Senaste nytt

ESTA när man åker till USA via Kanada?

Brinkmann

Medlem
Hej!

skall på möta i Buffalo, och åker via Toronto. har sökt runt på diverse ställen, och får lite olika svar.

På ESTA-sidan (.gov) står ju något om "if you come to america by air or sea..." så ska man ha ESTA.

Resebyrån svarade att man skall ha ESTA.

Någon som vet? Jag tänkte åka Taxi från Toronto till Buffalo. Några tips på detta, eller i övrigt?

:)
 

Flying P

Medlem
Ja ESTA behövs vid inträde till USA. Kanada har inte krav på ESTA så du kan komma in i Kanada utan att göra något speciellt i Toronto. Det är vid gränskontrollen vid vägen(?) mellan Toronto och Buffalo som du behöver ha ESTA.
 

palmen

Moderator
Den missen har jag gjort, åkte till Vancouver och skulle ta båten till Seattle, där blev det lite "problem" när jag inte hade ESTA, men det löste sig ändå :)
 

nilsson

Medlem
Jag är villig att vaska $14 om det skulle vara så att det inte behövs. Ett ESTA kan ju användas för inresor under flera år.
 

AABack2ARN

Medlem
Någon som vet? Jag tänkte åka Taxi från Toronto till Buffalo. Några tips på detta, eller i övrigt?:)

Jag skulle nog ta det säkra före osäkra och ha en godkänd ESTA. Har bara åkt åt andra hållet, dvs landat i USA och åkt in i Canada och sedan tillbaka till USA.

Hur fungerar det med taxi mellan Canada och USA - i synnerhet runt gränskontrollen. Vad kostar det för övrigt?
 

Yoghurt

Medlem
Nej, ESTA behövs inte om man anländer landvägen:
I am a citizen of a VWP country and am visiting the U.S. from Canada or Mexico?

If you are coming by land, you do not need to have ESTAauthorization, however, you should return your green I-94W card upon departure. If you are arriving by air or sea, you do need to apply for ESTA. You should return your green I-94W to the airline representative prior to boarding your flight.
Do I need to apply for ESTA

När jag åkte över från Kanada till USA förra vintern (2013/2014) fick jag välja om jag ville resa in på mitt ESTA (som jag hade sedan tidigare) eller fylla i ett I-94-formulär och resa in på det.
 

Kricka

Medlem
Ett ESTA är väl aldrig fel att ha och som @nilsson skriver så kostar det 14 USD.
Gäller i två år från godkännandet. Du slipper dessutom hålla reda på I-94-
blanketten.
 

agehall

Medlem
Att resebyrån säger att man ska ha ESTA är väl rätt självklart - de lär ju oavsett inte ha koll..

Jag har alltid haft ESTA sedan det infördes, så jag har inte ens funderat på att det skulle gå att komma in utan ESTA om man åker bil. Jag skulle ju dock kunnat testat det härom året när jag var i Niagara. Det är ju inget olagligt med att råka lämna fram fel pass liksom... :)
 
Toppen