Senaste nytt

Widerö nära att krascha (2010)

A

Aurora

Guest
Jeg synes vinklingen av saken er spesiell fra avheralds side, basert på egen kunnskap om saken. Det er mange ting som ikke er sagt i artikkelen og mange bakenforliggende (behind the scenes) parametre og forhold som ikke offentligheten har generell tilgang på.

Måten avherald framstiller denne siden av saken er for meg tendensiøs og ensidig, og jeg er overrasket over at så mange tar det Simon skriver for god fisk. Personlig ødelegger denne artikkelen mitt syn på avherald som en seriøs nyhetsformidler, siden framstillingen er svært tendensiøs og ikke åpner for at "their source" kan ha en agenda.
 

Bryant

Medlem
Jeg synes vinklingen av saken er spesiell fra avheralds side, basert på egen kunnskap om saken. Det er mange ting som ikke er sagt i artikkelen og mange bakenforliggende (behind the scenes) parametre og forhold som ikke offentligheten har generell tilgang på.

Måten avherald framstiller denne siden av saken er for meg tendensiøs og ensidig, og jeg er overrasket over at så mange tar det Simon skriver for god fisk. Personlig ødelegger denne artikkelen mitt syn på avherald som en seriøs nyhetsformidler, siden framstillingen er svært tendensiøs og ikke åpner for at "their source" kan ha en agenda.

Jag är förvånad att just du ifrågasätter detta.

Vilken fakta tycker du saknas? Vad hade du tyckt om det var Skytaxi under inflygning till Tromsö?
 
A

Aurora

Guest
Jag är förvånad att just du ifrågasätter detta.

Vilken fakta tycker du saknas? Vad hade du tyckt om det var Skytaxi under inflygning till Tromsö?

Jeg ifrågsetter avheralds framstilling av hendelsesforløpet, ikke hendelsen i seg selv. Det forundrer meg om det kan være språkbarriere eller bare manglende vilje som nok en gang står for disse ekstremt prejudice holdningene....
 

Bryant

Medlem
Jeg ifrågsetter avheralds framstilling av hendelsesforløpet, ikke hendelsen i seg selv. Det forundrer meg om det kan være språkbarriere eller bare manglende vilje som nok en gang står for disse ekstremt prejudice holdningene....

Ok! I skrift kan det vara svårt att få fram vad man egentligen menar och skrivs det på norska eller danska har jag svårt ibland att hänga med.

Men jag förstår fortfarande inte vad som är enkelsidig. Alla rapporter på Avherald beskriver förloppet utan personliga inlägg (oftast)

Utveckla gärna hur man skulle beskrivit händelseförloppet på ett objektivt sätt.
 
A

Aurora

Guest
Ok! I skrift kan det vara svårt att få fram vad man egentligen menar och skrivs det på norska eller danska har jag svårt ibland att hänga med.

Men jag förstår fortfarande inte vad som är enkelsidig. Alla rapporter på Avherald beskriver förloppet utan personliga inlägg (oftast)

Utveckla gärna hur man skulle beskrivit händelseförloppet på ett objektivt sätt.

Du framstiller det som om at jeg er ensidig fan av Widerøe og at jeg på noe vis påstår at dette er overdrevet fra avheralds side og at widerøe ikke har vært i denne situasjonen (a loose attempt at understanding your logic?).

Det er utelukkende noe du selv har funnet på, da det ikke står et ord om at "Widerøe er bedre enn skytaxi" eller "Widerøe gjorde ikke dette" i min tekst. Som det står nevnt hos avherald har dette vært slått opp stort og voldsomt i lokalavisa mi (Nordlys). Jeg har lest alle artiklene, og det som har kommet fram av konkrete fakta fra ferdskriveren er ikke noe man kan "diskutere vekk". Det var faretruende nært en alvorlig situasjon for Widerøe. A serious incident. Det kommer man seg ikke vekk fra uansett.

Men måten avherald framstiller sakens hendelsesforløp på, er det som for meg er tendensiøs.
"On Jun 5th 2015 a source contacted The Aviation Herald indicating xxx yyy zzz". Hva vet vi om denne kilden?
"Our source said xxx yyy zzz" - hvem skal være den som vurderer hva som er rett og hva som er galt her? Hvorfor har denne kilden så mye mer peiling på hva norsk havarikommisjon har utredet?
"The AIBN cannot investigate what it does not know" - nei, så kan kilden dette da? Hvis ikke en offentlig havarikommisjon kan utrede hva som har skjedd, kan en ikke-navngitt kilde gjøre det da? Det er selvmotsigende.

Statens havarikommisjon (AIBN) har etterforsket saken, de har kommet med ettertrykkelige anbefalinger til Widerøe og hendelsesforløpet har vært presentert i både lokale aviser og nyhetskanaler. Det er ingen som har lagt skjul på noe, og det eneste som skjer er at saken kommer opp på nytt og på nytt (nå igjen 6 mnd etter forrige runde i nyhetene lokalt) fra ukjente kilder som lekker data til histen og pisten.

Poenget for meg er at denne måten avherald har kastet seg over sin "source" og brukt denne som et sannhetsvitne ikke er særlig kildekritisk. Dessverre er det vanskelig å si noe mer konkret enn dette, da jeg ikke ønsker å gå ut med noe ytterligere info om saken.
 

agehall

Medlem
Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.

Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.

Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.

I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.

Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.
 

Bryant

Medlem
Kort svar, sitter i taxi. Källor ska alltid kritiskt granskas.

Självklart ser du olika på skytaxi och widerö. Det är du väldigt öppen med i alla inlägg.

Men! Jag är inte kritisk till det eftersom det är en del av charmen med detta forum.
 
A

Aurora

Guest
Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.

Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.

Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.

I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.

Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.

Nå tror jeg språkbarrieren slår inn; svammlar?
Og ja, jeg var enig med deg angående avherald og grundig granskning - fram til denne artikkelen. Det er jo også det jeg skriver i første innlegg her. Er skuffet over at avherald som jeg har benyttet meg av som et sannhetsvitne, klarer å "skite egen fot så mycket". For dette er ikke bra. Og når de tar så feil i en sak, kan man jo lure på hva de tar feil om i andre saker hvor man ikke har kunnskaper.

---

Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å skulle skru alt om til å handle om selskaper og rene heiaklubber ala fotball @Bryant - skal jeg aldri få lov å uttale meg om noe uten at du tror det ligger en bias bak det? Kjenner jeg er litt lei av at alt man sir bare skal avskufles som irrelevant fordi noen tror man ikke evner å forholde seg objektiv. Som forsker er det hele jobben min. Men takk for tiltroa liksom... Kjenner det ikke frister å skrive noe som helst her inne når det blir så utrolig ensidig.
 
Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.

Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.

Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.

I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.

Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.

Fast det går alltid i såna fall att anmäla till lämplig tillsynsmyndighet.

En haverikomission är redan fristående från "regulatorn" (heter det så på svenska? "Regulator" är engelska termen) för att säkerställe obereoende vid utredningar. Det finns möjlighet att göra anonyma anmälningar till båda dessa myndigheter som då har en juridisk skyldighet att ta undersöka frågan.

Det är också så åtminstone där jag jobbar att vi har juridisk skyldighet att anmäla allting som kan leda till fara för flyget, enda undantaget är när vi säkert vet att en annan part anmäler händelsen. Detta gäller oavsett om vi är i tjänst eller inte.


Sannolikheten att Wideröes egna rapportsystem och utredning, norska havkom och norska luftvarstverket (motsv) har mörkat får nog anses vara väldigt liten.


Sen ska man självklart inte frångå att det verkar ha varit en allvarlig incident. Men jag tror steget ifrån att det var en allvarlig incident till att fakta medvetet ska ha mörkats är långt.
 
Toppen