Senaste nytt

Felstavat efternamn

Lukas2

Medlem
Bokade biljetter ner till Rom till mig och en vän. Dock så såg jag att jag stavade hans namn med tre S (Larssson), ska ju vara Larsson så klart. Blir det problem tror ni? Eller ska man hoppas ingen kollar överdrivet noga.
 

dino_81

Medlem
Borde inte vara några problem, försök att undvika "mänsklig" kontakt i möjligaste mån. Dvs checka in online osv.

Italien är ju med i Schengen så pass är inte nödvändigt. Vet dock inte hur kinkiga de är i Rom vid boarding etc. Från Sverige via Tyskland/Schweiz/Österrike har jag inte visat ID-kort eller motsvarande på länge.
 

Dr. Miles

Expert
Bokade biljetter ner till Rom till mig och en vän. Dock så såg jag att jag stavade hans namn med tre S (Larssson), ska ju vara Larsson så klart. Blir det problem tror ni? Eller ska man hoppas ingen kollar överdrivet noga.
Vilket flygbolag flyger han med?

T ex SAS tillåter namnändring på biljetten fram till 24 timmar före avresa.
SAS skrev:
Du kan överlåta din biljett till någon annan, eller ändra ett felaktigt namn i biljetten, fram till 24 timmar före avresa (på en ej påbörjad resa).
Ombokning - SAS
 

Mike@GOT

Medlem
Det bör inte vara några problem, de flesta bolag tillåter upp till tre felaktiga tecken så länge du inte flyger till destinationer där reglerna är strängare, t.ex. i Turkiet eller Storbritannien.
 

Palazzi

Medlem
Man får väl ha två bokstavsavvikelser per namn? Detta så länge det inte innebär ett annat etablerat namn......hur det nu ska veta det i ett annat land (?)

Att just Larssson med tre S inte är en annan person (de har väl samman förnamn) tror jag dock är ganska självklart även i Italien. Hade du skrivit Lirsson ist för Larsson hade det egentligen varit OK, men kunnat ställa till problem - hur ska en Italienare veta? Nu finns det ju dock ett födelsedatum med fyra siffror i slutet, en hemstad...förnamn o mellannamn i pass. Jag tror det är så lugnt det bara kan bli :)
 

Lukas2

Medlem
Borde inte vara några problem, försök att undvika "mänsklig" kontakt i möjligaste mån. Dvs checka in online osv.

Italien är ju med i Schengen så pass är inte nödvändigt. Vet dock inte hur kinkiga de är i Rom vid boarding etc. Från Sverige via Tyskland/Schweiz/Österrike har jag inte visat ID-kort eller motsvarande på länge.
Det var lite så jag tänke.:)
 
Toppen