Senaste nytt

Review: SAS All business class service Stockholm - Stavanger - Houston

Dagen börjar med att gå upp klockan 07:30 i lägenheten på Södermalm i Stockholm för att dubbelkolla all packning inför dagens resa. Har bestämt träff med min vän @Seinan klockan 09:30 vid cityterminalen för vidare färd med flygbussen ut till Arlanda.

Bussresan går smidigt ut och tog 45 min till Terminal 5 på Arlanda där vår första avgång för dagen, en kort flight till Stavanger med Blue1 skall avverkas.

När vi kommer upp i avgångshallen på Terminal 5 stegar vi med långa steg bort till området där SAS har sin check-in diskar vilket är i den bortre delen av terminalen. Enbart en person i kö framför oss i Eurobonus Gold kön och vi får snabbt hjälp med att checka in väskorna. Boarding pass skrivs ut och vi får våra säten 1D och 1F på första flighten till Stavanger.
IMG_1171.JPG

Ett fåtal steg senare är vi framme vid fast track och enbart 1 person före oss i kön är vi snabbt igenom för att ta den obligatoriska promenaden genom taxfree shoppen.
IMG_1172.JPG

Trots att vår flight skall avgå från gate 8 längst ut på A-piren bestämmer vi oss för att dagen till ära pröva Pop-up loungen för första gången. Loungen ligger belägen väg i väg med Menzies Executive Lounge i början av F-piren och endast SAS Gold/Diamond samt Star Alliance Gold har tillgång till denna vid flygning med SAS eller Star Alliance partners samma dag.

IMG_1174.JPG

IMG_1175.JPG

Loungen är väldigt sommarinspirerad med lite paradistema. Det är riktigt lugnt och loungen är helt tom på gäster när vi anländer 11:00 och det är inga problem att hitta en sittplats. Även här möter vi upp @Hissen som skall vara med på dagens resa till Houston.

Buffé med färdiga smörgåsar, lättare tilltugg och snacks finns tillgängligt i loungen.
IMG_1178.JPG

Boarding är planerad till 12:15 (avgång 12:35) och vi lämnar loungen 12:10 för att promenera bort till gate 8. När vi väl kommer fram är klockan 12:20 och hela gateområdet är tomt vilket gör att vi börjar springa lätt fram mot gateagenten. Visar sig att dom började boarding lite tidigare för att komma iväg och vi är bland dom sista ombord.

IMG_1183.JPG

Vi kommer ombord planet för dagen en B717 från Blue1 och blir hälsade vid dörren av en äldre kvinna. Vi tar våra platser på första raden och det var då ett helt gäng på 3 från BC som tog upp främre raden.

Dörren stängs och pushback görs med en snabb taxning till bana 19R lyfter vi och sätter kurs mot Stavanger, flygtid 1 timme och 5 min. En snabb koll i menyn där det fortfarande står att enbart 1 dryck ingår inrikes i SASplus, tänkte man borde spara en sådan då den säkert blir en nostalgi grej om några år. En notis är väl att dryckes policyn gäller enbart domestic och flygningar utanför norden, alltså inte på flygningar mellan dom nordiska länderna ;)

IMG_1190.JPG

IMG_1191.JPG

IMG_1189.JPG

Beställer in en chips, choklad och en öl från Mikkeller.
IMG_1186.JPG

En snabb och smidig service från personalen ombord men inget mer speciellt än så på denna korta flygning. Skylten för säkerhetsbältet tänds och vi påbörjar vår inflygning med info från kapten att vi har 10 min kvar till landning.

Efter landning taxar vi in till terminalen och parkerar vid gate. Då uppstår problemet, piloterna hade stannat planet någon meter för långt fram vilket gjorde att dörren på planet inte gick upp som den skulle. Personalen pillade med problemet i 10 min innan dom gav upp och halvt öppnade dörren samtidigt som en i crew fick hålla i dörren medans vi gick av planet.

Direkt efter att kommit in i terminalen tar man en högersväng bort mot passkontrollen och gate 9. Vi landade tidigt vilket gjorde när vi kom till passkontrollen var inte denna bemannad då inkommande plan precis från Houston ankommit. En snabb vink till passkontrollanten kommer han över till vår del och kollar våra pass så vi får passera igenom.

Vi kommer fram till gate 9 finns ett litet inhägnat område som skall fungera som preboarding area. Det är även här den lilla "loungen" finns i form av plockbuffé och drycker av alla sorter.

