Senaste nytt

One & Only Royal Mirage Dubai - understated elegance.

Magnus_K

Medlem
Hej!

Nu har man kommit hem till regn och rusk igen efter en utmärkt vistelse på One & Only Royal Mirage i Dubai på 14 nätter. Eftersom One & Only inte ligger med på hotell sidan så kommer här en recension.
1202.JPG
Hotellet har funnit i många herrans år men det är som med vin och konjak, blir bättre med åren som går. Finns det mer flashiga hotell i Dubai? - ja visst finns det.

Söker du klass och understated elegance med bra service så kan du/ni läsa vidare.

Efter att jag bott på många hotell runt Dubai Marina så beslöt jag mig för att testa One & Only Royal Mirage.
Det som direkt avgör var jag ska bo i Dubai är beach access och att det inte är flera tusen solstolar längs stranden. Hotellet ska ha flertal bättre resturanger och kunna erbjuda övergripande väldigt bra service och kundfokus.
Vad är det då som tilltalar med ett gammalt hotell?
Då måste vi blicka tillbaka till sent 90-tal för att förstå. På denna tid fanns stora delar av Dubai inte.
Detta medför att hotell som var tidigt med i game:t kunde köpa strandremsor som idag inte går att få tag på. One & Only har 1km lång strand enligt hotelldirektörn Gilles som jag hade möjlighet att diskutera massa gamla minnen eftersom han hade varit med sedan sent 90-tal och drivit hotellet.

Hotellet består av 3 st områden:
The Palace (där jag bodde)
Arabian Court
Residence & SPA

Rummet och deras utformning:
Mitt rum på The Palace var ca 55kvm stort. Jag hade en balkong med utsikt över ett underbart grönområde med möjlighet att dricka en god eftermiddagsdrink och fundera på varför man jobbar överhuvudtaget..

Övergripande layout
1018.JPG 1019.JPG 1020.JPG

Toaletten var utrustad med dusch och bad. Två vaskar och möjlighet att kunna koppla in Spotify, perfekt för duschen innan man gjorde sig redo för lite "fika" som det heter här på BC :)

1021.JPG 1022.JPG 1023.JPG 1024.JPG

Room Service
Detta var en väldigt positiv överraskning!
Det var faktiskt billigare än många andra alternativ, när det kommer till mat.
Man kunde få i stort sett rätter från hela världen och inom 20 min stod det uppdukat på ditt rum.
1049.JPG 1256.JPG

Strand och poolområde:
I enlighet med introduktionen ovan så är det minst sagt ett gigantiskt område.
Dock ska inte gigantisk likställas med 1000tals solstolar. Det var enligt Gilles, hotelldirektören absolut inte något fokus, citat "Our guests are offered privacy and tranquillity in a box".
Man kan beställa dryck och mat av "beachboys" eller av vad jag kom till att kalla "Corona Cart" :)
1053.JPG
En Corona kostar ca 100 SEK, efter två dagar så behövde man inte beställa längre.
En nickning och beställningen var gjord, enkel och uppmärksam personal.

En rolig jämförelse mellan Westin som ligger granne med One & Only nedan.
Westins strand, ganska nära mellan solstolarna...
1070.JPG

One & Only:
1071.JPG 1075.JPG

Här kommer en kavalkad av övriga strandbilder & poolområde:

Om ni vill hyra båt så kan jag rekommendera Maiora nedan.
Helt underbar är den och rent generellt vill ni hyra Super Yachts (100ft+), PM mig så kan jag hjälpa er då jag hyrt ett par gånger i Dubai och kan ge er rekommendationer.
1078.JPG
1026.JPG 1027.JPG 1029.JPG 1033.JPG 1045.JPG 1054.JPG 1055.JPG 1056.JPG 1066.JPG 1067.JPG 1068.JPG 1069.JPG 1124.JPG 1125.JPG 1126.JPG 1374.JPG

Resturanger och barer

På området finns det gott om väldigt bra resturanger med underbar mat och som garanterat ger er upplevelser för livet i form av minnen som är väldigt bra att plocka fram när hösten når Sverige.
Dubai Restaurants | Restaurants in Dubai | One&Only Royal Mirage

Jag var en väldigt frekvent besökare på The Jetty, en lounge som är ett av dom bästa ställena i Dubai om du söker en lounge med klass och utsikt.

Beach Bar & Grill kan rekommendera för en grym lunch på eftermiddagen.
Nina har väldigt bra Indisk mat och trevlig avslappnad miljö.



The Jetty:
1041.JPG 1119.JPG

Roof Top Terrace:

1354.JPG 1356.JPG 1359.JPG


Euazone:
Grym resturang med Asian Fusion mat och som ligger i en väldigt trevlig miljö!
Ligger typ mitt i en pool, lite coolt faktiskt när det är upplyst på kvällen.
1364.JPG 1365.JPG 1366.JPG 1367.JPG 1370.JPG


Övriga bilder från lobby, trägård osv:

1124.JPG 1125.JPG 1126.JPG 1127.JPG 1128.JPG 1133.JPG 1134.JPG 1135.JPG 1136.JPG 1137.JPG 1138.JPG

Kostnad:
" Cost a leg and an arm"
Håller dock på att se om jag förhandla fram ett BC-pris :)
Hotelldirektören bad mig kontakta honom så skulle vi försöka hitta något attraktivt då jag nämnde recensionen jag skulle göra på BC :)

Slutsats:
Helt underbart ställe, full stop.
Jag rekommenderar det till alla kära BC-medlemmar.
För personer som jobbar i Internet City eller Media City/Dubai Marina är det perfekt.
Man kan åka Spårvagn precis utanför.

Ps.
Jag måste kolla om postgången från hotellet funkade? @Jacob eller @Martin Björnström fick ni vykort? :)


Som vanligt, frågor eller funderingar tveka inte på att höra av er!

Mvh
Magnus
 

Sofia

Medlem
Men åh! Alltså det ser ju helt underbart ut! Och ouppnåeligt för oss vanliga dödliga :(
 

Gus

Medlem
Verkar helt fantastiskt!! :) Jag älskar hotell som har bra room service! 100 kr för en Corona låter ganska saftigt :D
 

Magnus_K

Medlem
@Anfield
Tack! Kolla i stora Dubai tråden jag startade i söndags och jag ska försöka ladda upp ca 100 bilder så att alla får en bättre överblick på olika saker i Dubai.
 
Toppen