Senaste nytt

Dra tillbaka stämning mot Norwegian?

Kansai

Medlem
Hej!

För att göra en lång historia kort. Var med om kraftig försening med Norwegian. Har rätt till 600€ enligt EU-direktivet, men Norwegian nekar och hänvisar till extraordinära omständigheter. Lämnar in en stämningsansökan för X antal veckor sedan. Nu får jag brev att de vill att jag ska återkomma med kontouppgifter så de kan betala. I nästa mening skriver de att de fortfarande tycker att de har rätt, men vill betala ut då de anser att en process är att belasta rättssystemet i onödan.

Min fråga till er: ska jag dra tillbaka stämningen och ta mina 600€ + lite småkostnader för tingsrätten, eller låta målet fortgå?

Min magkänsla är att ej dra tillbaka då:
1) jag lär mig praktisk juridik av att fallet tas upp.
2) eftersom Norwegian nu är beredd att kompensera mig antar jag att deras magkänsla är att de kommer att förlora.
3) ju fler fall som tas upp så kanske sannolikheten ökar att Norwegian börjar betala ut utan process.

Vad tycker ni? Gör jag andra resenärer en tjänst genom att ej dra tillbaka stämningen?
 

Bryant

Medlem
Jag har inga bra svar men en fråga. Är det 600€ de kommer att betala ut? Tidigare har de betalat ut en lägre summa (150€) med motiveringen, vi har rätt men vi är snälla så varsågod.
 

AABack2ARN

Medlem
Just kommentaren att de fortfarande anser sig ha rätt skulle nog få mig att inte dra tillbaka målet. Det visar på en arrogans hos bolaget som heter duga. Vad händer om du (troligen mot förmodan) förlorar i rätten?
 

Kansai

Medlem
@Bryant De har erbjudit sig att betala hela beloppet + omkostnader för tingsrätts-stämnings-ansökan.

@AABack2ARN Om jag, mot förmodan :) , förlorar i rätten så är worst case scenario att jag får betala 2-3tkr till Norwegian, men inte mer. Detta gå detta är ett sk. "FT-mål". Det ekonomiska är egentligen inte det supercentrala, utan att får rätt mot de snåla norrmännen…..
 

seat56f

Medlem
De har väl hållt på sådär i flera andra fall också, och vägrat betala tills det är dags för process och då förlikat för att slippa få en fällande dom (och därmed mer prejudikat för ersättning i kommande fall).

Samhällsekonomiskt lär det väl vara en förlust, men frågan är hur många framtida mål som förenklas av din process (de kanske betalar utan ansökan). Dessutom är väl rättsväsende ett av de ändamål jag är minst motvillig att betala skatt till. Min magkänsla är: kör på! :)
 

johhenrik

Medlem
Jag förstår inte... Hur kan det ens vara ett alternativ? De erbjuder det du kräver samt omkostnader. Finns väl ingen domstol som tar upp det, det vore ju ganska konstigt.

Visst vore det intressant att få ett prejudikat, men på vad?

- Jag begär 600
- Nej
- Jag går till domstol
- Du får 600
- Nej

Begär du mer nu eller? Annars finns det ju inte ens ett fall för domstolen att ta ställning i väl? Eller är ett av dina krav i stämningsansökan att de skriftligen ska erkänna att de gjort fel?
 

Kansai

Medlem
Tack för era svar! Som jag förstått det så finns det inget som kan tvinga mig att ta deras bud, utan kan kräva att få en dom på det hela. Om någon är mer juridiskt bevandrad än mig och vet att jag har fel, rätta mig gärna!
 

Nemo

Medlem
Du har alltid rätt att låta domstolen ta ställning i frågan, oavsett vad DY erbjuder i förlikning. Likaså tar domstolen upp målet till förhandling när du ansökt, även om datum kan vara långt fram i tiden.
Så du har själv att ta ställning om du vill lära dig praktisk juridik i domstolsväsendet eller ta pengarna och få det överspelat.
 
Toppen