Senaste nytt

50,000 miles is the new 25,000 - känns det igen...?

Gweilo_2

Medlem
Kul och träffsäker artikel i New York Times om trender i bonusprogrammen i USA, känner vi igen oss ?

http://www.nytimes.com/2015/06/07/u...-move-the-goal-posts.html?abt=0002&abg=1&_r=1

Citat:

“When everyone’s an elite flier, no one is,”
"eligibility for preferred seats and upgrades isn’t worth much if there are 70 people in line ahead of you to get them."
"United and Delta’s first tiers are both named for silver, which is a precious metal, but silver customers are increasingly treated like zinc."
"50,000 miles is the new 25,000.

och så den bästa...-:)

"If you’ve ever had a really frank conversation with a brand-loyal frequent flier, you may understand the perverse way elite status can get tied up in a person’s sense of self-worth."
 

AABack2ARN

Medlem
Jag håller med. Ser mindre och mindre anledning till att flygbolagen ens har en "silver-nivå" annat än möjligtvis som någon form av försök att få fåfängan/tävlingsmänniskan hos oss att vilja bli ännu lite viktigare.

British Airways införde sin bronze-nivå ganska nyligen (nåja några år sedan) men är det andra bolag som inte ens har en nivå motsvarande Star Silver eller oneworld ruby ännu?
 

Alf

Medlem
Håller helt med @AABack2ARN om silvernivån. Jag har nu silver hos ett antal bolag eftersom jag inte reser i någon större omfattning. De förmåner silver nivån ger kan jag vara utan så för mej får dom gärna ta bort denna nivå. Jag kan inte påminna mej om att jag haft någon nytta av det. Det skulle vara med SAS på sommaren man får tillgång till lounge men eftersom jag då alltid åker på Plus biljetter har jag ändå tillträde till loungen.
 

Dr. Miles

Expert
Håller helt med @AABack2ARN om silvernivån. Jag har nu silver hos ett antal bolag eftersom jag inte reser i någon större omfattning. De förmåner silver nivån ger kan jag vara utan så för mej får dom gärna ta bort denna nivå. Jag kan inte påminna mej om att jag haft någon nytta av det. Det skulle vara med SAS på sommaren man får tillgång till lounge men eftersom jag då alltid åker på Plus biljetter har jag ändå tillträde till loungen.
Det finns några användbara fördelar i Silvernivå beroende på bonusprogram.

Lufthansa Miles&More Frequent Traveller (Star Alliance Silver) ger lounge access i Business louge när man flyger med Lufthansa gruppens (+ LOT) flygningar.
Miles & More - Miles & More status levels

Air France Flying Blue Silver (Skyteam Elite) ger 50% mer award miles när man flyger med Skyteam flygbolag.
Silver: the smooth way to travel | FlyingBlue.com
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns absolut flera förmåner med silvernivåerna (i synnerhet i det egna flygbolaget), men utmaningen är att det är så många som numera har denna status så att vitsen med den därmed försvinner lite när det kommer till ämnen där passagerarna rangordnas (prio vid uppgradering, störningar etc.).

Man måste också inser att artikelförfattaren diskuterar detta ur ett amerikanskt perspektiv där mer eller mindre alla statusmedlemmar har möjlighet till uppgradering, standby och så vidare och då står sig silver (motsv.) inte långt. Extra miles, mer baggage kan man i princip ge alla utan att det tär på andras förmåner.
 

jsn

Medlem
Men har detta blivit värre de senaste 15 åren? Jag har en högst begränsad erfarenhet men jag tycker inte det blivit enklare bli silver om man jämför med vad som krävs för att bli guld...
 

AABack2ARN

Medlem
Bra fråga och bra poäng!

Jag tror det är lite enklare att erhålla status nu med tanke på att det finns fler möjligheter att tjäna in kvalificerande poäng i och med att allianserna är mycket större nu än tidigare - även om intjäningsreglerna är ganska snåla på de billigare biljetterna.

Utöver det har de amerikanska bolagen har sina "challenges" som gör att man ganska enkelt kan bli motsvarande silvermedlem eller guldmedlem och dessutom borde ett inte oväsentligt antal amerikanska resenärer nu vara "life time members" på silver eller guldnivå.
 
Toppen