Vi slår oss ner och tar en tallrik med parmaskinka och bröd till med pesto. Fördriver tiden med gratis WiFi (max 2 timmar).

Hade redan vid ankomst till gaten bett om att få byta sittplats i planet till första raden. Dessa platser hade fortfarande vid check in på Arlanda varit blockade i systemet men det var inga problem efter lite knappande och jag fick säte 1D.

Evind Viking (reg: HB-JJA) ser ut som en helt vanlig Boeing 737-700 med winglets men i planets inre gömmer sig 7 extra bränsletankar som gör det möjligt att flyga över 9000km med planet.
IMG_1200.JPG

Boarding börjar klockan 15:40 och här sker inte det normala scenariot allt alla ställer sig upp och börjar köa. Inte en enda person rör på sig när utropet görs och jag kan i lugn och ro ta min ryggsäck och gå först ombord utan att stressa.

Jag möts halvvägs i gången av pursern som gått upp för att möta passagerarna. Hon följer mig sedan ner till planet. Utanför planet finns tidningar att tillgå.
IMG_4226.jpg


Hon erbjuder sig även att ta min jacka och visar mig till min sittplats 1D.
IMG_4227.jpg

Framför sittplatserna 1A och 1C står en färdig vagn med predepature drycker.
IMG_4230.jpg

Vi tog varsitt glas champagne för att påbörja flighten bra.
IMG_4232.jpg

Boarding genomförs på under 5 min och vi är enbart 15 ombord flygplanet vilket ger det hela en unik känsla. Crew påbörjar säkerhetsgenomgången och vi gör pushback medans vi sitter och njuter av champagnen. Taxning ut till banan och vi ställer upp precis efter att en Wideroe plan har landat.

Nu kommer vi till starten som jag innan fått förklarat ska vara något annorlunda. Dom flesta tänker att planet skall starta väldigt snabbt men så är inte fallet. Planet är så pass fulltankat att den behöver en bra bit av banan för att starta. Motorerna varvar upp och vi börjar rulla längs banan, en bra stund och man undrar ska vi inte ha lyft vid de här laget? o_O

I änden av banan lyfts nosen upp och man känner g-kraften när man trycks ner i sätet och planet lyfter. Det är så pass annorlunda att man nästan känner tyngden på planet när den drar iväg från backen.

8 minuter efter start släcks skylten för säkerhetsbältet och crew börjar bli aktiva i främre och bakre galley. Fick det förklarat för mig att all mat finns i det bakre medans drycken finns i det främre på ett sådant sätt är de enkelt organiserat på detta lilla flygplan.

Vi får dagens meny och lite varma nötter att tugga på medans dom även delar ut Ipads och hörlurar. Ipad får man eftersom att planet saknar IFE ombord.
IMG_4254.jpg

Varm handduk
IMG_4240.jpg

Ipad med tillhörande hörlurar (använde mina egna Bose QC25 då dessa lurar har mikrofon så ljud hörs igenom)
IMG_4243.jpg

Dagens meny (samtliga sidor)
IMG_4430.jpg

IMG_4429.jpg
Vita viner
IMG_4431.jpg
Röda viner
IMG_4432.jpg
Dessertviner
IMG_4433.jpg
Andra drycker
IMG_4434.jpg
Te sorter
IMG_4437.jpg

Trotts att maten serveras lastas i bakre galley kör dom vagnen hela vägen fram till första raden och påbörjar serveringen där. Det gör att man är först att välja så det är med störst säkerhet att alla alternativen finns.

Jag valde följande maträtter på dagens flygning.

Marinerade räkor med citron majonnäs och mango, cherry tomatsalad. Dryck: Henriot 2007
IMG_4259.jpg

Biff med potatis och rödvinsås, grillad zucchini som tillbehör. Dryck: Henriot 2007
IMG_4261.jpg

Chokladglass från Valrhona med lite ost och marmelad. Dryck: Château Broustet 2009.
IMG_4270.jpg

Maten var bra och det var tillräckligt stora portioner för att man skulle bli mätt. Glassen var det som verkligen stack ut, herregud säger jag bara vilken god glass. Ska jag vara ärlig blev det 5-6 burkar till efter denna under resten av flygningen.

Det ställs även upp en vagn vid det bakre galleyt som fungerar som en självservice bar som finns på dom andra långdistansavgångarna med A330 och A340. Det finns choklad, kakor och lite frukt här. Ingen alkohol är framställd utan det serveras av personalen.

