Senaste nytt

Egen bil i tjänsten - ersättning

Palazzi

Medlem
Hej forumvänner!

Följer givetvis tjänstebilstråden med stort intresse, men den börjar dels bli väldigt lång....och dels tror jag inte den tar upp den specifika fråga jag tänkt ställa.

Det finns ju ganska många arbeten där man av en eller annan anledning använder en privat bil för tjänsteuppdrag, och ersätts med milersättning som ska tänkas täcka upp för värdetapp, bensinkostnader etc (sällan sanningen).

Anledningen kan vara att företaget har som policy att privat bil brukas i tjänsten. Jag kan också tänka mig att göra det med anledning av att man då inte styrs av företagsregler gällande basbelopp, miljöutsläpp mm...

Mina frågor är således:
1. Någon på sidan som använder egen bil i tjänsten?
2. Om ja - Varför använder ni egen bil i tjänsten?
3. Vilket belopp utgår i ersättning? (kr/mil)
4. Tycker ni att det är en bra lösning för er?
 
Jag gör det ibland, helt enkelt för att det är smidigast. Jag har inte brytt mig om att plocka ut en tjänstebil då jag reser ganska lite med bil i tjänsten för närvarande.
Ersättningen är 18:50 kr/mil skattefritt och ytterligare 19 kr/mil som skattas.
För mig är det en klockren lösning, blir väldigt flexibelt. Vill jag istället åka taxi eller hyrbil så går det lika bra.

Jag vill minnas att det finns en s.k. stupstock på milersättningen (eller åtm har funnits). Dvs att om ersättningen, både skattefri och skattepliktig överstiger ett visst belopp per mil så ska allt skattas. Osäker på denna punkt men kan vara värt att kolla upp inför en förhandling.
 

Palazzi

Medlem
Jag gör det ibland, helt enkelt för att det är smidigast. Jag har inte brytt mig om att plocka ut en tjänstebil då jag reser ganska lite med bil i tjänsten för närvarande.
Ersättningen är 18:50 kr/mil skattefritt och ytterligare 19 kr/mil som skattas.
För mig är det en klockren lösning, blir väldigt flexibelt. Vill jag istället åka taxi eller hyrbil så går det lika bra.

Jag vill minnas att det finns en s.k. stupstock på milersättningen (eller åtm har funnits). Dvs att om ersättningen, både skattefri och skattepliktig överstiger ett visst belopp per mil så ska allt skattas. Osäker på denna punkt men kan vara värt att kolla upp inför en förhandling.

Har man mer än 300mil/år o 60d tjänsteresor tror jag även du får göra minst 30% skattemässigt avdrag för alla resedagar mellan bostad och arbete (?) Över 10.000kr eller något. Att resa 59d måste ju därmed vara den absolut sämsta lösningen.
Att få ersättning/avdrag för A-B-C (hem-jobb-jobbresa) låter ju bra.

Inte hört om stupstocken, men värt att kolla upp!

Håller med om att det är en bra lösning med tanke på smidigheten. Sen lockar det mig att slippa kära en Golf Bluemotion eller annat som dykt upp i tjänstebilstråden - vissa företag har ju en mycket strikt policy.

37.50kr (varav 19kr ska skattas) ger ju möjligen dryga 30kr/mil i ren ersättning inkl avdrag mm. Tror jag fann endast ett par bilar som hade en total milkostnad (slitage, värdetapp, bensin mm) som låg på låga 30kr. Någon ekonomisk fördel finns därmed inte...om man inte kör en gammal bil.
Nu ska vi ju komma ihåg att detta är lägsta ersättning, och att många företag är mer gentila! :)
 

Storsteffe

Medlem
Avtalen varierar när det gäller ersättning men i princip är det aldrig lönsamt med egen bil men värderar man annat än rena pengar så...
 
Om man kör mer än 300 mil/60 dagar får man även göra avdrag för parkerigskostnaderna i deklarationen.
För resor till och från arbetet (alltså inte i tjänsten) får avdrag göras för bil för det belopp som överstiger 10 000 kr med schablon på 18:50 kr/mil för de dagar som bilen används i tjänsten. Därmed behöver det inte bli så stor skillnad mellan 59 och 60 dagar.
Kör man däremot mer än 160 dagar (och minst 300 mil) så får man göra avdrag för bil för alla resor till och från arbetet. I annat fall gäller billigaste färdmedlet (vilket ofta är kollektivt) om man inte sparar minst 2 timmar per dag på att åka bil istället.

Det är en sörja med alla regler kring det här.
 
S

SPG1

Guest
Alltid en förlustaffär att använda egen bil I tjänsten OM man är ärlig mot sig själv I kalkylen (vilket månag inte är) gällande värdeminskningen för varje körd km/mil.
 

Palazzi

Medlem
Alltid en förlustaffär att använda egen bil I tjänsten OM man är ärlig mot sig själv I kalkylen (vilket månag inte är) gällande värdeminskningen för varje körd km/mil.

Rent teoretiskt kan man väl köpa en fyra år gammal Mitsubishi som är relativt bränslesnål. De har säkert tappat mycket i pris, kostar kanske 10kr/mil i bensin....och har fyra år kvar på garantin.

Inget jag skulle gjort (säkert inte många andra heller), men det skulle kunna vara en vinstaffär.
 

gunry

Medlem
Vi kör nästan enbart på hyrbil, eftersom att kostnaden ofta blir lägre för företaget om du kör tillräckligt långt (40-50 mil) på en endagshyra. Dessutom slipper de anställda fundera på om de förlorar på att ta sin egen bil.

Exempel, 50 mil och skattepliktig ersättning på 13 kr + sociala: 50*18,50+50*13*1,4=1835 kr.

En endagshyra + drivmedel är betydligt billigare.
 

Delayed

Medlem
Jag har nog lite svårt att dra några kloka slutsatser av inläggen hittills:
- Köra med egen bil är en förlustaffär för den anställde.
- Det är billigare för företaget med hyrbil än med milersättning till den anställde.
- Hyrbilsföretag existerar för att tjäna pengar.

Fail någonstans. o_O
 
Toppen