Senaste nytt

Hur jämför man valuta/växelkurs på bästa sätt?

Sofia

Medlem
Tips på hur man jämför valuta/växelkurs på bästa sätt utan att behöva sitta med papper och penna?

Vi har U$ and €URO som ska växlas till Tjeckiska kronor. Hur hittar man vilken av dessa valutor som det är bäst att använda vid växling?

Eftersom jag blev av med alla mina kort i fredags är det cash till cash som gäller för den här resan tyvärr...men Mr. Sofia får betalt i papperspengar så det är ok ;)

Kanske har någon en praktisk länk att dela med sig av?
 

Sofia

Medlem
Jo men det är ju bara valutakurser. Hur ser jag vilken av euro/dollar som jämfört med svenska kronor ger mest tjeckiska för pengarna?
xe.com brukar jag också använda generellt sett. Text-TV gjorde jag mig av med på 80-talet ;)
 

Dr. Miles

Expert
I Tjeckien är det ofta inte lönt att växla pengar. Om du har bank-/kreditkort från finansinstitutet som inte tar växlingspåslag, använd det istället.
 

AABack2ARN

Medlem
Är frågan om vilken av valutorna EUR eller USD som ger mest CZK ?

Det beror med stor sannolikhet på om du tänkt genomföra affären i Sverige eller när du kommer till Prag.

I Sverige skulle jag säga att det blir dyrt vilket som för jag tror inte exempelvis Forex hanterar två utländska valutor i en transaktion. Först skall du sälja valutan till SEK för en ganska dålig kurs och sedan skall du köpa CZK till en lika dålig kurs. Har du tur så slipper du i alla fall växlingsavgiften som brukar tillkomma om man säljer utländsk valuta utan kvitto.

I Prag skulle jag TRO att du får en bättre kurs på EUR än på USD.

Om du verkligen vill växla i Sverige skulle jag säga att du köper från SEK direkt och sparar de andra valutorna till senare resor.
 

Sofia

Medlem
Är frågan om vilken av valutorna EUR eller USD som ger mest CZK ?

Det beror med stor sannolikhet på om du tänkt genomföra affären i Sverige eller när du kommer till Prag.

I Sverige skulle jag säga att det blir dyrt vilket som för jag tror inte exempelvis Forex hanterar två utländska valutor i en transaktion. Först skall du sälja valutan till SEK för en ganska dålig kurs och sedan skall du köpa CZK till en lika dålig kurs. Har du tur så slipper du i alla fall växlingsavgiften som brukar tillkomma om man säljer utländsk valuta utan kvitto.

I Prag skulle jag TRO att du får en bättre kurs på EUR än på USD.

Om du verkligen vill växla i Sverige skulle jag säga att du köper från SEK direkt och sparar de andra valutorna till senare resor.

Tack! Vi kommer ha med oss cash, euro och dollar, och växla på plats i Prag.Att växla först till SEK och sen till CZK är ju bara korkat och dit har jag inte kommit ännu ;) Frågan är helt enkelt vilket som på plats ger förhållandevis mest pengar för pengarna.
Jag har tyvärr inga kort att använda, alla försvann i kaoset i fredags eftermiddag och vi åker imorrn bitti så cash får vara kung helt enkelt. Det ska nog gå bra i tre dagar. (hoppas jag!)
 

AABack2ARN

Medlem
Skillnaden är nog inte enorm mellan de två valutorna. Du kan nog utgå från att du blir "lurad" vilket som.

Behåll den valuta ni har för avsikt att använda härnäst. Är nästa resa till USA? Behåll USD annars EUR. Så skulle jag göra.
 

Dr. Miles

Expert
Om det står "No commission" på växlingskontors skylt, kolla noga om det gäller både för utländsk valuta -> CZK och för CZK -> utländsk valuta.
Många fula växlingskontor har "No commission" endast vid växling av CZK -> utländsk valuta, vilket är ingen nytta för de flesta turister.
 

AABack2ARN

Medlem
Om det står "No commission" på växlingskontors skylt, kolla noga om det gäller både för utländsk valuta -> CZK och för CZK -> utländsk valuta.
Många fula växlingskontor har "No commission" endast vid växling av CZK -> utländsk valuta, vilket är ingen nytta för de flesta turister.

Japp och till de fula växlingskontoren kan du räkna in de flesta (om inte alla) svenska växlingskontor. Forex tar exempelvis 50SEK för att köpa utländsk valuta utan Forex-kvitto: Prislista & villkor | FOREX Bank
 
Toppen