Senaste nytt

Stockholm - New York i British Airways First Class t.o.r - del 1

Stefan62

Medlem
IMG_0034.JPG


Under 2014 uppnådde jag gränsen för en ”BAEC 2-4-1”-voucher och försökte lite då och då med att hitta platser för en längre resa i F, bland annat försökte jag med Asien och Sydafrika – men hittade inget som passade.

Inför den under våren annonserade förändringen av BAEC gjorde jag ett antal sökningar och dagen innan förändringarna trädde i kraft så dök det plötsligt upp flera platser till New York.

Jag fick igenom en bokning till Newark med retur från JFK – båda atlantflygningarna är/var dagflygningar.

Det här blir min andra resa tur och retur i first class.

Den förra resan genomfördes under mars/april i år och jag restar med reserapporten, men denna gång är avsikten att rapportera efterhand i mån av tid.

Jag har dämpat förväntningarna även denna gång för att bli positivt överraskad – till min sambo har jag varit tydlig med alla synpunkter och kommentarer från BC så att det inte blir för höga förväntningar. @Dr. Miles svarade mig för några år sedan att man skulle ha låga förväntningar överlag och det rådet har jag haft nytta av. En positiv överraskning kom för några dagar sedan då BA nu börjat med möjlighet att förbeställa huvudmåltid ombord.


Resan börjar

Taxin kom på utsatt tid kl 09.45 och vi åkte direkt ner i norra länken vid Värtan och 25 minuter senare stegar vi in i Terminal 2 på Arlanda

Ingen kö vid British Airways incheckningsdisk för Club Europe så det hela var över på några minuter.

Fast track - trots att det inte var någon längre kö i den vanliga fållan. Allt gick snabbt och smidigt samt att personalen i säkerhetskontrollen var glad positiv och faktiskt kostade på sig ett leende. Därefter med snabba steg mot Aurora Lounge.

I loungen var det ca 15 gäster - lugnt och avkopplande.

Det var den vanliga kalla buffén som serverades och jag tycker den är helt ok. Loungen är den jag gillar bäst på Arlanda.

Med förvåning noterade jag att kl: 11 kompletterades utbudet med ytterligare kallskuret och lite olika sallader m.m.

Jag kopplade upp mig på loungens internet och hann svara på en del jobb-mail. (Loungens internet är snabbt och stabilt.)

Ca 25 minuter innan avgång packade vi ihop våra saker och gick mot passkontrollen – ingen kö.

Framme vid gaten hade boardingen börjat, men det fanns en ”priority-lane” för Club Europe-passagerare och statuskort-innehavare så det var bara att passera.


British Airways flight BA0777 Stockholm – London Heathrow

Departure: 12.20
Arrival: 14.00
Duration: 2h 40m
Date: 16 Juni 2015
Aircraft type: Airbus A320
Seat & Class: 4 A och C, Club Europe/Business Class

Vi hälsades välkomna ombord i dörren in till flygplanet av en medelålders manlig purser som även tog kavajen och hängde in den i garderoben.

Kapten tog till orda och hälsade välkommen över högtalarsystemet och meddelade att flygtiden idag skulle bli ca 2 timmar och därefter blev det säkerhetsgenomgång på video.

Efter take-off blev det så dags för drinkvagnen och självklart valdes champagne som serverades med en påse nöt-mix.

IMG_9977.JPG


Efter ytterligare ca 15 minuter blev det så dags för servering av lunch och jag hade inga höga förväntningar, men överraskades av val mellan två varmrätter – kyckling på något vis och räkor i curry. Utan att tveka valde jag räkor i curry och det var ett utmärkt val. Allt serverades på bricka, förutom bröd som serverades ur en korg – dock blev det ingen förrätt, men en liten dessert som smakade mycket bra och det gjorde faktiskt hela måltiden. Det blev mer champagne och även en liten flaska vitt vin. Till desserten serverades kaffe och lite starkare drycker, men jag stod över för att istället hålla koll på läget till dess att jag kommit på nästa flyg.

