Senaste nytt

SAS Travel Cash

oermen

Medlem
Travel cash - SAS

Efter at have hørt om dette på SAS meet up i København og efterfølgende set den meget "flotte" lorem ipsum reklame i Scandinavian Traveller ville jeg gerne se noget mere.

thumb_IMG_4452_1024.jpg

Det er stadig begrænset med information, men jeg synes nu alligevel at det ser meget spændende ud

I sommar lanserar vi Travel Cash, som gör det möjligt att betala med EuroBonus-kortet – i lokal valuta! Du laddar helt enkelt ditt kort med lokala valutor innan du reser, eller dag för dag under resans gång. Finessen är att du slipper hantera kontanter i utländsk valuta och att du alltid vet vilken växelkurs du får när du betalar med kortet. Dina pengar är ju redan växlade! Dessutom tjänar du EuroBonus-poäng på allt du handlar med kortet!

Travel Cash är kostnadsfritt, det omfattar 12 valutor och gäller på alla platser i världen där MasterCard fungerar. Via SAS-appen håller du koll på dina utgifter och valutor.
 
Cool! Det blive spændende at se hvordan det bliver i praksis - ikke mindst gebyrer og afgifter..

Lorem Ipsum... Haha.. Det passer perfekt til resten af Scandinavian Traveler-stilen..
 

miramax

Medlem
Jag tänker att detta kan vara bra för att ta ut kontanter i första hand. Kanske iofs också att betala med istället för SAS Eurobonus mastercardet eftersom det är samma intjäning av poäng men förhoppningsvis nu då bättre växelkurs.
 
Jag fattar inte, det står att fördelen är att man slipper hantera kontanter, något man gör vid alla kortbetalningar. Andra fördelen är att man vet vilken växelkurs man får. Å andra sidan måste man ju växla till den lokala valutan någon gång, och då finns det ju en växelkurs. Eftersom det står att man även kan fylla på kortet varje dag under semestern så förstår jag inte skillnaden mot ett vanligt kort?
 

seat56f

Medlem
I stort sett kombinerar de ju ett konto för valutahandel med sitt kreditkort?

En fördel skulle väl vara att bli av med osäkerheten i kurssvängningar under resan. Och kanske om växlingsavgiften blir lägre.
 

In_Sweden

Medlem
Jag fattar inte, det står att fördelen är att man slipper hantera kontanter, något man gör vid alla kortbetalningar. Andra fördelen är att man vet vilken växelkurs man får. Å andra sidan måste man ju växla till den lokala valutan någon gång, och då finns det ju en växelkurs. Eftersom det står att man även kan fylla på kortet varje dag under semestern så förstår jag inte skillnaden mot ett vanligt kort?
Skillnaden är nog att det är ett separat konto som har en annan valuta. Du vet alltid vad växlingskursen är och den kan vara samma för hela resan om du vill det, även om du bara har kort.
Där emot så tror jag att det är svårt att rättfärdiga detta över exmpelvis Forex motsvarighet. Jag kommer inte använda något av de.
 

miramax

Medlem
Om inte växelkursen blir lägre så är jag mycket tveksam. Det känns för mig som hela poängen.
 

Jonas C

Medlem
Kan man använda detta som vanligt kontokort och tjäna poäng på köpen? I sådana fall vore det perfekt för mig som inte har kreditkort.
 

BAS

Medlem
Då kanske man kan slappna av och inte behöva ha koll på att handlarna (och bankomaterna) inte tar betalt i SEK, vilket brukar ge en växlingskurs som är 5% sämre än kortföretagens.

Senast i våras kunde jag vid ett bankomatuttag i Spanien i efterhand konstatera att jag sparade ca 200kr på ett uttag på 240 Eur genom att välja att inte bli belastad i SEK. Tycker detta nästan kan klassas som bedrägeri.
 
Toppen