Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir först i Norden med Apple Pay

BusinessClass

Redaktör
Som första hotellkedja i Norden introducerar Nordic Choice Hotels nu möjligheten att betala med Apple Pay på sina hotell. Först ut blir Comfort Hotel Xpress Central Station i Oslo. Under året kommer betaltjänsten introduceras på samtliga hotell i Norden. Tjänsten Apple Pay bygger på att användare sveper sin smartphone eller Apple Watch över en kortläsare…
 

In_Sweden

Medlem
Är inte tanken med Apple Pay att det ska fungera överallt där vanliga kontaktlösa kortbetalningar fungerar?
Att handlaren inte ska behöva ändra mer än så?
I så fall borde det fungera i alla ICA butiker sedan ungefär en månad tillbaka.
 

mha321

Medlem
Är inte tanken med Apple Pay att det ska fungera överallt där vanliga kontaktlösa kortbetalningar fungerar?
Att handlaren inte ska behöva ändra mer än så?
I så fall borde det fungera i alla ICA butiker sedan ungefär en månad tillbaka.
Nej, det vore väl inte speciellt Apple att fungera med andras läsare...

Det krävs en speciell typ av läsare. Däremot fungerar det med i princip alla typer av kort att ladda in i den, om jag förstått rätt.
 

Fedup

Medlem
Nej, det vore väl inte speciellt Apple att fungera med andras läsare...

Det krävs en speciell typ av läsare. Däremot fungerar det med i princip alla typer av kort att ladda in i den, om jag förstått rätt.
Detta stämmer inte. Vilken point of sale som helst som har stöd för NFC funkar med Apple Pay.
 

Fedup

Medlem
Oh? Jag har visserligen inte provat själv, men Apples egen faq ( Apple Pay: Merchants FAQ - Apple Support hävdar ju att det beror på providern. Terminalen måste ju om inte annat ja stöd protokollet (ett lager ovanför nfc).

Jag har själv provat detta i Thailand på en vanlig NFC-terminal (SF World Cinema), och det har även funkat på flera andra ställen i Thailand med mitt amerikanska kort. Tror inte Apple har någon form av support för Apple Pay i Thailand.
 

mha321

Medlem
Jag har själv provat detta i Thailand på en vanlig NFC-terminal (SF World Cinema), och det har även funkat på flera andra ställen i Thailand med mitt amerikanska kort. Tror inte Apple har någon form av support för Apple Pay i Thailand.
De har de säket inte speciellt där, det håller jag med om. Men det var ju rätt många större retailers även i USA som inte kunde ta det från början utan att först behöva uppgradera sina läsare. Men den har ju funnits ett tag nu, så det är nog många som hunnit med sådana uppgraderingar både där och på andra ställen.
 
Toppen