Senaste nytt

Kortsamligen skall bytas ut

Ozz

Medlem
Jag vet att det är många som ställer frågan -Vilket kreditkort passar mig och det finns många trådar i ämnet. I mitt fall handlar det mer om att jag planerar att byta ut halva plånboken då jag som medveten resenär hittills varit ganska omedveten kortinnehavare.

I plånkan finns idag följande betal/kreditkort: Mastercard bankkort, British Airways visakort, Visa Infinite och Visa businesscard som jag använder inom företaget.

-Mastercardet har jag gratis via banken, så det kan ligga kvar.

-BA-kortet har jag i princip enbart som reservkort och det används sällan/aldrig.

-Infinitekortet skaffade i stället för Amex Platinum för nåt år sedan, bl.a. för att få Priority Pass men jag tycker inte att deras service är i närheten av Amex Platinum och de har inte högsta nivå på PP utan det kostar att gästa in någon. Med Infinitekortet gör jag i princip alla större privata inköp och privata flygbiljetter betalas alltid med det. Ingen kickback, poäng eller bonus...*suck*

-Visa businesscard används vid resor i företaget och både flyg och hotell betalas med det utan någon som helst kickbak i form av poäng eller bonus som jag kan ha nytta av.

Jag har också ett Thai ROP med guldstatus t.o.m. 2016-08 men då det inte finns några kreditkort i Sverige där jag kan tjäna poäng så överväger jag att flytta över mitt poängsamlande till befintligt Eurobonuskonto i stället och det är nu jag är villrådig…

Jag vill alltså ha kreditkort som ger mig Priority pass, gärna högsta nivån med en fri gäst. Jag vill också kunna samla poäng till mitt Eurobonuskonto. Amex Platinum är väl bra eftersom ett bonuskopplat kort ingår men som jag upplevde tidigare är ju de ständiga problemen med att det är svårt att betala med Amex i Sverige och jag är ute efter ett privat kort som funkar överallt med hög kredit.

Jag funderar i banorna att kanske skaffa Eurocard Platinum, bl.a. för bra kreditgräns, concierge och PP. Jag klurar också på SAS Mastercard som ev. komplement. Jag har också lurat på Amex Elite för att få 20K in på bonuskontot.

Är det nåt av alla kort som man kan dra nytta av att ha ett företagskort under samma label?
Är det nån som har ett Eurobonus Gold till salu så kan jag absolut tänka mig att få en inbjudan till något av Amexkorten för att boosta övergången till Eurobonus.
Jag vill också att Fru Ozz skall få ett privat extrakort utan extra kostnad där även PP ingår.
Jag har en privat spend på ca 300K/år och ca 200K/år på företaget.
Bra reseförsäkring är ett stort plus, PP ett måste men för övrigt är jag öppen för det mesta.

Hur skall min nya plånbok se ut...?
 

MegaFlyer

Medlem
Bytte Amex Guld och Eurocard för en tid sedan till Coop. Kortet har reseförsäkring, man slipper valutatillägg och kan samtidigt samla poäng som går att flytta till Eurobonus.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

bossefin

Medlem
Det är ju en j-a djungel där korten är bra på olika saker. Har sedan många år AmEx Platinum som har fördelen PP högsta nivå för både mig och FruBossefin, som också har ett fritt extrakort. DotterBossefin har också fått ett fritt AmEx Gold när hon fyllde 16. Har också Additional Card för tjänsteresor. Försäkringarna helt klart bäst i klassen. Utnyttjar även consierge-tjänsterna ibland - främst restaurangbokningar. Har även bokat via resebyrån någon gång och fått bra uppgraderingar. Dock är 6000 kr rätt saftigt. När nu AmEX/SAS Elite kom har jag tecknat det också för att få de 20000. Kommer därför troligen lämna Platinum. Flyger oftast SAS/*A och då jag är EBD och FruBossefin EBG så är PP inte lika viktigt längre. Tycker dock fortfarande att man skulle få rabatt om man har bägge korten. Jag bor i Stockholm och tycker AmEx funkar nästan alltid även om det finns undantag. Tror nog 95% av mina inköp sker med AmEx. I vissa andra länder kan det dock ibland vara sämre.

Utöver detta har jag i dagsläget ett Diners (som aldrig används), Bankkort med Visa samt ett Statoil med MC. Kommer nog teckna ett Coop och stänga Diners.

Om jag var dig skulle jag köra AmEx Platinum och även plocka ut SAS/AmEx Premium samt komplettera med Coop eller annat MC-kort.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

agehall

Medlem
@Ozz - du har ju en lite knepig sits när du spenderar så mycket tid nere i Thailand. Jag misstänker att du inte vill byta över till Eurobonus från Thai ROP?

