Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Traveller

Medlem
Jag vet inte riktigt vad den här "hypen" om Qatar airways handlar om egentligen eftersom konceptet inte är riktigt bra. Om du reser till Asien, USA eller Afrika och har ett första ben på 6 timmar till Qatar och sedan skall vänta i några timmar innan du kan hoppa på ditt flyg nummer två så innebär det ju bara att du inte kommer få sova ordentligt. Själv bor jag ju i HongKong och får flyga 6 timmar först från ARN till DOH och sedan 8.20 minuter från Doha till HongKong. Det finns ingenting bra alls med att bara få sova några få timmar, vänta från 05.00 till 07.00 och flyga hela dagen igen. En ren och skär förskjutning av sömn som till exempel med British Airways hade inneburit en 2 timmars resa till London och sedan 12 timmar till HongKong - ordentlig sömn och utvilad och dessutom mycket bättre ankomsttider. Det här gäller i mångt och mycket alla andra bolags flyg till Asien (tycker jag), Finnair, SAS och BA inkluderat.
Min erfarenhet av Qatar är ganska ny (jag flyger ju en hel del långa sträckor) och jag var inte heller imponerad av servicen ombord på det andra benet. Tråkig meny utan västerländska alternativ, kall mat som fick värmas 3 gånger, vin som var alldeles för kallt och måste värmas upp i händerna (personalen påstod att det hade att göra med lastningen men andra bolag kan ju) samt som sagt, för kort sömn. Visst är det så att man flyger fina 787 upp emot de Europeiska städer man hämtar sina passagerare från men sedan - sedan är det ju många plan som är äldre på sträcka nummer två och då även i många fall med stolar i business class som inte är 180 graders pitch = besvikelse!
Att man sedan hamnar i en lounge i Doha som inte serverar alkohol om man vill ha det är ju rätt mesigt det också. Det där förstår jag inte även om det nu har med religion att göra. Med all respekt men det känns en aningen konstig att ha en man med någon slags arabisk utstyrsel bakom mig i loungen som har sin mobil på högtalare och ut strömmar bönerop. Vad är det för fel på hörlurar?
Utbud av filmer är okay ombord men totalupplevelsen måste man nog vara ärlig och säga att det kan vara mycket bättre än Qatar.
 

Kiev

Medlem
Jag vet inte riktigt vad den här "hypen" om Qatar airways handlar om egentligen eftersom konceptet inte är riktigt bra.
...
Att man sedan hamnar i en lounge i Doha som inte serverar alkohol om man vill ha det är ju rätt mesigt det också.
Vi har klart forskjellig opplevelse. Jeg reiser konsekvent Qatar langflight sør/øst av en enkelt grunn: price/performance. Klart det hadde vært bedre om Doha var plassert et annet sted (...), men det er det altså ikke. Har stort sett alltid fått 787 og 380 i øvre etasje, og det er ikke noe å klage på da til halve prisen av Europeisk biz.

Lounge uten alkohol: Den nye loungen der den klart beste business-loungen jeg kjenner og når (nesten) opp på europeisk First-nivå. De har et helt kurant restaurant og når man kjører en forrett med årgangschampagne, følger opp med en fantastisk lammesadel og Amarone, så runder av med Napoleon konjakk i krystallvase, så mangler det ikke på "fika" akkurat. Tror du må ha truffet feil plass?
Hilsen lykkelig qatar gullkortinnehaver
 

WTP

Medlem
Jag flög till HKG nyligen och valde att åka kl.11 från ARN och sen 1.35 vidare till HKG med CX.
Denna gången ville jag utförska Al Mourjan och ta den free City Tour därför valde jag att åka kl.11
Annars har du en kl.16 flyget från ARN och då har du 2,5 timme på HIA. CX:s business är full flat (om ngn har missat banner här på BC :)) Servicen på första leg var underbar. My 2 cents...
 

agehall

Medlem
Jag kan förstå detta resonemang när man reser i tjänsten men för mig som enbart flyger privat så är 11 per person till Singapore och 14 till Kapstaden i en högklassig business class oslagbart...

Flyger man privat är det vanligt att man inte värdesätter sin tid. Flyger man i jobbet blir det dock en stor kostnad att dels ta en omväg och dels att inte komma fram utvilad. Jag har all förståelse för de som vill "snåla" lite i det privata resandet och ta en lite udda väg - behöver man inte komma fram pigg och fräsch till ett möte 2h efter touch-down så finns väl ingen anledning att spara lite...
 

LarsCph

Medlem
Jeg fløj med Qatar Airways til Manila på en firmarejse. Det var markant billigere end den lidt bedre forbindelse som Thai Airways tilbyder via Bangkok - men ja med ulempen at man skal skifte fly efter 6 timer ud og 8 timer hjem.. Jeg valgte Qatar og levede med at skulle skifte fly. Pengene til rejsen kommer fra et budget som jeg er ansvarlig for og bliver målt på, det kan muligvis også have indflydelse. Men faktisk så ville jeg også rigtig gerne prøve at flyve med Qatar Airways så da de samtidig havde kampagnepriser så jeg kunne flyve retur for 11.000 dkk så var valget ikke så svært :)

Flyver jeg privat så vælger jeg gerne en omvej hvis det betyder at jeg kan flyve business class på de oversøiske ture i forhold til den hurtigste vej på economy class. Ikke at min tid ikke er vigtig - men jeg mener bestemt at livet på business class gør at tiden bruges relativt fornuftigt i forhold til economy class hvor det mest af alt blot er spildt tid.
 
Last edited:

John Mack

Medlem
Flyger man privat är det vanligt att man inte värdesätter sin tid. Flyger man i jobbet blir det dock en stor kostnad att dels ta en omväg och dels att inte komma fram utvilad. Jag har all förståelse för de som vill "snåla" lite i det privata resandet och ta en lite udda väg - behöver man inte komma fram pigg och fräsch till ett möte 2h efter touch-down så finns väl ingen anledning att spara lite...

Själv blir jag snarare förvånad hur många på detta forum som tar enorma omvägar med massor av byten (en hel del av dessa måste väl vara i tjänsten?). För egen del undviker jag gärna fler än ett byte.
 
Toppen