DSC_0009.JPG


En lite lustig detalj var att pursern strax före landning kom med en Ipad till min plats för att förmedla ett mail som hälsade mig välkommen och eftersom man noterat att detta var min första resa i F på BA så ville man upplysa om allt som erbjöds på Heathrow. Eftersom jag läst allt jag hittat på BC så var ingen del av informationen något nytt, men det var en trevlig gest av BA.

Vi landade på Heathrow ca 30 minuter före tidtabell och var snabbt framme vid gate.

Med raska steg gick vi mot ”Concorde Room”.

Det var inte så många gäster i CR och vi blev anvisade ett litet bås av den trevliga personalen. Servitören rekommenderade en rosé-champagne som dryck medan vi granskade menyn och så fick det bli!


DSC_0017.JPG



Jag hade läst menyn via någon sida på internet och hade redan gjort valet. Det fick bli en 3-rätters middag med lax, BA-burger, ost-bricka och sedan rabarber-paj av något slag med espresso som avslutning. Sedan flytt till baren för att testa något rödvin och en god whisky samt ett kort besök på terrassen för att ta några bilder.

DSC_0012.JPG


DSC_0018.JPG


DSC_0019.JPG


IMG_0003.JPG


IMG_0005.JPG


IMG_0012.JPG


IMG_0025.JPG


DSC_0023.JPG



Redan flera veckor innan avresa hade jag försökt boka en tid i Elemis Spa, men via mail fick jag veta att det inte fanns några bokningsbara tider kvar. I mailet skrev man dock att det alltid finns tider för drop-in.

Eftersom vår flight skulle gå från ”B-gate” så ordnade personalen i CR två ”appointments” för oss i det Elemis Spa som finns i anslutning till loungen vid B-gaterna. Det blev trevliga och avkopplande 15 minuter med en enklare hudrengöring av ansiktet samtidigt som massagestolen gjorde sitt.

IMG_9995.JPG


IMG_0026.JPG

.
Efter spa-behandlingen var det dags att direkt gå till gaten för boarding.


British Airways flight BA0189 London Heathrow - Newark

Departure: 17.05
Arrival: 19.35
Duration: 7h 30m
Date: 16 Juni 2015
Aircraft type: Boeing 777-200
Seat & Class: 2 A och 3 A, First Class

IMG_0030.JPG


Boardingen hade börjat och det fanns självklart en ”priority-lane” även här.

Väl framme vid flygplansdörren hälsades vi välkomna och fick svänga till vänster och visades till våra platser, 2A respektive 3A.

Vid stolen fanns en relativt stor garderob där jag hängde in kavajen och innan jag hunnit sätta mig ned så kom ett glas LPGS.

IMG_0033.JPG




IMG_0077.JPG


Vid min plats fanns redan tofflor, meny samt hörlurar och efter ytterligare några ögonblick kom en pyjamas och ett amenity-kit med enkelt, men användbart innehåll.

IMG_0038.JPG


Champagne-glaset fylldes på innan säkerhetsgenomgången under vilken vi taxade ut mot startbanan.

Efter take-off blev det mer champagne och även en liten skål med varma nötter. Efter en kort stund delades vattenflaskor ut samtidigt som matbeställningen togs upp och eftersom vi hade förbeställt varmrätt så var det bara förrätt som skulle väljas. Vi chansade på att fråga om en extra förrätt som mellanrätt och det var inga problem. Vi fick också frågan om att äta middag omedelbart eller om vi vill ta det senare och med tanke på middagen i CR så valde vi att vänta någon timme in i flygningen.

Nyligen kunde jag läsa i en tråd där någon undrade om man provat att äta tillsammans med eventuell medresenär – jag bestämde mig för att prova. Jag satte mig på ottomanen i stol 2A för middag med min sambo. Det fungerade alldeles utmärkt och personalen dukade gladeligen bordet för två. Trångt? Inte alls - bara trevligt!

