan besked att pga en teknisk inspektion av planet skulle avgången försenas med 15-20 min. Typiskt... men jag tänkte då att den marginalen bör ändå funka för att hämta och checka in baggaget igen i Aten (sista bag-drop var 30min innan avgång i Aten). Efter en längre väntan lyfter vi 45 minuter försenat dock, och nu inser jag att det inte bör finnas en rimlig chans att klara deadline. Vi landar 14:45 och vet att boarding börjar 14:50. Sista bag-drop är 15:00 och planet till Paros lyfter 15:30. Men vi bestämmer oss för att ändå göra ett försök. Efter landning i Aten ber jag fru och barn att skynda sig till gaten för planet till Paros och be personal om lite dispens för att få med vårt baggage. Jag själv går till baggage-bandet och hoppas på det bästa. Skulle det inte funka, så hade jag förlikat mig med tanken på att själv ta allt baggage och släpa mig ner till färjan i Rafina eller Piraeus för en trevlig 3-4 timmars tur till Paros, medan frugan och barnen flög ner.

Som tur är kommer två av våra väskor bland de första, klockan hade hunnit bli 15:10 och jag får via mobilen besked från min fru att gate agenten sagt att jag har max 5min på mig att checka in väskorna. Jag beslutar mig att dumpa barnvagnen som inte kommit ännu och sprintar ut genom tull och upp till avgångshallen med två stora väskor i släptåg. Väl framme vid incheckning så är det långa köer till diskarna för bag drop. Ja - hur ska man på ett sansat sätt säga att det är akut bråttom? Som tur är ser jag en kvinna som är klar med sin incheckning så jag stoppsladdar framför disken lyckligt omedveten om andras blickar och åsikter om att jag trängt mig före... ”Jag ska med planet till Paros och måste få med mig dessa två väskor. Jag har bråttom”. Varpå tjejen vid incheckningsdisken tittar på mig, och sedan på mitt utskrivna boardingkort och säger, ”ja, men det går ju inte, planet lyfter ju om 15 minuter!”. ”Ja precis, så är läget – de vid gaten har sagt att det är ok” – svarade jag med en liten smålögn varpå hon kallade på en supervisor. På fem minuter hade de satt på baggage taggar och skickat iväg väskorna på bandet, med förbehållet att väskorna nog inte skulle hinna med planet ändå (men nu var jag ändå trygg med att dessa då skulle med nästa plan). Sedan fick jag en sprint eskort av tjejen på incheckning som med höga klackar sprang lika snabbt som Ludmila EnqvistJ Vi sprang genom passkontroll, säkerhetskontroll och precis när min fru får besked att ”nu kommer vi boarda dig och dina barn, utan din man” så dyker jag upp vid gaten.

Jag tackar så mycket för eskorten och försöker pusta ut i bussen som ska ta oss till Olympic Airs Dash8. När alla sitter fastspända på planet och dörren stängts så parkerar en baggagebil med två väskor utanför planet,– gissa vilka? J De öppnar dörren till baggageutrymmet och slänger in dessa...Kudos till snabbt och vänligt bemötande av Aegeans personal och de som hanterar baggage!
 
Toppen