Senaste nytt

Finnair testar hörlurar i business class som motverkar jet lag

Jacob

Medlem
Jag vet inte hur seriöst detta är men fungerar det är det rätt coolt.

Finnair testar en ny typ av hörlurar som ska motverka jet lag. "Valkee bright light headset" sänder ljudeffekter genom hörlurarna som hjälper hjärnan att simulera starkt ljus vilket i sin tur hjälper till att motverka jet lag och anpassa kroppen till nya tidszoner.

Så här säger Finnair själva: "Bright light headset simulates the effects of daylight by channeling bright light through the ear canal to very close proximity of the tissue in need of treatment, in the brain".

De nya hörlurarna väntas finnas att testa ombord på Finnair i business class mellan Helsingfors och Shanghai från slutet av mars till slutet av april.

Finnair to test anti-jet lag headsets
 

JonW

Medlem
En hörlur som sänder ljus till hjärnan via hörselgången?
Och som ska introduceras runt 1 april?
Hmm, nudge nudge
 

Jacob

Medlem
Jag tror faktiskt inte det där är bogus.

Här är Valkees hemsida om hörlurarna. Finns en svensk version av hemsidan också...

VALKEE

Sen hur väl det fungerar är en annan sak.
 

Ubbe

Medlem
Jovist hörru.. Låter som samma effekt som magneter i skorna, eller varför inte homopatpreparat. Frusen gröt gick visst också att sälja.. Må Bra var ju verkligen en seriös källa :) Skoja Papegoja som min dotter skulle sagt.
Förklara gärna fysiologin bakom detta
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Jovist hörru.. Låter som samma effekt som magneter i skorna, eller varför inte homopatpreparat. Frusen gröt gick visst också att sälja.. Må Bra var ju verkligen en seriös källa :) Skoja Papegoja som min dotter skulle sagt.
Förklara gärna fysiologin bakom detta

Det är inte bara ögonen som påverkas av ljus, utan även hjärnan i sig; skallbenet är faktiskt så tunt att det tränger in ljus. Lyser du in i örat med starkt ljus kommer det att nå hjärnan och tallkottkörteln, där melatonintillverkningen styrs.

Valkee har ju referenser till studier vid universitetet i Oulu; kolla dem.

Däremot är jag irriterad på Swiss, som kränger en massa magnetjumbomumbo i sin ombordförsäljning.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Jag vet inte om du sett hur det ser ut i en hjärna men att ljus inkommande på annat sätt än genom ögonen, skulle kunna påverka produktionen av melatonin är inte styrkt i någon vetenskaplig studie.
 
Toppen