Senaste nytt

Bildreserapport: StarFlyer - LCC på japanskt vis

Dr. Miles

Expert
StarFlyer (7C) är ett japanskt LCC flygbolag och de har bas i Kitakyushu (KKJ) i västra Japan. Deras flygplansflotta består endast av Airbus A320 med enklasskabin.

De är lite annorlunda för att vara ett LCC flygbolag.
Trots att de är LCC har de mellan 34 - 37 tums avstånd mellan raderna och alla stolar är utrustade med en skärm med AVOD och USB uttag.
Screenshot20150623_05.png

Jag hade tillfälle att flyga med dem när jag var i Japan sist därför tänkte jag att passa på att skriva en bildrepportage av StarFlyer, lite annorlunda LCC.



Resan började från Nagoya Centrair flygplats (NGO) i central Japan.
Star Flyer Economy NGO-FUK, 01.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 12.JPG

Jag välkomnades av två flygvärdinnor när jag klev ombord. De delade ut hörlurar och filt för dem som ville ha.
Star Flyer Economy NGO-FUK, 02.JPG

Kabinbilder:
Star Flyer Economy NGO-FUK, 03.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 05.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 06.JPG


Stol:
Svart läderstol
Star Flyer Economy NGO-FUK, 04.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 11.JPG

Fotstöd
Star Flyer Economy NGO-FUK, 09.JPG

Mycket generös seat pitch, ca 20 cm kvar från mina knä till stolen framför mig.
Star Flyer Economy NGO-FUK, 08.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 10.JPG

Beläggning på denna flight var ca 70% och jag och min medresenär fick ett tom säte mellan oss.
Star Flyer Economy NGO-FUK, 14.JPG

IFE:
12 videoprogram och 8 musikkanaler att välja mellan. Utöver detta finns det flight map.
USB uttag finns för laddning
Star Flyer Economy NGO-FUK, 19.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 20.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 21.JPG
Säkerhetsdemo på skärmen:
Star Flyer Economy NGO-FUK, 15.JPG

Uppstigning från Nagoya Centrair:
Star Flyer Economy NGO-FUK, 16.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 17.JPG

Servering ombord:
Drycker var gratis på denna flight och det gick att välja från: Kaffe, japanskt te, äppeljuice, vatten, Minestronesoppa
Star Flyer Economy NGO-FUK, 24.JPG

Ett glas äppeljuice
Star Flyer Economy NGO-FUK, 25.JPG

Bordet var ihopvikbart så det tar mindre plats vid användning av halva bordet. T ex när man laddar telefonen via USB kabel.
Star Flyer Economy NGO-FUK, 13.JPG

Framme i Fukuoka
Star Flyer Economy NGO-FUK, 27.JPG
Star Flyer Economy NGO-FUK, 28.JPG

Slutsats:
Det var en av de bästa flygningarna jag har gjort på Japan inrikes flyg.
Bra seat pitch, bra IFE med videoprogram som var anpassade för korta flygningar.
Jag fick också miles till mitt United Mileage Plus konto för jag flög med dem som en ANA flight (codeshare), vilket var en överraskande bonus.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Hur ligger de till prismässigt? Det känns som ett väldigt bra alternativ för intra-Japan och hur läckert är det inte med svarta flygplan? =}
 

chazzie

Medlem
Det varierar efter rutt och datum men priset börjar ifrån ca 7.000 JPY (ca 470 SEK) på Tokyo Haneda - Osaka Kansai per enkelresa.

Jag såg att utbudet på rutter var inte jättestort, men ändå så pass att man kan åka runt lite. Jag hade hoppas att de skulle ha en linje till Chitose och i en perfekt värld Naha =}
 

Bibinski

Medlem
StarFlyer (7C) är ett japanskt LCC flygbolag och de har bas i Kitakyushu (KKJ) i västra Japan. Deras flygplansflotta består endast av Airbus A320 med enklasskabin.

Slutsats:
Det var en av de bästa flygningarna jag har gjort på Japan inrikes flyg.
Bra seat pitch, bra IFE med videoprogram som var anpassade för korta flygningar.
Jag fick också miles till mitt United Mileage Plus konto för jag flög med dem som en ANA flight (codeshare), vilket var en överraskande bonus.
Tjusiga flygplan! Ser ut som späckhuggarna (OT: som de envisas med att döda) :p :(
 

dino_81

Medlem
Tack för ett bra bildreportage av ett ovanligt flygbolag.

Har vid bokning av inrikes resor med ANA noterat att StarFlyer (och även Air Do) kommit upp som alternativ.

Vet du om man som Star Alliance Gold har tillgång till lounge etc. vid code share-flygningar?

Sker isf incheckning vid ANA:s diskar/premium check in?
 
Toppen