IMG_0087.JPG


Middagen inleddes med en apritretare och följdes av vitlöksbröd, lax, friterad halloumi och en väl tillagad Angus-biff. Till middagen drack vi champagne och ett gott passande rödvin.

IMG_0088.JPG


DSC_0055.JPG


DSC_0058.JPG


DSC_0060.JPG


DSC_0061.JPG


DSC_0065.JPG


Vi frågade om vi kunde få en ost-bricka innan desserten vilket absolut inte var något problem. Till dessert föreslog vår flygvärdinna att hon skulle göra en dessertbuffé med en av varje och det var självklart inget vi kunde säga nej till. Den glass som serveras i F är med vanilj från Madagaskar och den var tyvärr slut när jag ville beställa, men det var inga problem att få glass från CW – även om den inte serverades med någon finess. Som dryck till desserten valde vi att fortsätta med champagne.

DSC_0067.JPG


DSC_0068.JPG


DSC_0069.JPG



Efter desserten blev det en dubbel espresso, chokladpraliner och ett stort glas JW Blue Label.

DSC_0071.JPG



Efter middagen gick jag åter till min plats och slumrade till några minuter, men vaknade av att man nu påbörjat servering nummer två som var av en afternoon tea-liknande historia. Det blev en kanna te, brittiska finger-snittar och lite sötsaker.

IMG_0082.JPG


DSC_0074.JPG


Allt smakade mycket bra.

Cirka en timme innan landning började vi sakta sjunka till ca 20 000 fot och låg där en lång stund innan man började märka av att det var dags för landning.

Lite efter tidtabell tog vi mark på Newark och var framme vid gate ca 25 minuter efter tidtabell.

Visst blir man blir lika glad varje gång man ser något svenskt när man är på resa.

IMG_0129.JPG



First-passagerarna fick självklart gå av först och det gjorde att vi kom bland de första till immigration så den delen var överstökad på mindre än 5 minuter. Bagaget kom efter ca 10 minuters väntan, men jag fick inte intrycket av att prio-taggar etc hade någon som helst inverkan på när vårt bagage kom ut på bandet.

Jag har hittills bara rest i First med Thai och det var två mycket bra långflygningar. Nu vill jag inte göra någon direkt jämförelse mellan TG och BA i F, men jag är mycket positivt överraskad av BA.

Returresan sker om knappt en vecka så del 2 av rapporten kommer därefter.

Tack för att Du läst ända hit – kommentera gärna!
 

Attachments

  • IMG_0034.JPG
    IMG_0034.JPG
    948,9 KB · Visningar: 443
  • IMG_0040.JPG
    IMG_0040.JPG
    846,5 KB · Visningar: 519
  • IMG_0043.JPG
    IMG_0043.JPG
    803,5 KB · Visningar: 496
Last edited:

agehall

Medlem
ÄNTLIGEN! Du får ju inte bara försvinna sådär efter att ha utlovat en rapport. Kul läsning - verkar som att det över lag var en rätt bra resa hitintills.

Tips inför framtiden - om du tror du behöver använda blixt så är det något som är galet. Att ta bra kort med blixt är bland det svåraste man kan göra och i princip är det bättre att aldrig använda blixten imho. Tittar man på bilden med kyparen i CCR så ser man tydligt exempel på när blixten går in och förstör en annars bra bild. Den hade nog blivit lite mörk utan blixt, men det kan man enkelt fixa efteråt.
 

ChabbeT

Medlem
Tack för en mycket härlig rapport. Jag håller med dig om att Aurora Loungen är den bästa på ARN. Fortsatt trevlig resa!
 

GillBates

Medlem
Trevlig läsning! Du har ju tidigare skrivit att CW inte var någon hit, så det var kul att läsa att du tyckte om First (har själv inte provat den än).
 
Toppen