Senaste nytt

Uppdatera ESTA - US Point of Contact Information.

SNIFF

Medlem
Jag ska till USA på söndag och har sedan tidigare uppdaterat min ESTA med nödvändig information.

Nu när jag ska skriva ut den (lika bra att ha med den på papper) ser jag att "US Point of Contact Information" innehåller informationen från förra resan.

Det går inte, vad jag ser, att ändra på hemsidan för uppdatering av ESTA. Är det något att bry sig om, jag har aldrig tänkt på det när jag uppdaterat min ESTA tidigare.
 

agehall

Medlem
Det här är lite av en FAQ.

Man behöver inte (och ska nog inte heller) uppdatera sin ESTA. Har man ett giltigt ESTA sedan tidigare går det alltså bra att resa in i USA hur mycket som helst utan att uppdatera något.
 

agehall

Medlem
Enligt hemsidan:
"You MAY update information..."

Stämmer, CBP har uppdaterat ESTA-sidorna lite. Dock citerade du bara en del av den relevanta skrivningen:

US CBP skrev:
Q:

Can prospective travelers apply for an ESTA without specific travel plans if they want to be able to travel to the United States later on short notice?

A:

Yes. VWP travelers are not required to have specific plans to travel to the United States before they apply for an ESTA. If a traveler’s destination in the United States is unknown when he or she completes the ESTA application, the traveler should enter “Unknown.” Travelers may update this information when their plans are finalized, but they will not be required to update their destination addresses or itineraries should they change after their ESTA application has been approved. DHS recommends that ESTA applications be submitted as early as possible, as soon as, or even before travel is planned. ESTA will accept applications from last-minute and emergency travelers – those VWP travelers who arrive at the airport without an approved ESTA.

För tydlighetens skull: Det finns inga som helst krav på att uppdatera ett ESTA som redan är godkänt. Har man ett giltigt ESTA så är det bara att resa på, även om man bor på annan adress än man uppgav när man sökte.
 

nota bene

Medlem
Vet inte om det är rätt ställe för min frågeställning, men tråden handlar ju i alla fall om ESTA-entry...

Härom dagen vid entry till USA (på ESTA som använts förut) bad de mig i CBP om att visa biljett ut ur USA.

Första frågan - har de rätt att kräva att jag har en biljett ut ur USA?

[Jag har åkt in på enkelbiljett utan frågor förut]

Nu var mitt svar att det hade jag - och tog fram biljettnummer i appen - men det räckte inte då han ville se hela bokningen [appen var begränsad till 8 legs och leg ut ur USA var inte synligt]. Eftersom det inte fanns Wifi att tillgå blev det ganska omöjligt. Han krävde att jag skulle ha en papperskopia på biljetten [Vad sjutton nu det ska vara bra för - kan ju vara avbokad?!??].

Det hela slutade med att jag pratade med personal och krävde access till Wifi eller en dator för att kunna skriva ut den dokumentationen som CBP krävde. De ringde något samtal och kom fram till att Wifi inte fanns - slutade med att en annan CBP officer vinkade fram mig för att reda ut saken. Där räckte det alldeles utmärkt med flightnummer (som jag kunde i huvudet) ut ur USA och ticketnummer. Inte en enda fråga om vad jag gjorde i USA eller liknande (vilket det ju normalt är).
 

mha321

Medlem
Vet inte om det är rätt ställe för min frågeställning, men tråden handlar ju i alla fall om ESTA-entry...

Härom dagen vid entry till USA (på ESTA som använts förut) bad de mig i CBP om att visa biljett ut ur USA.

Första frågan - har de rätt att kräva att jag har en biljett ut ur USA?

[Jag har åkt in på enkelbiljett utan frågor förut]

Nu var mitt svar att det hade jag - och tog fram biljettnummer i appen - men det räckte inte då han ville se hela bokningen [appen var begränsad till 8 legs och leg ut ur USA var inte synligt]. Eftersom det inte fanns Wifi att tillgå blev det ganska omöjligt. Han krävde att jag skulle ha en papperskopia på biljetten [Vad sjutton nu det ska vara bra för - kan ju vara avbokad?!??].

Det hela slutade med att jag pratade med personal och krävde access till Wifi eller en dator för att kunna skriva ut den dokumentationen som CBP krävde. De ringde något samtal och kom fram till att Wifi inte fanns - slutade med att en annan CBP officer vinkade fram mig för att reda ut saken. Där räckte det alldeles utmärkt med flightnummer (som jag kunde i huvudet) ut ur USA och ticketnummer. Inte en enda fråga om vad jag gjorde i USA eller liknande (vilket det ju normalt är).

De har rätt att kräva precis vad de vill och kan i teorin avvisa dig utan att tala om varför.

Jag har vid ett par tillfällen blivit ombedd om returbiljett. Det har oftast slutat med "jag har den i telefonen eller datorn och era regler säger att jag inte får slå på den. Så välj vilken regel jag ska bryta mot" och har sedan blivit insläppt utan att visa den.

Har även en bekant som flera gånger blivit avkrävd utskriven kopia av esta. Även i de fall det på utskriften tydligt står "you do not need to print this confirmation"..

Ibland undrar jag om det inte är så att de struntar i svaret utan bara vill se hur man reagerar på frågan. Men i ditt fall verkar de ju faktiskt ha brytt sig om själva biljetten.
 

agehall

Medlem
Vet inte om det är rätt ställe för min frågeställning, men tråden handlar ju i alla fall om ESTA-entry...

Härom dagen vid entry till USA (på ESTA som använts förut) bad de mig i CBP om att visa biljett ut ur USA.

Första frågan - har de rätt att kräva att jag har en biljett ut ur USA?

[Jag har åkt in på enkelbiljett utan frågor förut]

Nu var mitt svar att det hade jag - och tog fram biljettnummer i appen - men det räckte inte då han ville se hela bokningen [appen var begränsad till 8 legs och leg ut ur USA var inte synligt]. Eftersom det inte fanns Wifi att tillgå blev det ganska omöjligt. Han krävde att jag skulle ha en papperskopia på biljetten [Vad sjutton nu det ska vara bra för - kan ju vara avbokad?!??].

Det hela slutade med att jag pratade med personal och krävde access till Wifi eller en dator för att kunna skriva ut den dokumentationen som CBP krävde. De ringde något samtal och kom fram till att Wifi inte fanns - slutade med att en annan CBP officer vinkade fram mig för att reda ut saken. Där räckte det alldeles utmärkt med flightnummer (som jag kunde i huvudet) ut ur USA och ticketnummer. Inte en enda fråga om vad jag gjorde i USA eller liknande (vilket det ju normalt är).

Jag har råkat ut för samma sak och grävt i det. Jag lyckades inte hitta något stöd för att jag ska kunna visa upp en utskriven färdplan och fick ett goddagyxsskaft-svar från CBP när jag försökte fråga om det. I mitt fall slutade det med att jag istället fick visa upp ett visitkort som visade att jag jobbade åt en svensk firma.

Jag tror faktiskt man borde ställa frågan på FlyerTalk och se ifall man kan få något vettigt svar där.
 

Bryant

Medlem
Åker till USA på fredag, hemresa 18/4. Mitt ESTA gäller tom 12/5. Kan jag resa på detta eller behöver ESTA vara giltigt ett antal månader efter utresa/hemresa så som det är med pass till vissa länder?
 
Toppen