Senaste nytt

Vem gör vad?

agehall

Medlem
De flesta här vet väl (iaf ungefär) vad kapten, styrman, purser och kabinpersonal har för ansvar under en flight. Men det finns ju många andra roller som iaf inte jag har full koll på men som jag gärna skulle vilja förstå vad de ansvarar för. Nyligen har tex rollen Flight Manger dykt upp i en annan tråd.

Kan någon som har lite koll försöka lista olika typer av managers och kort vad deras roll faktiskt är? Gärna även var man kan förvänta sig att de finns rent organisatoriskt.
 

Marcus01

Medlem
Det finns ju precis hur mkt folk som helst, loadmaster, lastare, tankning, de-icing, catering mm som håller till på rampen och sen gatepersonal med alla olika varianter av handling-personal. Vill du veta mer specifikt vad de gör?
 

agehall

Medlem
Ohh, de flesta kategorier du nämner hade jag inte ens tänkt på.

Jag vill faktiskt lära mig mer om allt, men mest intressant är väl de som man som passagerare stöter på samt vilka personer man kan eskalera problem till för att få rättelse.
 

Marcus01

Medlem
Jag kan mest om rampen då jag jobbat där, dock nästan 10 år sen men utvecklingen där går ju inte jättesnabbt....;-) Loadmastern är ansvarig för att rätt bagage/last dels lastas ombord men även i rätt del av lastrummet. Beroende på flygplanstyp, antal pax mm vill man kanske fördela vikten på olika sätt. Kul att veta kan ju vara att det ofta kommer fryst fisk med FI ( Icelandair), den kärran kallas självklart för "Fisken". Att lossa den går sjuuuukt fort på sommaren då man ogärna vill att isen ska börja smälta och man som lastare inte vill spendera för mkt tid i ett trångt, varmt utrymme med fiskdoft. Kan poängteras att väskor och fisk, då iallafall, lastades i samma utrymme...;-)
 

Marcus01

Medlem
Kan även tillägga att Thai:s direktkärra hade mindre fina smeknamn som bla HIV-Expressen. Finns fler men väljer att avstå då det är ett öppet forum...;-)
 

Dr. Miles

Expert
Nu blir det lite OT, men det är svårt att låta bli. :)

Jag fick några hö ovanpå min resväska när jag hämtade den på bagagebandet i Beijing, vet du hur det kunde hamna där?
 

Jacob

Medlem
Jag kan förvånas emellanåt hur många namn och nivåer som ibland finns bland kabinpersonalen.

Purser kallas det på vissa flygbolag, andra kallar det inflight manager. Sedan finns det vissa flygbolag som verkar ha en inflight service manager per kabinklass och sedan en inflight director för hela planet.

Någon som hört några fler versioner?
 

Marcus01

Medlem
Hö kan säker ha använts som skydd för något ömtåligt, jag har lossat ostron som kommit från Irland via AMS, virus har jag både lastat och lossat, mänskliga organ, likkistor, lågdoserat radioaktivt material mm mm. Man kan säga att det är en smula naivt att tro att det bara är väskor som ligger i cargo.....;-)
 
Toppen