Normalt sett så är ju standardreceptet för en person skriven i Sverige (och för vem svenska kreditkort är aktuella) att skaffa alla tre SAS-korten samt BA Visa. Därutöver kompletterar man med ett AmEx Platinum eller liknande ifall man känner ett behov.

Detta förutsätter dock att man även utgår från Sverige och därmed har SAS/*A och BA/Oneworld som vettiga alternativ samt krediterar till EB och BAEC.

I ditt fall så kan jag dock inte se några bättre alternativ än detta, även om det inte blir lika bra som om du använde EB. Med en spend på ca 500k/år så får du lite 2-4-1-vouchers som är rätt värdefulla imho och du drar in bra med poäng.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Ozz

Medlem
@Ozz - du har ju en lite knepig sits när du spenderar så mycket tid nere i Thailand. Jag misstänker att du inte vill byta över till Eurobonus från Thai ROP?

Normalt sett så är ju standardreceptet för en person skriven i Sverige (och för vem svenska kreditkort är aktuella) att skaffa alla tre SAS-korten samt BA Visa. Därutöver kompletterar man med ett AmEx Platinum eller liknande ifall man känner ett behov.

Detta förutsätter dock att man även utgår från Sverige och därmed har SAS/*A och BA/Oneworld som vettiga alternativ samt krediterar till EB och BAEC.

I ditt fall så kan jag dock inte se några bättre alternativ än detta, även om det inte blir lika bra som om du använde EB. Med en spend på ca 500k/år så får du lite 2-4-1-vouchers som är rätt värdefulla imho och du drar in bra med poäng.
Tusen tack för bra input, jag är nog inne på att byta till Eurobonus.
De extra privilegier med att vara ROP Gold i förhållande till EB gold är väl att jag får en bonusresa för halva poängen vartannat år samt en fri uppgradering varje år. Men å andra sidan kan jag ju inte tjäna bonuspoäng på spend på thaikortet och de EB-poäng jag kan tjäna på spend väger nog tyngre än att behålla ROP.

Under det halvåret jag är i Sverige så har jag 7-8 Europaresor, mestadels i *A och EB gold känns mer motiverat "hemma i Europa". I princip inga resor görs i BA/Oneworld så BA-kortet är jag inne på att fimpa.
 

Ozz

Medlem
Amex elite för alla köp och sedan ett eurocard platinum för där Amex inte accepteras.
En av mina tankar också, känns som en vettig kombination.
Nån som vet om Priority Pass även ingår i det fria familjekortet på Eurocard?
Ett annat alternativ som jag funderat på är SAS Mastercard och Amex Platinum med dubbla PP, men elitekortet med 20K poäng lockar.
 

RickardG

Medlem
Jag vill också hävda att acceptansen för Amex i svenska butiker blir bättre och bättre för varje år, och jag har nu rätt sällan problem att betala med mitt Amex Elite. På nätet fungerar det halvbra, men de ställen som inte tar kortet direkt brukar ofta acceptera Paypal. Som många andra här kör jag Coop-kortet som komplement i Sverige och som huvudkort utomlands för att slippa valutapåslag men ändå få bra bonus, och kunna ta ut kontanter utan avgift.

Kort och gott, fixa Amex Elite och Coop och du blir snabbt EBG och får bra loungeaccess. Se till att ge frugan ett extraktet och sätt upp ett familjekonto så ni kan dra maximal nytta av de 2-4-1 ni skrapar ihop.
 

Olsson91

Medlem
En av mina tankar också, känns som en vettig kombination.
Nån som vet om Priority Pass även ingår i det fria familjekortet på Eurocard?
Ett annat alternativ som jag funderat på är SAS Mastercard och Amex Platinum med dubbla PP, men elitekortet med 20K poäng lockar.

De är den vettigaste kombinationen :)
 

agehall

Medlem
Tusen tack för bra input, jag är nog inne på att byta till Eurobonus.
De extra privilegier med att vara ROP Gold i förhållande till EB gold är väl att jag får en bonusresa för halva poängen vartannat år samt en fri uppgradering varje år. Men å andra sidan kan jag ju inte tjäna bonuspoäng på spend på thaikortet och de EB-poäng jag kan tjäna på spend väger nog tyngre än att behålla ROP.

Ah, då är det nog inte alls så dumt att gå över till EB. Du borde ju komma upp till EBG iaf tycker jag och tack vare AmEx Elite så skulle du få 2x2-4-1-vouchers hos SAS, per år! Däremot får du ingen uppgradering, så det är väl det negativa då.


Under det halvåret jag är i Sverige så har jag 7-8 Europaresor, mestadels i *A och EB gold känns mer motiverat "hemma i Europa". I princip inga resor görs i BA/Oneworld så BA-kortet är jag inne på att fimpa.

Jag skulle nog behålla BA-kortet. Om inte annat så har det rätt bra villkor för hyrbilar. Täcker självrisk på upp till 10000kr.
 
Toppen