Senaste nytt

Sverige har näst bäst järnväg i Europa

Enligt Boston Consulting Group och deras Railway Performance Index är Sverige näst bäst i Europa. Det jag finns intressant är att Sverige är inte särskilt bra på kvalitet men får många poäng på säkerhet och intensitet. Så det är många tåg packad med resenärer som kommer fram utan skada som räknas, även om servicekvalitet är usel.

Jämförelsen av offentliga kostnader mot prestanda är också intressant.
 

Moco

Medlem
Ganska intressant att se (och positivt), och speciellt när vinden blåser hård och många vill framställa det som att det är rent förjäkligt att åka tåg i Sverige. Ur ett globalt perspektiv vågar jag påstå att det ändå är ganska behagligt och problemfritt att åka tåg i Sverige. Att det sedan finns exempel som sticker ut är ofrånkomligt. Är nästan alltid nöjd med SJ, även om jag kan tycka att det finns förbättringpotential.
 
Det jag ser som intressant är det faktum att många använder tåg i Sverige och trots att service nivån inte är särskilt bra så har kunderna fortsatt att använda tåget.

Service nivån har höjts något vilket jag hoppas beror på att mer pengar satsas på infrastrukturen.

[QUOTE="....Ur ett globalt perspektiv vågar jag påstå att det ändå är ganska behagligt och problemfritt att åka tåg i Sverige. .....[/QUOTE]

Om man jämför med länder med samma höga krav på standard som Sverige så är min åsikt den motsatta.....Att jämför tåg i Rumänien och Bulgarien med tåg i Sverige tycker jag är missvisande. Vi ska jämföras med länder som Syd Korea, Japan, USA, Holland osv.
 

Valley

Medlem
Enligt Boston Consulting Group och deras Railway Performance Index är Sverige näst bäst i Europa. Det jag finns intressant är att Sverige är inte särskilt bra på kvalitet men får många poäng på säkerhet och intensitet. Så det är många tåg packad med resenärer som kommer fram utan skada som räknas, även om servicekvalitet är usel.

Jämförelsen av offentliga kostnader mot prestanda är också intressant.

Beror kanske på att det inte finns någon risk att skada sig på tågen eftersom du alltid får åka andra färdmedel för att komma fram.
Även igår slutade det för fru Valley att det blev bil till Sundsvall eftersom man hastigt och lustigt ställde in Stockholmståget.
 
Toppen