Senaste nytt

Ny biljettstruktur från Skandinavien till vissa europeiska destinationer

Jacob

Medlem
Lite av detta har redan varit uppe på BC.se, men här är exakt vad som gäller.
Den 8 juni infördes ett antal nya biljetter från Skandinavien till några europeiska destinationer.

Följande är nytt:
-Skandinavien-Frankfurt: Tur och returbiljetter i U, K, L och T klass
-Skandinavien-Amsterdam, Bryssel och London: Tur och returbiljetter i Q, L och V klass
-Köpenhamn och Stockholm-Helsingfors: Tur och returbiljetter i Q och L klass

De gamla enkelbiljetterna i ovanstående klasser till ovanstående destinationer kommer samtidigt sluta säljas.
 

Gnopps

Medlem
Detta innebär tyvärr en försämring för passagerarna. Dels att man nu måste resa tur & retur för att få tillgång till dessa priser men framför allt för att dessa nya priser inte tillåter ändringar!

Att man måste resa tur & retur tycker jag är ett rimligt krav, det är väldigt lätt att skilja på affärsresenärer och turister på det sättet. Beroende på hur SAS använder platstillgängligheten på sina flyg kan det leda till att man som turist kan få lägre priser än affärsresenären på samma flyg, när båda passagerargrupperna förr tävlade om samma platser.

SAS som däremot tillåtit ändringar på alla sina (publicerade) Europa-biljetter försämrar däremot nu mycket för resenärerna med de nya reglerna. Q-klass till London kostar omkring 2400 kronor t&r, då får du en biljett som inte tillåter ändringar. Vad som värre är, att om du köpt en ändringsbar biljett och nu ändrar den så kommer den i och med ändringen bli fast, dvs. inte längre ändringsbar.

Flera konkurrenter, exempelvis Norwegian, British Airways, Air France tillåter ändringar även på de billigaste Europabiljetterna från Sverige.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Blir mer som förr. Tycker i princip att det är ok. Dock borde det vara dessa biljetter som ger 25% miles. Och inte de vanliga. Då skulle allt bli logiskt och enkelt för alla att förstå.
 

Marcus01

Medlem
SAS- ny prisstruktur på vissa destinationer och i vissa klasser

Vet inte om någon admin hellre vill att detta ska vara i någon annan del av forumet, i så fall får ni gärna flytta det. Fick iallafall denna info på jobbet, inget konfidentiellt men jag är osäker på om/hur detta kommer kommuniceras, för oss som är lite intresserade kan detta vara av nytta att känna till....

Introduction of roundtrip fares between Scandinavia and FRA
For sale on/after 08JUN11 SAS has introduced roundtrip fares in U-, K-, L- and T-class
Introduction of roundtrip*fares between Scandinavia and AMS, BRU and*LON
For sale on/after 08JUN11 SAS hasl introduced return fares in Q-, L- and V-class
Introduction of roundtrip*fares from CPH/STO*to*HEL
For sale on/after 08JUN11 SAS has introduced return fares in Q-, L-class

The old one way fares in above classes have ceased. Please note that some of these fares does not permit changes, penalty conditions still apply per fare component. The following is valid for passengers holding issued but unused tickets, with the old fare concept to AMS/BRU/LON in V, Q or L-class, to HEL in Q or L-class, to FRA in T, K, L or U-class:
1.*Change of the first flight coupon:
****Rebooking to same class as originally booked means new fare concept and*new rules*but no refund.*Inform the passenger about the minimum
stay and that ticket is no longer rebookable. Exception: To/from FRA
2. Upgrade within the old fare concept, to be able to keep the applicable rules
3.*Change of other coupon than the first - the old fare concept is still valid
 

Gnopps

Medlem
Jättebra att du tar upp det, tack! Det är något som påverkar oss alla resande med SAS. Diskussionen var dock redan uppe för en vecka sedan, så jag lägger till ditt inlägg där.
 

gdaily

Medlem
Att SAS tar bort de billiga enkelresorna till London är för mig personligen dåligt. Jag brukade kunna boka två enkelresor med lång framförhållning för bara några tior mer än en tur/retur skulle kostat, och på det sätt ha en "halvflexibel" biljett.

Nåja, BA finns ju, och de har ju ändå en mycket bättre produkt än SAS, plus att Norwegian är ett alldeles utmärkt alternativ när jag ska vidare från Stanstead.
 

Jacob

Medlem
Från 8 mars införs även tur och returbiljetter för resor till Zürich.

Samma upplägg kommer gälla som till Frankfurt, dvs tur och returbiljetter för bokningsklasserna U, K, L och T.
 
Toppen