Senaste nytt

Problem med OY-KBM / ARN-ORD ?

goransson

Medlem
Hej!

Jag ska åka på SK945 till Chicago den 21 juni. Åkt den flighten ganska många ggr och det har aldrig varit några problem, men nu ser jag på Flightradar24 m.fl. att SAS verkar ha ganska stora problem med SK945/SK946 när den, som nu, trafikeras med A340:n OY-KBM. Den är ofta försenad långa perioder och ibland t.o.m. inställd.

Vet någon om SAS har något problem med just OY-KBM, eller vad problemet är? Ovanligt med den här typen av Norwegian-liknande problem med SAS.

På min flight den 21a ska den flygas med en A330 med nya kabinen enligt SAS, men så verkar ju inte vara fallet. Vet någon när det fjärde och sista planet har fått nya inredningen? Om det sker innan midsommar kanske man får åka med det trots allt. Annars blir det väl en gammal A340 igen...

Tack!

/Lukas
 

mha321

Medlem
Undrar om det inte är tvärt om - KBM sätts in just när det är problem med någon av de andra, det är inte den i sig som det är problem med. När allt går som normalt är det 330.

(fram till september när de börjar varva in en 340 i schemat i samband med slingningen mot Hongkong)
 

goransson

Medlem
Det planet har ju dock varit insatt på SK945/SK946 rätt länge nu? Är det inte bara att KBM ersätter den sista A330:n som just nu är på uppgradering?
 

Filip

Medlem
Hej!

Jag ska åka på SK945 till Chicago den 21 juni. Åkt den flighten ganska många ggr och det har aldrig varit några problem, men nu ser jag på Flightradar24 m.fl. att SAS verkar ha ganska stora problem med SK945/SK946 när den, som nu, trafikeras med A340:n OY-KBM. Den är ofta försenad långa perioder och ibland t.o.m. inställd.

Vet någon om SAS har något problem med just OY-KBM, eller vad problemet är? Ovanligt med den här typen av Norwegian-liknande problem med SAS.

På min flight den 21a ska den flygas med en A330 med nya kabinen enligt SAS, men så verkar ju inte vara fallet. Vet någon när det fjärde och sista planet har fått nya inredningen? Om det sker innan midsommar kanske man får åka med det trots allt. Annars blir det väl en gammal A340 igen...

Tack!

/Lukas

Jag skall själv åka med familj över 18 juni och har konstaterat samma sak. Har även gjort lite efterforskning. Den senaste förseningen du ser beror på att Chicago hade ett större oväder som försenade avgången kraftigt vilket har sina följdeffekter även några dagar efter.

Tyvärr lär inte LN-RKO hinna bli klar till 18 juni. Förra planet tog 40 dagar vilket skulle innebära 24 juni. Dock så är det inte enbart OY-KBM som flyger sträckan. I "normal fallet" dvs senaste veckorna undantaget förseningar så har OY-KBM gått två dagar och 330-kärra en dag sedan återigen OY-KBM två dagar osv.
 
A

Aurora

Guest
Det planet har ju dock varit insatt på SK945/SK946 rätt länge nu? Är det inte bara att KBM ersätter den sista A330:n som just nu är på uppgradering?

Det spørs hva du definerer som "lenge"?

Tallenes tale er klart:
OY-KBM - Aircraft info and flight history - Flightradar24

OY-KBM har flydd til Chicago de siste 4 dagene, 6-10 Juni.

6 Juni gikk den 5 timer sen. 9 Juni landet den fra Chicago til Stockholm 40 minutter sen, og avgangen gikk 1 time sen tilbake til Chicago i dag. Å kalle det "norwegian-problemer" har jeg litt problemer med å forstå, all den tid Norwegian har operert med forsinkelser på 60 timer :)
Den siste A330'en er nok rett rundt hjørnet.
 

AABack2ARN

Medlem
På måndag den 15 juni är det tanken att den fjärde A330n skall vara tillbaka. De 4 A330 med nya kabinen kommer då (om inget oförutsett inträffar) användas på SK903/907/909 till Newark och SK945 till Chicago samt motsvarande returer.

Som noteras ovan finns det en ganska betydande risk att den fjärde kärran (LN-RKO) inte blir klar i tid och då kommer SAS ha ett operationellt dilemma då de planerat att samtliga plan skall vara i luften (i och med att SK901/902 startar just den 15 juni).

Vilket plan det blir i sådant fall är omöjligt att sia om eftersom SAS lär behöva planera om ganska ordentligt bland planen.
 

goransson

Medlem
Aha, tusen tack för alla svar! Då hoppas vi att den 15 juni håller. Eller iaf att A340:n går i tid.

Som svar på tidigare frågor om vad jag menade med "länge" har jag haft rätt bra koll på SK945 under våren och sett att den gått med A340:eek:r under många veckor, flera gånger med förseningar och inställningar. En gång blev det en Aftonbladet-artikel om inställningen. På Flightradar24 mfl får man ju tyvärr bara en kort historik. Men det spelar egentligen ingen roll, är mer nyfiken på hur det blir framöver.
 

agehall

Medlem
Aftonbladet skriver ju en snyftartikel så fort någon ringer dem. Det är rätt stor skillnad mellan att ha ett problem när man flyger SAS och att ha ett problem när man flyger Norwegian. Med SAS kan du alltid bli ombokad med en annan operatör. Med Norwegian får du snällt vänta på att de tänker flyga dig dit du vill.
 
Toppen