Senaste nytt

Light-biljett - Avbokning inom 24h?

Skall iväg med några kompisar till Budapest senare i sommar och valet föll på Finnair pga bra anslutningar och pris. Slog till på en Light-biljett tidigare idag för att nu upptäcka att jag har ett viktigt möte jag måste närvara på på morgonen. På Finnairs hemsida står det att ingen återbetalning sker, men det känns lite luddigt om det går att avboka inom 24h efter bokning eller ej. Någon som har erfarenhet/bra koll på det?

Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Skall iväg med några kompisar till Budapest senare i sommar och valet föll på Finnair pga bra anslutningar och pris. Slog till på en Light-biljett tidigare idag för att nu upptäcka att jag har ett viktigt möte jag måste närvara på på morgonen. På Finnairs hemsida står det att ingen återbetalning sker, men det känns lite luddigt om det går att avboka inom 24h efter bokning eller ej. Någon som har erfarenhet/bra koll på det?

Tack på förhand!
Om bokningen är 1) gjord inom 24 timmar och 2) bokningen gjordes minst 7 dagar före avresa, kan du avboka gratis.

Finnair skrev:
Får jag tillbaka betalda skatter och avgifter om jag avbokar min biljett?

Många av de oanvända skatterna och avgifterna betalas tillbaka. Det finns dock några undantag:
• Serviceavgifter och kreditkortsavgifter betalas inte tillbaka.
• Försäkrings- och bränsleavgifter (YR) betalas inte tillbaka om du har valt en biljettyp som inte är återbetalningsbar.

Observera att en serviceavgift tas ut för alla delvisa återbetalningar. Avgiften dras inte om du har valt en biljettyp som är helt återbetalningsbar.

Om bokningen gjordes sju dagar eller mer före beräknad avgångstid för flyget kan du avboka inom 24 timmar efter bokningstillfället utan återbetalningsavgift.
Vad är en Light-biljett? | Bokning | Planera och shoppa | Vanliga frågor | Finnair
Transportvillkor | Finnair
 

Dr. Miles

Expert
Hur gjorde Du avbokningen?
Det står att man måste kontakta deras kundtjänst när man vill avboka inom 24 timmar från bokningstillfället (och minst 7 dagar från avresedatumet).
Finnair skrev:
Om bokningen gjordes sju dagar eller mer före beräknad avgångstid för flyget kan du avboka inom 24 timmar efter bokningstillfället utan återbetalningsavgift. Kontakta vår kundtjänst.
Transportvillkor | Finnair
Här kan du hitta telefonnummer till Finnairs kundtjänst.
Kontaktuppgifter | Finnair
 
Toppen