Senaste nytt

Bokning av bonusresa Lufthansa First

Lineker

Medlem
Skulle gärna vilja få till en resa enl bifogad bild. CPH-CPT i First.
Hur stor chans är det att boka denna 2 veckor innan avresa?
Om man åker Business mellan FRA och MUC och först därefter First, kan man då komma in i Frankfurt First lounge?
Vad kostar kalaset? 190k poäng och ca 5k i skatter per person?
 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    44,4 KB · Visningar: 589

flum

Medlem
Skulle gärna vilja få till en resa enl bifogad bild. CPH-CPT i First.
Hur stor chans är det att boka denna 2 veckor innan avresa?
Om man åker Business mellan FRA och MUC och först därefter First, kan man då komma in i Frankfurt First lounge?
Vad kostar kalaset? 190k poäng och ca 5k i skatter per person?
Svar ja på alla frågor, angående "normal tillgänglighet" hoppas jag att någon annan har bättre koll.
 
Jag sitter sporadiskt dag till dag ibland och ser någorlunda mönster på hur lufthansa släpper sina bonusplatser till partners. Det är generellt svårt att få tillgång till Afrika då dom inte har många avgångar till Afrikanska länder mot Asien och Usa. Dra de som ett exempel att de är lika svårt att få platser på avgångar mot sydamerika.

Men jag hittade faktiskt en plats på en avgång till CPT men de gör inte att de går att garantera att de finns platser tyvärr när du skall resa.

Som andra redan skrivit så får du tillgång till F loungerna/terminalen i Frankfurt om du har en avgående F biljett med lufthansa/swiss från MUC/ZRH som exempel. Men skulle också ta minst 4 timmar i Frankfurt för att få verkligen uppleva Terminalen ordentligt.

Sist om inte minst hela grejen och framförallt spänningen med att boka awards tycker jag är att man vet aldrig vart man hamnar :)
 

Lineker

Medlem
Jag är flexibel när det gäller tidpunkt. CPT är inget krav men ett önskemål. I värsta fall kan jag tänka mig vilket F resmål som helst. Men om jag får välja fritt så tror jag CPT och de avgångstider som verkar gälla hade passat perfekt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bnr

Medlem
Som andra nämnt, inte jättemycket tillgänglighet till CPT. Föreslår att du använder ANAs eller något annat verktyg när det börjar närma sig avresa för att leta faktisk tillgänglighet.
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

För att se vad resan kommer kosta (skatter och avgifter) så kan du använda ITA Software - har själv varit med om diffar på några hundralappar, men verktyget ger en rätt bra fingervisning.
[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se

För att se vad resan kostar i poäng så använder du Star Alliance Award chart för EuroBonus
http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf
 

chazzie

Medlem
Jag lånar tråden i en relaterad fråga. Rimligtvis bör det gå att fortsätta inrikes i t.ex. USA (samma zon för bonusresor så klart) för att komma till önskad destination? Dvs. målet är att åka LH F och då kan det bli t.ex. till Seattle, men man bör kunna hoppa på en United-flight till t.ex. LA efter det om jag förstått det hela rätt? Alltså bara tillgången finns går det att mecka en del, men vad jag förstår finns vissa regler. Poängen finnes i EuroBonus i detta fall.
 

palmen

Moderator
Jag lånar tråden i en relaterad fråga. Rimligtvis bör det gå att fortsätta inrikes i t.ex. USA (samma zon för bonusresor så klart) för att komma till önskad destination? Dvs. målet är att åka LH F och då kan det bli t.ex. till Seattle, men man bör kunna hoppa på en United-flight till t.ex. LA efter det om jag förstått det hela rätt? Alltså bara tillgången finns går det att mecka en del, men vad jag förstår finns vissa regler. Poängen finnes i EuroBonus i detta fall.
Ja det är möjligt att åka till Seattle och koppla på en resa ner till Los Angeles. Det som man kan få nej på är om det blir större backtracking, tex du flyger till Seattle och vill koppla på inrikes till Miami.
Jag bokade till San Francisco via Vancouver med LH F utan problem både på ut och hemvägen som exempel.
 

chazzie

Medlem
Ja det är möjligt att åka till Seattle och koppla på en resa ner till Los Angeles. Det som man kan få nej på är om det blir större backtracking, tex du flyger till Seattle och vill koppla på inrikes till Miami.
Jag bokade till San Francisco via Vancouver med LH F utan problem både på ut och hemvägen som exempel.

Vielen dank!

Även om LH F är det primära att uppleva så kan det vara kul att fortsätta till någon destination man inte varit på tidigare, eller vill återse =}
Det sura nu är att det inte verkar gå att söka hela veckor åt gången på ANA webben ={
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen