Senaste nytt

Ombokningsbara flygbiljetter

Cocos

Ny medlem
Jag söker billiga flygbiljetter online.
Går det att få alla biljetter ombokningsbara mot en extra avgift?
Vad brukar det kosta extra att få den ombokningsbar?
 

Senator

Moderator
Jag söker billiga flygbiljetter online.
Går det att få alla biljetter ombokningsbara mot en extra avgift?
Vad brukar det kosta extra att få den ombokningsbar?

Hej, välkommen hit. Tyvärr är detta en rätt svår fråga att ge ett generellt svar på. Vi kan kanske börja snäva in med:
Vilka bolag vill du normalt resa med?
Vart åker du som oftast?
Vilken kabinklass (ekonomi, affärsklass eller förstaklass) vill du åka med?
 

agehall

Medlem
I princip kan man alltid köpa en flexibel biljett. Oftast är det dock en riktigt dålig affär som privatperson. Ofta kan en sådan biljett kosta 5-10 gånger så mycket som den billigaste icke-flexibla biljetten. Om du inte måste ha en flexibel biljett, så ska du nog snarare försöka undvika dem.
 

Delayed

Medlem
I princip kan man alltid köpa en flexibel biljett. Oftast är det dock en riktigt dålig affär som privatperson.
Ja jag har nog kommit fram till att man i längden tjänar på "oflexibla" biljetter även om det innebär att man någon gång inte kan nyttja dom och därmed kastar bort pengarna för just den biljetten.
 

Dr. Miles

Expert
Ja jag har nog kommit fram till att man i längden tjänar på "oflexibla" biljetter även om det innebär att man någon gång inte kan nyttja dom och därmed kastar bort pengarna för just den biljetten.
Japp. Jag gjorde en kalkyl på min förra arbetsplats innan jag började ta hand om firmans resebokning.
Det visade sig att det blev billigare att betala ombokningsavgift eller att köpa en ny biljett vid de gångerna som vi behövde att ändra vårt reseplan än att köpa ombokningsbara biljetter hela tiden.
 

Flying P

Medlem
Ja jag har nog kommit fram till att man i längden tjänar på "oflexibla" biljetter även om det innebär att man någon gång inte kan nyttja dom och därmed kastar bort pengarna för just den biljetten.
Det har vår CFO också förstått. Alltid billigaste och ta kostnaden för ny och/eller ombokad biljett om behovet uppstår. Samma gäller hyrbilar, aldrig försäkringar (förutom i USA).
 

Cocos

Ny medlem
Hej, välkommen hit. Tyvärr är detta en rätt svår fråga att ge ett generellt svar på. Vi kan kanske börja snäva in med:
Vilka bolag vill du normalt resa med?
Vart åker du som oftast?
Vilken kabinklass (ekonomi, affärsklass eller förstaklass) vill du åka med?
Jag åker till Australien i ekonomiklass.

Japp. Jag gjorde en kalkyl på min förra arbetsplats innan jag började ta hand om firmans resebokning.
Det visade sig att det blev billigare att betala ombokningsavgift eller att köpa en ny biljett vid de gångerna som vi behövde att ändra vårt reseplan än att köpa ombokningsbara biljetter hela tiden.
Finns det olika typer av flexibla biljetter?
Går det att ändra hemresan på en biljett som inte är ombokningsbar, mot en extra kostnad?
 

Jonas C

Medlem
Ja jag har nog kommit fram till att man i längden tjänar på "oflexibla" biljetter även om det innebär att man någon gång inte kan nyttja dom och därmed kastar bort pengarna för just den biljetten.
Oftast så får man ju tillbaka flygskatter på icke-ombokningsbara biljetter, så man förlorar ju som mest bara ett par hundralappar på de riktigt billiga biljetterna inom Europa. Såvida inte flygbolaget eller resebyrån insisterar i att ta en administrativ avgift på skatterna.
 

johhenrik

Medlem
Finns det olika typer av flexibla biljetter?
Går det att ändra hemresan på en biljett som inte är ombokningsbar, mot en extra kostnad?
Ja, det är inte ovanligt. Kanske en kostnad på 2.000kr osv. Dock ska man ha klart för sig att de oftast gäller inom samma bokningsklass, så då gäller det att det "priset" finns på den dag du vill ändra till. Det är alltså inte bara att ändra till en annan dag.
 

AABack2ARN

Medlem
Såvida inte flygbolaget eller resebyrån insisterar i att ta en administrativ avgift på skatterna.

Vilket de flesta resebyråer verkar göra...

@Cocos: Många flygbolag erbjuder biljetter som går att boka om mot en kostnad. Men som nämns ovan är det ofta ganska stränga villkor för att kunna boka om, oftast måste det finnas platser i exakt samma bokningsklass eller så får man betala mellanskillnaden som förvisso kan vara en hanterbar kostnad om det "bara" skiljer en bokningsklass mellan din bokningsklass och närmast tillgängliga.

En riktig resebyrå borde kunna hjälpa dig, men räkna med att det kostar en del och att du behöver dubbelkolla allt de säger.
 
Toppen