Senaste nytt

Dina dummaste flygbiljetter

niksal

Medlem
Ibland måste man boka flygbiljetter för "vilket pris som helst". Detta fick mig att tänka på att det inte finns en tråd om de dummaste biljetterna vi bokat. Vad har du bokat som kännts riktigt dumt?

Jag fick på kort varsel boka en resa som tar mig från Helsingfors till Stockholm på morgonen, samma kväll till Oslo var jag är två nätter, och sedan hem till Helsingfors. Med två små barn vill jag vara hemma efter två nätter borta så att jag hinner natta barnen.

Dels är morgonflygen från Helsingfors till Stockholm riktigt dyra verkar det som om, dels är direktflygen från Oslo till Helsingfors riktigt bokade. Slutpris för mina tre flyg? Över 14000 SEK! Nu betalar jag ju inte själv, men trots det kändes det som ren idioti. Men måste man så måste man. Inte precis enligt vår resepolicy...
 
@agehall to Africa är väl en klassiker :D Va de 62 000 SEK för en Economy T/R istället för 34 000 SEK i business när policyn vad Eco only?

Minns också @Seinan som bokade en biljett på Thai med 5 dagars varsel T/R Stockholm - Sydney för väldigt mycket pengar. Visade sig sen att bokningsklassen inte gav några poäng till Eurobonus alls.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Ibland måste man boka flygbiljetter för "vilket pris som helst". Detta fick mig att tänka på att det inte finns en tråd om de dummaste biljetterna vi bokat. Vad har du bokat som kännts riktigt dumt?

Jag fick på kort varsel boka en resa som tar mig från Helsingfors till Stockholm på morgonen, samma kväll till Oslo var jag är två nätter, och sedan hem till Helsingfors. Med två små barn vill jag vara hemma efter två nätter borta så att jag hinner natta barnen.

Dels är morgonflygen från Helsingfors till Stockholm riktigt dyra verkar det som om, dels är direktflygen från Oslo till Helsingfors riktigt bokade. Slutpris för mina tre flyg? Över 14000 SEK! Nu betalar jag ju inte själv, men trots det kändes det som ren idioti. Men måste man så måste man. Inte precis enligt vår resepolicy...
Tycker inte att detta var idioti, snarare sunt förnuft.
 

Insomnia

Medlem
Tänkte flika in med en följdfråga. Hur kommer det sig att man ibland kan hitta economy priser för 4-50000 kr när en vanlig biljett kostar 3-4000 kr??
 

Senator

Moderator
Jag fick ett ok på ett möte i Cupertino, CA klockan 22.00 en tisdag kväll. För att hinna i tid till 15.00 nästa dag, hade jag en resa bokat med Lufthansa ut och United hem via LHR. Bokat i "D" ut och "Y" hem. 38 000kr, behövde åka till SAS på ARN T5 när kontoret öppnade 05.15. Biljett 15min senare, och hann med (den gången) 06.25 till Frankfurt. Kom till Frankfurt och uppgraderade från "D" till First ;)

Tyvärr hade jag Hertz hyrbil och möte på gång, så det blev en nykter resa till San Fran i First :eek: Jisses vad jag var trött när möte avslutades klockan 22.00 lokal tid (07.00 svensk tid), och jag hade varit uppe i 27 timmar när jag anlände hotellet...

Jag uppdaterade hemresan till "D" för extra 2 000kr... :)
 

Storsteffe

Medlem
Nu betalar jag ju inte själv, men trots det kändes det som ren idioti. Men måste man så måste man. Inte precis enligt vår resepolicy...

Ja fast i slutändan betalar du delvis själv, antingen via skattsedeln eller/och via minskat löneutrymme, hade dock gjort likadant!
 
Tänkte flika in med en följdfråga. Hur kommer det sig att man ibland kan hitta economy priser för 4-50000 kr när en vanlig biljett kostar 3-4000 kr??

Flygbolagens smarta drag att ta hutlösa priser för den sista platsen ombord. Dom vet att dom ibland säljer dom så då är de självklart att dom skall ta bra betalt för den...
 
Toppen