Senaste nytt

Flying Blue Promotions

agehall

Medlem
Mitt resonemang är att om jag ska bränna en massa miles, så vill jag inte betala löjliga mängder YQ. Framförallt får YQ absolut inte vara högre än om jag skulle köpa samma biljett. Då är det rent lurendrejeri.

Får tacka för tipset om KE. Då jag normalt sett inte reser så mycket till Asien kan det vara ett alternativ för en framtida semester...
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr är M&M like hutlösa.... Jag bokade bror med sambo på ARN-DUS-EWR-MIA-EWR-DUS-ARN och det gick på 3 500kr per skalle i skatter och avgifter.

Det beror på val av destination och flygbolag.
Om man flyger till Nordamerika, så är SWISS, Lufthansa, Austrian har samma bränsletillägg därför blir det ungefär samma skatter&bränsletillägg.
Men om du flyger till Asien, så blir det billgare att flyga med SWISS än Lufthansa/Austrian då bränsletillägg på de flygbolagen är olika.

Skatter&bärnsletillägg för Sverige-Asien t/r via Zurich med SWISS är ca 2.600-2.700 SEK
Skatter&bärnsletillägg för Sverige-Asien t/r via Frankfurt/Munchen/Wien med Lufthansa/Austrian är ca 3.800-4.000 SEK
 

bjolib

Medlem
Har för mig att jag har läst att man ska kunna betala skatter och avgifter med miles. Nån som vet om detta stämmer?
 

Stefan62

Medlem
Nu börjar jag förstå - FB är ju bland de sämre bonus-programmen.

Trots FB-promotion så blir det samma pris med cash som med points i Economy...

ARN - AMS 2012-03-23
AMS - ARN 2012-04-04

12500 poäng + 130 Euro i "taxes".
1226 SEK i "cash"

Har BC någon gång försökt få ett svar från KLM?
 

agehall

Medlem
De räknar väl med att 90% av resenärerna inte kollar så noga. Kom ihåg att vi är en rätt speciell skara människor som hänger här och faktiskt har relativt bra koll. I princip alla som letat sig hit och registrerat ett konto (även om de har 0 inlägg!) kan nog anses vara mer medvetna än genomsnittsresenären.
 

Dr. Miles

Expert
Nu börjar jag förstå - FB är ju bland de sämre bonus-programmen.

Trots FB-promotion så blir det samma pris med cash som med points i Economy...

ARN - AMS 2012-03-23
AMS - ARN 2012-04-04

12500 poäng + 130 Euro i "taxes".
1226 SEK i "cash"

Har BC någon gång försökt få ett svar från KLM?

Jag skrev ett inlägg i denna tråd(http://www.businessclass.se/flygbiljetter/2847-vaersta-barnrabatt-nagonsin.html), om flygbolags (inte enbart hos Air France/KLM) sätt att lura sina kunder.

Eftersom de flesta billiga inom Europa biljetter kostar mellan 50-200 SEK i baspriset, om du använder 12.500 poäng betyder det 12.500 poäng mot 50-200 SEK. Alltså ytterst dålig deal.
British Airways insåg detta problem att många British Airways Executive Club(BAEC) medlemmar inte använde miles(då) till inom Europa award, införde de flat rate av skatter&avgifter.
Även om BAEC inte är mitt favoritprogram, tycker jag att de har gjort rätt i det området.

Air France/KLM vinner inte i längden att ha så dyr skatter&bränsletillägg på bonusresabokning inom Europa då många inser att det är dåligt värde, därför de kan inte fylla på ledia stolar som skulle ha kunnat fylla på med bonusresa-resenär.
På det viset kan de:
  • minska deras skulder(miles/poäng är skulder för flygbolag, väl?)
  • få mer nöjda kunder
  • få högre beläggning i kabinen
  • minska hög tryck på användning av miles till premiumkabiner
 

Homer

Medlem
Nu börjar jag förstå - FB är ju bland de sämre bonus-programmen.

Trots FB-promotion så blir det samma pris med cash som med points i Economy...

ARN - AMS 2012-03-23
AMS - ARN 2012-04-04

12500 poäng + 130 Euro i "taxes".
1226 SEK i "cash"

Har BC någon gång försökt få ett svar från KLM?

Det är just därför man inte ska boka några Rewards i ekonomi, framför allt inte ekonomi shorthaul.

Men problemet är ju dubbelt eftersom intjäningen efter April Fools day är så dålig ( http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Blue#2009_April_Fools.27_Day )
 
Last edited:

Homer

Medlem
Har KLM någonsin kommenterat kritiken?

Research by The Independent reveals frequent travellers on Air France/KLM's Flying Blue scheme are charged £110 plus 20,000 miles for a Heathrow-Amsterdam round trip – available for £99 to normal paying passengers.

A KLM spokeswoman said the £110 plus 20,000 miles cost was "available to frequent travellers throughout the year, even at peak time. The £99 offer...is much more restricted in availability".
 

Dr. Miles

Expert
A KLM spokeswoman said the £110 plus 20,000 miles cost was "available to frequent travellers throughout the year, even at peak time. The £99 offer...is much more restricted in availability".[/I]

Det är bulls**t av Flying Blue.
Bonusresaplatser är inte tillgänglig åretrunt och på alla flighter heller, så tycker jag att det är ungefär samma nivå av tillgänglighet som deals som kommer då och då.
 
Toppen