En vacker utsikt över Grönland.
IMG_4278.jpg

Nu till det viktigaste! Stolen man sitter i är en så kallad angle-flat säte som fälls relativt platt men i en lutande position. Stolens stora nackdel är inte lutningen utan bredden och den totala avsaknaden till förvaring. Det finns inte ens ingen plats att ens lägga sitt pass och mobiltelefon vilket ger en väldigt trängd känsla om man sitter 2 st bredvid varandra.

Detta gjorde att jag flyttade över till 1A ganska omgående efter starten för att använda säte 1C som förvaring medans min vän @Seinan tog mitt säte 1D som förvaring.

Även då till bredden på sätet vilket är helt okej när man sitter upp eller har ställt stolen i ett halvt liggande läge. Dock när man lägger sig ner helt platt på rygg får inte armarna plats på sidan av kroppen utan man måste kränga upp dom över kroppen i en obekväm ställning... Det gäller alltså att man kan ligga på sidan och somna annars är de omöjligt att ligga i stolen om man vill somna på rygg. En extra kudde är också ett måste för att få en skön sovställning.
IMG_4281.jpg


Andra serveringen påbörjades cirka 1,5 timme innan beräknad ankomst till Houston. Det fanns inga alternativ att välja på här utan alla serverades samma måltid.

Kycklingbröst med grillade grönsaker och soltorkade tomater
IMG_4295.jpg

Hallon Tiramisu med en chokladbit från Valrhona (glass fanns kvar från förra serveringen).
IMG_4297.jpg

Rätt okej måltid men inget speciellt, väldigt smaklöst men var rätt gott ändå att fylla upp magen innan vi landade.

40 min innan beräknad ankomst tänder kaptenen skylten för säkerhetsbältet och rapporterar att vi beräknas vara på marken om cirka 30 min. Han varnar även att vi kommer passera igenom en del moln så det kan bli lite skakigt.

Straxt innan landning i Houston
IMG_1220.JPG

Vi landar 19:18 lokal tid 12 min före tidtabellen och en kort taxning från banan parkerar vi vid gaten. Snabbt av och man kommer upp till en immigration som är helt tom vilket innebär en smidig passering och med bagaget redan ute på bandet var de bara den långa kön till tullen som stoppade de hela från en snabb genomfart.

Ut och plocka ut lite pengar och in i en taxi mot Hilton Americas vart vi checkad in och var på hotellrummet 20:50 alltså 1,5 timme efter att planet satte ner hjulen på banan. Helt godkänt!

Slutsats!
SAS har en bra produkt ombord (Stolarna är ett minus) med det nya servicekonceptet men det hela som gör själva resan är ju det otroligt trevliga crew som är anställda hos Privatair. Nu är jag rakt igenom ärlig när jag skriver de här att jag har aldrig möt ett trevligare och serviceinriktande personal ombord ett flygplan (om man bortser från ANA First). Dom passerade förbi och kollade läget konstant om de var något mer man ville ha under resans gång och det var väldigt pratglada när man stod en stund bak i galley med dom. Om man bortser från dom lite trånga stolarna i sängläge så är det en värd produkt och tillsammans med det få antal passagerare som är ombord gör de till en unik upplevelse att sitta i ett sådant litet plan så länge som det är. Det räknas ju trotts allt som en Boeing Business Jet enligt specifikationen ;)

Crew fick även mina 2 SAS taggar (LOVE, LIVE, FLY och Scandinavians best friend) då dom visat intresse för dom under flygningen. Som tack för det precis innan landning kom crew ut med en gåva till mig som tack för denna flygning. :D
IMG_1232.JPG

Tack för mig och flyg lågt och säkert!:rolleyes:
 
Last edited:

Gus

Medlem
Utsökt rapport! :)Trevlig läsning med fina bilder såhär på natten medan man väntar livstecken från @Stefan62 :D Maten ser väldigt god ut. Speciellt potatisen till köttet ser fin ut. Dock hade jag själv föredragit rödvin till köttet! :) Alltid skönt när man flyger och det är få passagerare, såväl om man flyger business som ekonomi.
 

Anfield

Medlem
Underbar rapport !

Denna resa skulle jag vilja göra ! Vad gör man i Houston om man inte har något speciellt ärende dit ?
 
Toppen