Senaste nytt

United married segment vs. multiple segments -- check in skillnad?

Falcon50

Ny medlem
Hej,

Skall boka en resa till Panama senare i sommar genom united.com (operated by Copa/Lufthansa). Om jag kör hemresan som ett married segment får jag ett pris som är 6000:- dyrare än om jag bokar segmenten separat i en multiple destinations-bokning. Jämför:

Panama-Göteborg (via Washington och Frankfurt)

Panama-Washington-Frankfurt-Göteborg

Även om dessa ligger på samma bokningsnummer i båda fallen antar jag att i det senare fallet genereras separata biljettnummer för varje leg och att jag då riskerar att behöva checka in igen mellan varje flight. Någon som vet eller har erfarenhet om det går att checka in hela vägen även med segmenterad bokning?

Tacksam för input.
//C
 
Last edited:
Jeg forstår ikke lige hvad du mener med Married Segments, men sålænge du har 1 PNR bør alt være fint og de kan checke dig ind hele vejen. Når du booker hos United får du kun 1 billetnummer.
 
Hej,

Skall boka en resa till Panama senare i sommar genom united.com (operated by Copa/Lufthansa). Om jag kör hemresan som ett married segment får jag ett pris som är 6000:- dyrare än om jag bokar segmenten separat i en multiple destinations-bokning. Jämför:

Panama-Göteborg (via Washington och Frankfurt)

Panama-Washington-Frankfurt-Göteborg

Även om dessa ligger på samma bokningsnummer i båda fallen antar jag att i det senare fallet genereras separata biljettnummer för varje leg och att jag då riskerar att behöva checka in igen mellan varje flight. Någon som vet eller har erfarenhet om det går att checka in hela vägen även med segmenterad bokning?

Tacksam för input.
//C
Ja, det går att checka in hela vägen. Det ska vara ok även med bagage. Allt hamnar på samma bokning ändå, så det är bara att köra.
 

agehall

Medlem
Ja, married segments är inget du själv kan välja. Det är ett otyg som flygbolagen påtvingar oss..
 

mtlmr

Medlem
Skillnaden i pris beror kanske på att din bokning på multicity blir en FARE (X) genomgående, som är dyr, medan din multicity-bokning klipper ihop tex GOT-Frankfurt T/R (Y) på en fare och sedan Frankfurt-Panama på en fare (Z), men på samma biljett.

Du märker när du flyger ingen skillnad på alternativen, men din bokning blir billigare då alternativ 2's Y+Z totalt blir billigare än alternativ 1's X.
 
Toppen