Senaste nytt

Visste ni att det är olika ersättningsnivå vid olycka beroende på vilket flightnummer du flyger med?

Dr. Miles

Expert
Jag pratade med min gammal vän i Japan nyligen.
Han sa att han alltid bokar med ANA (NH) flightnummer ifall han åker med THAI till Thailand.
Orsaken av detta var inte för att hans firma har specialavtal med ANA, utan pga ersättningsnivå vid olycka.

Enligt honom ersättningsnivå bestäms av marketing carrier och inte av operating carrier.
T ex om TG683/NH5599 (operated by THAI) från Tokyo Haneda till Bangkok störtar, blir det stor skillnad för anhöriga om flighten var bokad som THAI flight (TG683) eller som ANA flight (NH5599).​

Montrealkonventionen (bl a Japan och europeiska länder är med) tagit bort övre gräns* av kompensation för dödsfall vid flygolycka.
*När olyckan har orsakats av flygbolagets vårdslöshet. Annars är det upp till 113.100 SDR per person.
Montrealkonventionen

Dödsfall och personskada

Flygbolaget ansvarar för dödsfall och eventuell personskada som passagerare drabbas av ombord eller vid av- eller påstigning av flygplan. Det finns ingen ekonomisk gräns vid dessa typer av skada. För den del av skada som överstiger 100.000 SDR ansvarar flygbolaget inte om det kan visa att skada inte orsakats av flygbolagets vårdslöshet.
Källa: www.srf-org.se -Montrealkonventionen

Däremot Thailand är inte med Montrealkonventionen och därför gäller Warszawakonventionen fortfarande för thailändska flygbolag.
Ersättning Warszawakonventionen är endast upp till 16.600 SDR per person.

Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
Warsaw Convention - Wikipedia, the free encyclopedia

Contract of Carriage:
Conditions of Carriage |ANA
ANA skrev:
(3) Where the Convention other than the Montreal Convention applies;
  • (a) ANA agrees in accordance with Article 22 (1) of the Convention that, as to all International Carriage performed by ANA and as defined in the Convention:
    • (i) ANA shall not apply the applicable limit of liability based on Article 22 (1) of the Convention in defense of any claim arising out of death of or, wounding or other bodily injury to, a Passenger within the meaning of Article 17 of the Convention. Except as provided in (ii) below, ANA will not waive any defense to such claim which is available under Article 20 (1) of the Convention or any other Applicable Laws.
    • (ii) ANA will not, with respect to any claim arising out of death of, or wounding or other bodily injury to, a Passenger within the meaning of Article 17 of the Convention, avail itself of any defense under Article 20 (1) of the Convention up to the sum of 113,100 SDR exclusive of the costs of the claim including attorney's fees which the court finds reasonable.

Contract of Carriage | Terms & Conditions | Thai Airways
THAI skrev:
Where the Warsaw Convention system applies, the following limits of liability may apply:

16,600 Special Drawing Rights (approximately EUR 20,000; US $20,000) in respect of death or bodily injury if the Hague Protocol to the Convention applies, or 8,300 Special Drawing Rights (approximately EUR 10,000; US $10,000) if only the Warsaw Convention applies. Many carriers have voluntarily waived these limits in their entirety, and US regulations require that, for journeys to, from or with an agreed stopping place in the US, the limit may not be less than US $75,000.
 

SNIFF

Medlem
ILJM (idag lärde jag mig)...

Ryssland är inte heller med.
However, only 110 of the 191 ICAO-contracting States, or just 57% of the total are Parties to it. A number of fast-growing aviation markets in Asia, such as Thailand, the Philippines, Indonesia, and Vietnam, have yet to sign up. Russia is another notable absentee. This means that a patchwork of liability regimes continue exists around the world. The result is unfairness, confusion and complexity in determining which regime covers a particular passenger or cargo itinerary. Claims handling and litigation from accidents or incidents are unnecessarily complicated.
- IATA - Montreal Convention 1999
 

Dr. Miles

Expert
Enligt Wikipedia, Burma Airways (dagens Myanmar National Airways, UB) hade dispensklausul i sina transportvillkor så att flygbolaget inte skulle vara skyldig att ersätta skadade/anhöriga vid olycka.
I 1978 krashade Burma Airways Fokker 27 Friendship utanför Yangon men burmesiska staten (de ägde Burma Airways) ersatte ingen med någonting.
Los Angeles Times skrev:
On March 25, 1978, 48 people, including 23 foreigners, were killed when a Burma Airways plane went down five miles from Rangoon airport.

That plane also was a Friendship Fokker 27, Burma Airways' mainstay aircraft.
Burma Airliner Crashes in Rainstorm, 49 Die : 8 Californians Among 14 Americans Killed on Domestic Flight - latimes
Wikipedia skrev:
1978年 3月25日
便名: 国営ビルマ航空 国内便
機種: フォッカー フレンドシップ
死者: 乗員乗客48人全員が死亡。
状況: 首都ラングーンからビルマ北部のミッチナ行きのターボプロップ機が離陸直後に空中爆発。空港から16km離れた水田に墜落炎上。乗客のうち23人はビルマ国籍以外であったが、そのうち6人はビルマ政府の依頼で橋梁技師養成施設設置の調査のために国際協力事業団から派遣された日本人技術者であった。ビルマ政府は哀悼の意と遺族に対し出来るだけの援助をすると表明[55]したが、ビルマの航空事業者が航空事故責任を免責する無責任約款で運行していたため、遺族に対する損害賠償には一切応じなかった
https://ja.wikipedia.org/wiki/航空事故の一覧_(1960年から1979年)

Så, det gäller att kontrollera Contract of Carriage innan man sätter sig på ett litet udda flygbolags flygplan i ett mindre utvecklat land.
 
Toppen