Senaste nytt

Nätresebyrå och ev försening

Cocos

Ny medlem
Jag letar flygbiljetter till Australien med så lågt pris som möjligt.
Nätresebyråerna är ju billigast, men vågar man boka med dem?
Vill helst boka direkt med flygbolaget, men de är ju mycket dyrare.

På en flygning som jag tittat på är det bara 1,5 - 2 timmars mellanlandning.
Vad händer om det blir en försening eller ett flyg blir inställt med kort varsel?

Är det då flygbolaget eller nätresebyrån som tar ansvar för att boka om?
Är man alltid garanterad att komma fram till Australien, trots ev förseningar?

Nätresebyråerna verkar ju vara omöjliga att få tag på när man står där på flygplatsen.
 

Dr. Miles

Expert
Hej, välkommen till BusinessClass, @Cocos!

Det är alltid enklare att lösa problemet om du har bokat biljetten direkt hos flygbolaget du flyger med.
Vid eventuell försening och missad anslutningsflyg, flygbolaget som förorsakade försening är skyldig att ta hand om ombokning.

T ex om du flyger Stockholm-(British Airways)-London-(British Airways)-Hong Kong-(Cathay Pacifc)-Sydney och du har missat Hong Kong->Sydney flighten pga British Airways flight från London är försenad, British Airways är ansvarigt flygbolag för ombokning.
(Dock i detta fall samarbetar British Airways och Cathay Pacific så Cathay Pacific tar hand om dig ändå)

Annars rekommenderar jag dig att läsa en tråd som @agehall skrivit. Det finns många kloka ord där.
http://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/
 

Cocos

Ny medlem
Ok, men eftersom priset skiljer så mycket, blir jag nog tvungen att köpa biljett via en nätresebyrå ändå.
Är flygbolaget då fortfarande skyldiga att ta hand om ombokningen vid en ev försening?

Brukar flygbolagen eller flygplatserna informera om Minimum Connecting Time?
Jag läste om någon som hade för lite tid och flygbolaget la då ansvaret på resebyrån.
 
Toppen