Senaste nytt

Gäller Amex reseförsäkring när jag inte åker med själv?

Jag har bokat en bonusresa åt några närstående som precis har landat här i Göteborg. Resan var med många tighta byten så naturligtvis försvann bagaget. Det är lokaliserat, men beräknas inte ankomma förrän tidigast imorgon. Flygning med SAS hela sträckan IAH-SVG-OSL-ARN-GOT i business/plus.

Jag gjorde ju bokningen, betalade med mina bonuspoäng och skatter betalades med mitt Amex Elite-kort, men jag flög inte med själv.

Nu till frågan; gäller reseförsäkringen (egentligen förseningsförsäkringen för bagaget) på Amex-kortet tro? Någon som har ett snabbt svar?

Det behövs inhandlas allt nödvändigt såsom tandborstar och allt det gamla vanliga som behövs.
 

Fedup

Medlem
Jag har bokat en bonusresa åt några närstående som precis har landat här i Göteborg. Resan var med många tighta byten så naturligtvis försvann bagaget. Det är lokaliserat, men beräknas inte ankomma förrän tidigast imorgon. Flygning med SAS hela sträckan IAH-SVG-OSL-ARN-GOT i business/plus.

Jag gjorde ju bokningen, betalade med mina bonuspoäng och skatter betalades med mitt Amex Elite-kort, men jag flög inte med själv.

Nu till frågan; gäller reseförsäkringen (egentligen förseningsförsäkringen för bagaget) på Amex-kortet tro? Någon som har ett snabbt svar?

Det behövs inhandlas allt nödvändigt såsom tandborstar och allt det gamla vanliga som behövs.
Definitioner
”Nära släkting” betyder partner/make/maka, gifta eller ogifta, som är folkbokförda på samma adress, mor, svärmor, far, svärfar, dotter, svärdotter, son, svärson, syster, svägerska, bror, svåger, mor- eller farförälder, barnbarn, styvmor, styvfar, styvsyster, styv- bror, faster eller moster, farbror eller morbror, samt syskonbarn.

Faller det under någon av dessa - ja, om inte - nej.
 

Dr. Miles

Expert
Om resenären har också American Express kort som är utfärdat i Sverige, gäller försäkringen.
American Express skrev:
3. Försäkrad/e definieras enligt följande

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Card utfärdat av den svenska filialen till American Express
Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med Kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.
 
Om resenären har också American Express kort som är utfärdat i Sverige, gäller försäkringen.
Så tolkar inte jag det. Det som står under A är ju själva kortmedlemmen, dvs @Jakob Österberg i detta fall. B och C tar sen upp vilka fler som är försäkrade (B börjar ju med "kortmedlemmens", dvs personen under A). I detta fall, maka, hemmaboende barn osv. Jag tolkar inte det som att de under B och C också måste falla under A.
 

Dr. Miles

Expert
Så tolkar inte jag det. Det som står under A är ju själva kortmedlemmen, dvs @Jakob Österberg i detta fall. B och C tar sen upp vilka fler som är försäkrade (B börjar ju med "kortmedlemmens", dvs personen under A). I detta fall, maka, hemmaboende barn osv. Jag tolkar inte det som att de under B och C också måste falla under A.
Vänligen läs Valleys inlägg i den här tråden.
American Express reseförsäkring | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

och mitt inlägg och Dr_Bkks inlägg i den här tråden.
Amex försäkring | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Om jag förstår andra länken så gäller det medresenärer som ej faller under B eller C?
Ja. Kortförsäkringen gäller även för medresenärer som inte bor i samma adress som Amex kortinnehavaren men har American Express kort som är utfärdat i Sverige.

Dock om huvudresenär (som betalat hela resan med sitt Amex) har t ex Amex Platinum och medresenären har Amex Green, gäller Amex Greens kortförsäkring för medresenären.
 
Toppen