Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

kristerj

Medlem
Har tänkt att försöka nå guldnivån på BA på "billigast" möjliga sätt. Vill helst flyga från GOT, men även andra skandinaviska orter är tänkbara. Har hittat följande varianter:

1) 10 x GOT-LHR ToR i business ca SEK 25.000:- ger 800 Tier pionts, men tar ju 10 helger i anspråk.

2) GOT-LHR-LAX-HNL ToR i business ca SEK 24.000:- 4 dagar (= 1 långhelg) utresa i september eller oktober. Ger 560 Tier points, så det fattas 240 till guld.

Tar tacksamt emot tips eller förslag på andra rutter som ger mycket Tier points?
 

henrik l

Medlem
Det kan finnas en liten hake (rätta mig om jag har fel). Om du inte redan har silver så kan det finnas en risk för att du nollas när du når 400 TP. Kolla upp det så du slipper obehagliga överraskningar. När det gäller TP-run's så finns det en tråd på Flyer Talk som kallas "Known BA Tier Point Runs at less than £1.25 per point ". Här finns det mycket godis. I österled är annars TPE-HKG-CGK (Taipe-HK-Jakarta) ett TP-run för ca 4500 kr med CX där du drar in 320 TP. Priset hittar du endast Cathay's Taiwan-sida. Det verkar som att det priset gäller t o m december.

Flyger du HEL-LHR-HKG drar du in 360 TP, eftersom HEL-LHR t&r ger 120 i Club. GOT-HEL 80 t&r i business, HKG-TPE 80 i business. Lägg till Tier-run med CX så har du 800 TP. Men som sagt, kolla vad som gäller när du passerar 400 TP.
 
Last edited:

kristerj

Medlem
Hej och tack för tipsen. Kollade med BA guiden här på forumet och som du mycket skriver så krävs det 1200 TP under ett år för att nå guld i och med nollställningen av TP när man når silver. Är dock lite osäker på om ett "nytt år" påbörjas i och med nollställningen, jag slår en signal till BAEC och kollar. Jag kommer antagligen att nå i silver utan TP-runs innevarande år, så jag satsar på guld nästa år.
 

Concorde

Founding Member
Dagen då du når din nya status blir ditt medlemsår (memberyear reset). Har du nått silver onsdag 7 September 2010 har du t.o.m. 7 september 2011 att antingen nå 400 för att behålla Silver eller 800 för att klättra upp till Guld. Når guld på en vecka efter att du fick silver, dvs. 14 september enligt exempel ovan börjar ditt member year 14 September 2010. Då har du 12 månader på dig att behålla guld via 800TP eller så trillar du tillbaka ner till silver oavsett poäng under 800. Det innebär alltså att man kan nå guld och inte få en enda Tier Point och ha Silver efterföljande år, BA kallar detta för Soft Landing.

Den dagen du tappar silver behöver du nå 400 igen inom ditt member year. Och så börjar det om.
 

henrik l

Medlem
När det gäller medlemsår och när det förnyas kan man, beroende på om resemönstret kräver detta, planera lite strategiskt. För att ta mig själv som exempel så försvarar jag silver ganska lätt men får planera lite för att hålla guld, samtidigt somjag gankas hyffsat kan förutsäga när min resor ligger. När jag blev uppflyttad i början av juni, stället för början av augusti, hade jag 795 TP, en bokad resa till BKK i juli i WT (80 TP), samt att jag under fg medlemsår dragit in dryga 600 TP och jag hade en WT+ till YUL med outbound på det gamla året och inbound på det nya, 95 TP hamnade på mitt på mitt gamla år och jag hade ingen nytta av överskottspoängen. Jag mailade och ringde sedan customer service i början av juni i år och förklarade ödmjukt varför jag ville få guldnivån nu. Agenten pratade med en supervisor och 3 min var jag uppflyttad till Guld. Resultat, åkte upp från WT till First mellan LHR och BKK, samt att alla poäng hamnade på mitt nya medlemsår, jag slapp bränna iväg 75 TP, samt att jag fick mina 4 ben.

Men största vinsten för min del är att jag ibland har en USA resa i början av augusti runt det datum då mitt medlemsår förnyas och nu slipper jag bekymra mig för att delar av den resan kommer att ligga på fel sida förnyelse datum. Eftersom jag kan förutsäga mitt resemönster hyffsat har den här flytten av datum underlättat försvaret av guld. Har redan strategin klar för hur nivån ska försvaras 2012/2013 :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert

Homer

Medlem
Ibland kan man hitta intressanta kombinationer av CE,
just nu exempelvis ARN-LHR-IST för ca 6700kr
Denna rutt ger 80+120=200TP och 12210* Avios

För Silver/Guld
 
Last edited:
Toppen