Senaste nytt

Råd kring hyrbilsförsäkring?

jonten

Medlem
Jag har valt att hyra utav hyrbil.se, jepp jag vet men det var halva priset mot de stora drakarna.
16 dagars hyra i USA, jag fick då erbjudandet om denna extra försäkring för 800:-
http://www.cartrawler.com/res/conditions/insurance/CT_AXA_TC_SE.pdf

Bilhyran som blev med Alamo är på drygt 8000:- (inkl envägsavgift) så ovan försäkring är bara ~10%
Bifogat är skärmdump med försäkringarna som ingår hos Alamo.

Hur hade ni gjort? Täcker extra försäkringen självrisken på Alamos försäkring, jag har lite svårt att tolka det. Vilkoren verkar vara översatta med Google Translate.

Kortförsäkringen täcker inte självrisken, därav att det kan vara intressant att betala en extra 800:- för att slippa problem. Skärmklipp.JPG
 

jonten

Medlem
Nja har tillräckligt med kort, dessvärre betalades USA-resan med ett kort som inte hade hyrbilsdelen. (det sker inte igen, var inte påläst då)
CDW-no excess, det hade jag missat. Då är det bara vindrutan, underedet, nycklar osv som de kan lura av mig pengar för.
800:-. är ju ändå rätt billigt för att slippa stå och tjafsa vid båset.
 

igelkotten

Medlem
Jag har alltid kört med bara CDW.

Borttappad eller trasig nyckel kostar $250. Den har jag fått betala en gång, så av den anledningen känns ju 800 kr som ett billigt skydd mot en sån enkel grej att tappa bort en nyckel.
 

agehall

Medlem
Den försäkring du i princip måste ha, är supplemental liability. Utan den så kan du nudda en annan bil och bli stämd på miljoner. LDW/CDW är bra, men inte tillräckligt.
 

Morgan

Medlem
Det är väl den ovan som kallas third party liability protection , som väl i grunden är som en svensk trafikförsäkring.
 

agehall

Medlem
Det tror jag inte. ALI/SLI brukar alltid tala om exakt hur mycket de skyddar dig för. Brukar vara i storleksordningen USD1-2M. Third Party Liability är lite mer diffust och kan vara så låg som USD200k, vilket inte räcker alls.

Så oavsett, kolla upp att din TPL är god för minst USD1M och helst det dubbla. Om den är det så har du allt du behöver.

För att förklara varför detta är viktigt, nu när jag inte sitter på en iPad:
LDW/CDW täcker i princip kostnader upp till vad bilen du kör kostar. För de flesta människor, så är det mycket pengar, men kanske inget som man får livslånga skulder av. Om man däremot blir stämd på USD2M så kommer de flesta att lida resten av livet för det. Jag vet inte om de kan mäta ut egendom i Sverige för att ta igen dessa belopp, men jag skulle inte vilja riskera att ha något sådant hängandes över mig. Min kollega, som har fastigheter i USA är livrädd för detta.
 
Toppen