Senaste nytt

SAS nekar Eurobonus-poäng för flygning utförd av Blue1

Emanuel

Medlem
Hej!

I mitten oktober (!) gjorde jag en flygning GOT-ARN t/r, och flyget upp till Stockholm gjordes av Blue1. Bokat via SAS, med SK flightnummer osv.
Flighten hem gick via ordinarie SAS-kärra.

När jag efter några veckor fortfarande inte fått poäng för uppresan, gjorde jag en EB-retro claim och fyllde i alla uppgifter.
Efter några veckor får jag till svar att jag inte är registrerad som passagerare på första flighten.
Jag presenterar då bokningsuppgifter, bilder från mitt Instagram-konto som visar aktuellt flyg vid just den tiden, samt påpekar att jag ju står registrerad på hemresan och rimligtvis också bör ha flugit upp till Stockholm.

Efter någon månad får jag ett likadant standardsvar som första gången, helt identiskt dvs copy-paste, och de har uppenbarligen inte läst mitt meddelande.
Jag står på mig, även om det inte är speciellt många poäng så känns det som en viktig princip.

Nu dröjer det 4 månader, men idag fick jag följande svar:

We're sorry for no reply in such a long time.

However, we regret that regardless of whether the flight was flown or not, it is not eligible for EuroBonus points as Blue 1 is not a partner in EuroBonus.

Sincerely,
EuroBonus Retro Registration

Det måste väl vara helt tokigt?
Bokar jag en SAS-flight som EB-medlem, så bör jag ha rätt till poäng oavsett om SAS väljer att ta in en annan carrier eller inte?
 

anjak

Medlem
Hej!

I mitten oktober (!) gjorde jag en flygning GOT-ARN t/r, och flyget upp till Stockholm gjordes av Blue1. Bokat via SAS, med SK flightnummer osv.
Flighten hem gick via ordinarie SAS-kärra.

När jag efter några veckor fortfarande inte fått poäng för uppresan, gjorde jag en EB-retro claim och fyllde i alla uppgifter.
Efter några veckor får jag till svar att jag inte är registrerad som passagerare på första flighten.
Jag presenterar då bokningsuppgifter, bilder från mitt Instagram-konto som visar aktuellt flyg vid just den tiden, samt påpekar att jag ju står registrerad på hemresan och rimligtvis också bör ha flugit upp till Stockholm.

Efter någon månad får jag ett likadant standardsvar som första gången, helt identiskt dvs copy-paste, och de har uppenbarligen inte läst mitt meddelande.
Jag står på mig, även om det inte är speciellt många poäng så känns det som en viktig princip.

Nu dröjer det 4 månader, men idag fick jag följande svar:

We're sorry for no reply in such a long time.

However, we regret that regardless of whether the flight was flown or not, it is not eligible for EuroBonus points as Blue 1 is not a partner in EuroBonus.

Sincerely,
EuroBonus Retro Registration

Det måste väl vara helt tokigt?
Bokar jag en SAS-flight som EB-medlem, så bör jag ha rätt till poäng oavsett om SAS väljer att ta in en annan carrier eller inte?
Vilket skämt!
 
Totalt håbløst, naturligvis skal du have EuroBonus point.

Skriv gerne i dine henvendelser at det var en SAS FLYVNINGI, der er ingen grund til at nævne Blue1 - det skaber bare forvirring..
 
A

Aurora

Guest
lol, ta agentrulletten og send inn ny request - her er det noen som ikke forstår luftfartsbransjen som dessverre har fått jobb i nettopp den bransjen. Send skjermbilde til customer relations (med navn på vedkommende) og spör WTF.
 
Det där verkar konstigt, men i linje med vad Customer Relations normalt säger. Jag fick rådet via telefon att undvika Blue1 som SAS-plåt på eventuella flygningar. På motfrågan om att det börjar kännas väldigt rörigt vad som ger EB och inte fick jag ett njae till svar. Stå på dig!
 
Det där är ju helt galet. Det är en sådan sak som motverkar alla former av lojalitet, för att SAS försöker spara gissningsvis mindre än 10 kronor. Dessutom är det ju uppenbart ett helt felaktigt beslut av SAS då flighten rätteligen ger poäng. Idioti är vad det är frågan om. Varje gång jag läser om en sådan här sak blir jag mer och mer benägen att byta flygpartner...
 
A

Aurora

Guest
Det där är ju helt galet. Det är en sådan sak som motverkar alla former av lojalitet, för att SAS försöker spara gissningsvis mindre än 10 kronor. Dessutom är det ju uppenbart ett helt felaktigt beslut av SAS då flighten rätteligen ger poäng. Idioti är vad det är frågan om. Varje gång jag läser om en sådan här sak blir jag mer och mer benägen att byta flygpartner...

Jeg blir alltid litt overrasket når jeg leser slike innlegg som dette. Leser det som at du i all alvorlighet tolker denne hendelsen som at SAS går inn for det med vilje for å spare penger? Når man kjenner til luftfartsverdenen, så vet man at det verden rundt blir flere og flere "underleverandører". Fra British Airways CityFlyer, til United Express og Germanwings/Eurowings. Noen selger egne billetter - andre flyr på vegne av selskapet de hører til under samme billettregler. Dette gjelder også Blue1. Du skal dypt inn i konspirasjonsteoretikerenes høyborg for å seriøst, i all alvorlighet, tro at denne tilbakemeldingen er fordi noe som helst flyselskap forsøker å spare penger på noen skarve eurobonuspoeng. Blue 1 opererer ingen flyvninger selv, de selger ikke billetter og har ikke eget callsign. De flyr på vegne av SAS og Star Alliance, og du skal selvsagt ha poeng deretter.
Dette er helt klart og tydelig en ansatt som tar feil. En ansatt som ikke har fått med seg en eneste ting av det de lærte på innføringskurset. Virkelig, fullstendig, blåst bort. Derfor er det ønskelig å få vedkommende vekk eller sendt på nytt kurs.
 
Jeg blir alltid litt overrasket når jeg leser slike innlegg som dette. Leser det som at du i all alvorlighet tolker denne hendelsen som at SAS går inn for det med vilje for å spare penger? Når man kjenner til luftfartsverdenen, så vet man at det verden rundt blir flere og flere "underleverandører". Fra British Airways CityFlyer, til United Express og Germanwings/Eurowings. Noen selger egne billetter - andre flyr på vegne av selskapet de hører til under samme billettregler. Dette gjelder også Blue1. Du skal dypt inn i konspirasjonsteoretikerenes høyborg for å seriøst, i all alvorlighet, tro at denne tilbakemeldingen er fordi noe som helst flyselskap forsøker å spare penger på noen skarve eurobonuspoeng. Blue 1 opererer ingen flyvninger selv, de selger ikke billetter og har ikke eget callsign. De flyr på vegne av SAS og Star Alliance, og du skal selvsagt ha poeng deretter.
Dette er helt klart og tydelig en ansatt som tar feil. En ansatt som ikke har fått med seg en eneste ting av det de lærte på innføringskurset. Virkelig, fullstendig, blåst bort. Derfor er det ønskelig å få vedkommende vekk eller sendt på nytt kurs.
Jag menar att det skiljer mindre än 10 kronor mellan en mycket missnöjd kund och en nöjd kund. Om bolaget då väljer att göra kunden missnöjd är det något som är fel, i synnerhet som de facto har rätt i detta fallet. Och jag som kund tycker inte om att bli lurad, gör du?
 
Toppen