Senaste nytt

Exakt när öppnar tågtrafik mellan centrala Helsingfors och Helsingfors Vanda flygplats?

Dr. Miles

Expert
Enligt Finavias webbsida står det att tåget mellan centrala Helsingfors och Helsingfors Vanda flygplats öppnas för trafik under juli 2015.
Men vet någon exakt när öppnar tågtrafik mellan centrala Helsingfors och Helsingfors Vanda flygplats?

Finavia skrev:
The construction of the ring rail line began in 2009, and the route will open for traffic in July 2015.
Train Arrives 2015 / Finavia

Så här stod det vid gången till hyrbilsfirmorna för ett par år sedan.
Helsinki.JPG
 

niksal

Medlem
Observera att detta är inte ett snabbtåg. Det är ett lokaltåg som stannar på många stationer. Det är billigt men långsamt till centrum.
 

niksal

Medlem
Svårt att säga, beror förstås på vart du skall och tiden på dygnet. Kanske 5-10min högst men glöm inte att du också skall promenera i båda ändorna och du reser bekvämare i taxi. Har snackat med taxichaufförer om detta. De är rätt övertygade om att affärsresenärer även i fortsättningen väljer taxi.
 

AABack2ARN

Medlem
Och om man jämför med bussen (615). Tids- repsektive prisskillnad? Försvinner bussen i och med att tåget startar?
 

HCas

Medlem
Jag har inga problem med bussen, den är enkel och smidig. Men blir det samma pris på tåget blir det helt klart ett lyft, även om den största förbättringen såklart blir för dem som ska nånstans längs järnvägen i eller utanför Helsingfors.

Finns det planer på någon form av expresståg till Helsingfors också eller är bara pendeltågstrafik planerad i nuläget?
 

Brandten

Medlem
Eftersom jag är på väg till den mest inofficiella BC träffen ever (bara jag till slut) så ankom jag med SK nyss på HEL T2 och tänkte testa tåget som tar 28 min till city (+20 min att gå och fixa biljett).

450m att gå från terminalen men lite kallt idag så tog free shuttle bus. Bussen går ofta (var 5e min just nu) och tog ca 5min till stationen. 4st rulltrappor ner (eller hissen) och en väldans bit att gå. Stegräknaren i mobilen rapporterade att jag nått mitt dagsmål redan.

När man kommer till perrongen är billettautomaterna (2st) helt i andra änden på perrongen = ytterligare promenad. När tåget sedan kommer (var 6e min) så är det ett kort tåg och det stannar i andra änden, dvs längst bort från billettautomaterna men närmast rulltrappan = vi får springa till tåget för att hinna med.
Inte så bra planerat tycker jag och vi får väl hoppas de sätter upp fler automater.

Väl på centralen i Helsingfors så stannar tåget även här onormalt långt borta från själva centralen, vilket resulterar i ytterligare 300m promenad.

Min konklusion, som vanligt med tåg och tunnelbana. Inte bra, långt att gå, dåligt skyltat. Hade varit framme redan om jag tagit taxi trots längre körtid.

uploadfromtaptalk1444205687793.jpg
uploadfromtaptalk1444205697120.jpg
uploadfromtaptalk1444205702841.jpg
uploadfromtaptalk1444205708100.jpg
uploadfromtaptalk1444205715461.jpg
uploadfromtaptalk1444205742209.jpg
 
Last edited:
Toppen