Senaste nytt

Diskussion om lojalitet mot kunden, lojalitet mot flygbolaget

Dr. Miles

Expert
Det pågår en diskussion om lojalitet i en SAS tråd och jag tänker att starta en ny tråd som inte gäller enbart på SAS utan en generell diskussion om lojalitet.
Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jag tycker också lojalitet är viktigt och det spelar en viktig roll i affärer.
Däremot blir jag fundersam när en del personer hävdar att flygbolaget ska erbjuda allt möjligt för att behålla deras lojalitet.
Om lojalitet består endast av förmåner känns det inte så mycket lojalitet för mina öron.

T ex Jag har en fru och om jag byter till en annan kvinna för att andra kvinnan är attraktivare, betyder absolut inte lojal mot min fru.
Samma sak gäller, när man får bra Business class kampanjpris från Qatar Airways till Shanghai för 12.000 SEK då struntar man i att flyga med Lufthansa (om man är lojal mot Lufthansa) som kostar 20.000 SEK för samma datum. Det är inte lojalt.

Lojalitet är något som trots motsättning väljer man den som är lojal mot. Väljer man något annat efter fördel eller förmån, är det en vanlig affär.
 

NotRyan

Medlem
Ja precis. Om man ger en Eurobonus Diamond fria uppgraderingar emellanåt så skapar man starkare känslomässiga band till flygbolaget. Det är nog ingen som tror att @Tommy Palomäki bokar något annat än SAS med lätt hjärta. Varför: Jo han kanske har fått nån perk och därefter alltid också blir bra behandlad...
 

Ricci

Medlem
Det pågår en diskussion om lojalitet i en SAS tråd och jag tänker att starta en ny tråd som inte gäller enbart på SAS utan en generell diskussion om lojalitet.
Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jag tycker också lojalitet är viktigt och det spelar en viktig roll i affärer.
Däremot blir jag fundersam när en del personer hävdar att flygbolaget ska erbjuda allt möjligt för att behålla deras lojalitet.
Om lojalitet består endast av förmåner känns det inte så mycket lojalitet för mina öron.

T ex Jag har en fru och om jag byter till en annan kvinna för att andra kvinnan är attraktivare, betyder absolut inte lojal mot min fru.
Samma sak gäller, när man får bra Business class kampanjpris från Qatar Airways till Shanghai för 12.000 SEK då struntar man i att flyga med Lufthansa (om man är lojal mot Lufthansa) som kostar 20.000 SEK för samma datum. Det är inte lojalt.

Lojalitet är något som trots motsättning väljer man den som är lojal mot. Väljer man något annat efter fördel eller förmån, är det en vanlig affär.
Det är lite här som Allianserna kom in för snart 20 år sedan dvs ok att vara "otrogen" bara att det är inom släkten....:)
Dock sätts detta på spets när LCC och vissa Mellanösternbolag utmanar.

Jag själv försöker vara lojal mot SAS om de flyger samma sträcka, men när SAS envisas att ta 3-9 tusen mer betalt för en C-klass biljett från CPH än en som t ex åker från ARN (via CPH) kan jag ifråga sättande till min lojalitet......
SAS försvarar detta med att det är kutym i flygbranschen att ta mer betalt att flyga "direkt" vilket jag delvis köper.....
När nu SAS öppnar upp Hong Kong från ARN (Sydost Asien resor är det jag mest resor långlinjer på ) så har man fortfarande att vi som har CPH som bas skall betala flera tusen mer......

Som "CPH-basare" kan man få in First basic ( inkl FCT) och hem med basic Biz med LH från HKG för samma pris som man får betala för att flyga CPH-ARN-HKG med SK-C-klass.
Detta sätter förstås lojalitet också på spel.......och frågan är om man skall stanna kvar som Diamond (SK) eller gå över till Senator (LH)........
 
Toppen