Senaste nytt

Vilket bonusprogram inom oneworld ?

Mikeswede

Medlem
Sitter och tvekar vilket bonusprogram jag skall välja. Har följande ungefärliga resemönster

- 3 resor till Asien/år. Besöker då Kina, Thailand samt Sydkorea. Alltid business klass
- 1 resa till USA/år. Alltid business
- 2 resor till Dubai/år. Business
- 1 resa Göteborg-St Petersburg
- 1 resa Göteborg-Minsk
- 4 resor/år Göteborg - Helsingfors. Economy. Nästan alltid Finnair
- 4 resor/år Göteborg - Paris. Alltid SAS plus
- 1 resa Göteborg- Bergen-Kristiansund-Göteborg. alltid SAS Plus/Wideroe
- 4 resa Göteborg- Stockholm. Oftast SAS plus
- 2 resor Göteborg-UK. oftast economy

Är idag SAS EBG (till Juni 2016).Vill gärna behålla EBG även i framtiden samt samla poäng för en lång bonusresa (Asien eller Asia Pacific) minst vartannat år. Samlar poäng till Eurobonus med AMEX (årlig spend 150 Ksek) samt Coop (ca 240 ksek/år). Har dessutom Eurocard platinum som backup kort samt för priority pass.

Behöver nu starta ett One world konto och tvekar då mellan Qatar eller British airways. Som jag förstår det är en av de stora fördelarna med British Airways möljighetn att samla poäng med VISA samr 2 41 voucher. har dock inte så mycket spend över om jag inte avslutar AMEX eller COOP.
Har prövat många olika bolga på Asien resorna men bir nu oftast Qatar eller som back up Turkish.
Viktigaste med ett One world konto är att erhålla lounge acess (att användas vid flyg till helsingfors) och i andra hand upgraderingar/korta resor inom Asien.

Ser fram emot många rpåd och kommentarer !
 

Dr. Miles

Expert
Om statusen är viktigast (för lounge access m.m.), British Airways Executive Club är nog enklaste alternativ med tanke på ditt resemönster.
 

Glenn E

Medlem
Jag har lite bristfälliga kunskaper i detta men jag hade satsat på American Airlines Aadvantage.
Man ska behöva 4 segment med AA per år för att få status så det blir väl USA resan i ditt fall.
Status ger extra poäng även på andra bolag i One World.
AA ger (tror jag) bra med poäng för andra flygbolag inom One World i Business class.
Bonusresor är billiga och man kan göra roliga bonusresor bokade med AAdvantage poäng.
T.ex enkel first Europa till Notrh Asia och Southeast Asia för 70000 poäng.
Man kan boka Ethihad first London till Abu Dhabi 40000 poäng enkel och Abu Dhabi-Sydney 60000 poäng enkel.
Ethihad har ju en fantastisk första klass produkt på sin A380.
 

karho

Medlem
Sitter och tvekar vilket bonusprogram jag skall välja. Har följande ungefärliga resemönster

- 3 resor till Asien/år. Besöker då Kina, Thailand samt Sydkorea. Alltid business klass
- 1 resa till USA/år. Alltid business
- 2 resor till Dubai/år. Business
- 1 resa Göteborg-St Petersburg
- 1 resa Göteborg-Minsk
- 4 resor/år Göteborg - Helsingfors. Economy. Nästan alltid Finnair
- 4 resor/år Göteborg - Paris. Alltid SAS plus
- 1 resa Göteborg- Bergen-Kristiansund-Göteborg. alltid SAS Plus/Wideroe
- 4 resa Göteborg- Stockholm. Oftast SAS plus
- 2 resor Göteborg-UK. oftast economy

Imponerande detaljerat för att vara ett ungefärligt resemönster! :)
 

agehall

Medlem
Du flyger tillräckligt med business för att skrapa in poäng som behövs för att få status i vilket program som helst. Däremot kan segmentkrav med vissa bolag ställa till det. Det säkraste kortet är BA Executive Club. Hade du rest mer till USA hade nog AAdvantage varit ett alternativ också.
 

Mikeswede

Medlem
Tackar för input. Verkar som er rekomendation är British airways. Orsaken att jag tvekade och istället tittade på Qatars program är att qatar har relativt bra priser och tidtabell till Asien. Dessutom tycker jag Qatars business är överlägsen British airways. Är det någon som har status i Qatars program och tidigare har haft hos British Airways oc kan ge ett intryck av skillnaden.

Imponerande detaljerat för att vara ett ungefärligt resemönster! :)

Man försöker så gott man kan. Kanske var ungefärligt lite ogenomtänkt!!
 

agehall

Medlem
Bara för att du samlar poäng och status hos BA behöver du ju inte flyga med dem... (Förutom de fyra sektorer som behövs för att få gold då)

Det som gör BA till det självklara valet imho är att du kan ha ett visakort och få en 2-4-1-voucher den vägen.
 

Thornado

Medlem
Ett alternativ till att börja med iaf är ju att skaffa ett konto hos airberlin topbonus och statusmatcha ditt EBG så att du får status inom oneworld. Även om du inte vill ha det som ditt huvudsakliga konto för oneworld så kan du ju iaf använda det på dina resor till Finnland (och eventuella andra resor i economy) för lounge-access fram till dess att du samlat ihop nog poäng hos BA eller Qatar för att få status där.
 

johhenrik

Medlem
Tackar för input. Verkar som er rekomendation är British airways. Orsaken att jag tvekade och istället tittade på Qatars program är att qatar har relativt bra priser och tidtabell till Asien. Dessutom tycker jag Qatars business är överlägsen British airways.
Jag har BAEC Gold men har knappt flugit med BA. Jag tror jag har 6 legs med dem. Du får mer "statuspoäng" till BAEC än Qatars program när du flyger Qatar till Asien.
 
Toppen