Dr. Miles
Expert
Jag pratade med min gammal vän i Japan nyligen.
Han sa att han alltid bokar med ANA (NH) flightnummer ifall han åker med THAI till Thailand.
Orsaken av detta var inte för att hans firma har specialavtal med ANA, utan pga ersättningsnivå vid olycka.
Enligt honom ersättningsnivå bestäms av marketing carrier och inte av operating carrier.
Montrealkonventionen (bl a Japan och europeiska länder är med) tagit bort övre gräns* av kompensation för dödsfall vid flygolycka.
*När olyckan har orsakats av flygbolagets vårdslöshet. Annars är det upp till 113.100 SDR per person.
Däremot Thailand är inte med Montrealkonventionen och därför gäller Warszawakonventionen fortfarande för thailändska flygbolag.
Ersättning Warszawakonventionen är endast upp till 16.600 SDR per person.
Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
Warsaw Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
Contract of Carriage:
Conditions of Carriage |ANA
Contract of Carriage | Terms & Conditions | Thai Airways
Han sa att han alltid bokar med ANA (NH) flightnummer ifall han åker med THAI till Thailand.
Orsaken av detta var inte för att hans firma har specialavtal med ANA, utan pga ersättningsnivå vid olycka.
Enligt honom ersättningsnivå bestäms av marketing carrier och inte av operating carrier.
T ex om TG683/NH5599 (operated by THAI) från Tokyo Haneda till Bangkok störtar, blir det stor skillnad för anhöriga om flighten var bokad som THAI flight (TG683) eller som ANA flight (NH5599).
Montrealkonventionen (bl a Japan och europeiska länder är med) tagit bort övre gräns* av kompensation för dödsfall vid flygolycka.
*När olyckan har orsakats av flygbolagets vårdslöshet. Annars är det upp till 113.100 SDR per person.
Källa: www.srf-org.se -MontrealkonventionenMontrealkonventionen
Dödsfall och personskada
Flygbolaget ansvarar för dödsfall och eventuell personskada som passagerare drabbas av ombord eller vid av- eller påstigning av flygplan. Det finns ingen ekonomisk gräns vid dessa typer av skada. För den del av skada som överstiger 100.000 SDR ansvarar flygbolaget inte om det kan visa att skada inte orsakats av flygbolagets vårdslöshet.
Däremot Thailand är inte med Montrealkonventionen och därför gäller Warszawakonventionen fortfarande för thailändska flygbolag.
Ersättning Warszawakonventionen är endast upp till 16.600 SDR per person.
Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
Warsaw Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
Contract of Carriage:
Conditions of Carriage |ANA
ANA skrev:(3) Where the Convention other than the Montreal Convention applies;
- (a) ANA agrees in accordance with Article 22 (1) of the Convention that, as to all International Carriage performed by ANA and as defined in the Convention:
- (i) ANA shall not apply the applicable limit of liability based on Article 22 (1) of the Convention in defense of any claim arising out of death of or, wounding or other bodily injury to, a Passenger within the meaning of Article 17 of the Convention. Except as provided in (ii) below, ANA will not waive any defense to such claim which is available under Article 20 (1) of the Convention or any other Applicable Laws.
- (ii) ANA will not, with respect to any claim arising out of death of, or wounding or other bodily injury to, a Passenger within the meaning of Article 17 of the Convention, avail itself of any defense under Article 20 (1) of the Convention up to the sum of 113,100 SDR exclusive of the costs of the claim including attorney's fees which the court finds reasonable.
Contract of Carriage | Terms & Conditions | Thai Airways
THAI skrev:Where the Warsaw Convention system applies, the following limits of liability may apply:
16,600 Special Drawing Rights (approximately EUR 20,000; US $20,000) in respect of death or bodily injury if the Hague Protocol to the Convention applies, or 8,300 Special Drawing Rights (approximately EUR 10,000; US $10,000) if only the Warsaw Convention applies. Many carriers have voluntarily waived these limits in their entirety, and US regulations require that, for journeys to, from or with an agreed stopping place in the US, the limit may not be less than US $75,000.