Senaste nytt

Er det normen at få en "instruktion" når man sidder ved nødudgangen?

A

Aurora

Guest
Widerøe - ja alltid
SAS - ja alltid
Atlantic Airlines - ja alltid + egen instruksjons leaflet på setet
Jettime - ja alltid + egen instruksjons leaflet på setet

(Mine erfaringer fra de selskap jeg har sittet på nødutgang hos)
 
Har alltid fått frågan om hur jag har koll på hur man öppnar nödutgången! Otroligt viktigt och bra att CC alltid ställer denna frågan.
 
Jeg kan også selv bidrage:

3/3 med SAS.

Et tillægsspørgsmål, får man også instruktion hvis det er en bemandet nødudgang? (Eksempelvis dør 2 på Airbus A321)
 

agehall

Medlem
Samma här, har alltid fått frågan iaf på SAS, AA, US, BA, LH, Swiss, KLM, AF, Delta och säkert några till. Jätteviktigt att personalen pratar med de som sitter vid nödutgång. Kanske inte så mycket för att ge instruktioner som för att försäkra sig om att de faktiskt förstår engelska (alt det lokala språket).
 

johhenrik

Medlem
Jag har aldrig fått det på BA mellan Sverige och England. Men då sitter ju en crew där också, så jag antar det är anledningen. Annars tror jag nog att det i princip altid sker, iaf på narrow-body plan. På long-haul etc, där man har crew samtidigt så brukar inte något hända vad jag märkt iaf.
 

marbe166

Medlem
KLM är mycket noga med att de som sitter vid nödutgången förstår engelska eller holländska och ger alltid en grundlig genomgång före start. Har själv sett pax som fåt byta plats p.g.a. språkkravet.
 

olo

Medlem
Jag har aldrig fått det på BA mellan Sverige och England. Men då sitter ju en crew där också, så jag antar det är anledningen. Annars tror jag nog att det i princip altid sker, iaf på narrow-body plan. På long-haul etc, där man har crew samtidigt så brukar inte något hända vad jag märkt iaf.

Har också alltid fått instruktioner, utom med SAS i deras A321-plan, men då sitter det en i crew på samma rad, så har utgått från att det är därför.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig fått det på BA mellan Sverige och England. Men då sitter ju en crew där också, så jag antar det är anledningen. Annars tror jag nog att det i princip altid sker, iaf på narrow-body plan. På long-haul etc, där man har crew samtidigt så brukar inte något hända vad jag märkt iaf.

Det är nog korrekt. Är nödutgången bemannad, så har du inget ansvar för att öppna den. Men sitter du på en av nödutgångarna som inte är bemannade, i den mån de finns kvar på BAs kärror, så blir du tillfrågad.
 
Toppen