Senaste nytt

Ombokad anslutning

FFS

Medlem
Hej!

Jag har bokat en t/r med Amex 2-4-1 till Florida med SAS (Business över Atlanten) och United (First inrikes)

I oktober ska jag åka från Tampa (TPA) via Newark (EWR) till Arlanda (ARN).

Eftersom jag är lite manisk med att kontrollera min bokning har jag sett att min anslutning TPA-EWR är ombokat till ca 70 minuter tidigare eftersom den flight jag var bokad på av inställd.

Inget konstigt med att United i det här fallet gör lite ändringar 3-4 månader innan avgång. Mitt problem är att jag nu får ca 4,5 timmar på Newark (med en infant) istället för drygt 3. Det går ett senare flyg som skulle eg strax under 2h väntetid på EWR där det finns biljetter till salu.

- När måste flygbolaget kontakta mig och informera om att de ändrat min bokning?
- Kan jag kräva att få åka det senare flyget trots att det inte finns bonusplatser där?
- Ska jag själv kontakt någon istället för att vänta?
- Vem i så fall? United? SAS Tallin? SAS?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dr. Miles

Expert
- När måste flygbolaget kontakta mig och informera om att de ändrat min bokning?
Så fort möjligt men senast 14 dagar före avresa, tror jag.

- Kan jag kräva att få åka det senare flyget trots att det inte finns bonusplatser där?
Du kan försöka men eftersom du har använt SAS EuroBonus poäng och flighten du vill ändra är Uniteds så det kan bli svårt.

- Ska jag själv kontakt någon istället för att vänta?
Du kan kontakta SAS EuroBonus för du bokade med deras poäng.

- Vem i så fall? United? SAS Tallin? SAS?
Eftersom den är en Amex 2-4-1 bokning, prova med Tallinn först.
 

agehall

Medlem
- När måste flygbolaget kontakta mig och informera om att de ändrat min bokning?

Aldrig.

- Kan jag kräva att få åka det senare flyget trots att det inte finns bonusplatser där?

Bra fråga. Nej skulle jag säga, men det skadar inte att fråga eftersom du helt plötsligt får en mycket längre layover än du ville ha.

- Ska jag själv kontakt någon istället för att vänta?

Om du vill göra något åt det så bör du nog själv initiera kontakt.

- Vem i så fall? United? SAS Tallin? SAS?

SAS Tallin skulle jag säga då SAS äger biljetten och det rör en 2-4-1-bokning.
 

Dr. Miles

Expert
Tack, nu känner jag igen er @Dr. Miles, @Senator, @agehall
Det kan hända att @agehall, @Senator och jag är upptagna samtidigt och har missat tråden.
Det är dock lite synd andra inte har kunnat att svara på dina frågor. Men sådant händer ibland. :)

Du kan kolla om vi är online eller inte genom att kolla en vänsterhörn ovanpå avatern.
Om det är grönt är denna medlem inloggad.
Screenshot20150617_01.png
Screenshot20150617_02.png
Screenshot20150617_03.png
 
Toppen