Senaste nytt

[rykte] Royal Air Maroc – Nästa medlem i Star Alliance

Jonas C

Medlem
Det ryktas om att Royal Air Maroc blir nästa medlem i Star Alliance, där ett officiellt besked väntas komma under de närmaste dagarna. Ganska otippat att de valde just *A, då de länge har lutat mot att gå med i SkyTeam, men detta kommer innebära att *A blir den dominerande alliansen i Afrika.

…Och nej de är INTE ett dry airline ;)

Royal Air Maroc to join Star Alliance - ch-aviation.com
 

NyfikenGrau

Medlem
Skumt att det motiveras med att bolaget öppnar upp väst- och centralafrikanska marknaden, är det inte precis det som Brussels gör redan?

Bra för de som åker till Marocko såklart, men det känns inte direkt som någon jätteviktig marknad, särskilt inte för nordeuropeiska länder. Men jag vet inte, den delen av Afrika kanske växer mer än jag inser.
 

JWD

Medlem
Då kanske man ska avvakta lite till innan det blir dags för att boka en resa till Casablanca och Marrakech. Innan så var jag inne på att flyga med TAP och även klämma in ett besök i Lissabon på ditvägen. Men nu kanske det blir raka spåret hem då :)
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker det spontant vore intressant att kunna flyga till Västsahara. Mig veterligen är det nästan bara Marockanska bolag som flyger dit ....

Vet att läget alltid är något spänt, men det är en region som är visumfri för svenskar. Flygtiden borde vara väldigt behaglig med mellanlandning i Casablanca - varmt året runt.
 

Homer

Medlem
Det ryktas om att Royal Air Maroc blir nästa medlem i Star Alliance, där ett officiellt besked väntas komma under de närmaste dagarna. Ganska otippat att de valde just *A, då de länge har lutat mot att gå med i SkyTeam, men detta kommer innebära att *A blir den dominerande alliansen i Afrika.
…Och nej de är INTE ett dry airline ;)
Royal Air Maroc to join Star Alliance - ch-aviation.com

Båda ryktena kan inte vara sanna ;)

Royal Air Maroc & Qatar Airways form joint venture. More JVs for each as RAM eyes oneworld alliance | CAPA - Centre for Aviation


RAM is planning a JV with Iberia, with the Iberia and Qatar partnerships likely to be followed by joining the oneworld Alliance
 

Jonas C

Medlem
Trist, men antar att det känns logiskt med tanke på att Star Alliance annars hade haft en total dominans över Afrika.
 
Toppen