Senaste nytt

Hur räknar man lättast i Indonesisk valuta?

maba

Medlem
Försöker komma på hur man lätt och snabbt ska kunna räkna ut vad saker och ting kostar i den Indonesiska valutan. Annars brukar man ha sina knep med att dra bort x antal nollor och dela med x eller andra formler beroende på valuta. Här går jag nog bet så är det någon som har ett bra system så tar jag gärna del av det.
 

Malla

Medlem
Förr när jag bodde i Indonesien kunde man ta bort 3 nollor och sen dela med två. Nu är kursen lite annorlunda så det stämmer inte så bra. Ska det bli rätt får du ta bort 4 nollor och multiplicera med 6....
 

agehall

Medlem
Jag skulle dela med tusen och sedan tänka att det är ett rejält överslag. Är det inte billigt när man gör så, så kan man nog lika gärna handla hemma. Funkar bra för mig, men jag gillar överslagsräkning.
 

Swisser

Medlem
Jag skulle ta bort tre nollor och sedan dra av en tredjedel av beloppet som återstår. Du får du ganska exakt beloppet i SEK.
T.ex någonting kostar 3 miljoner idr => 3000 (efter avdrag av tre nollor) => sedan drar du av en tredjedel som är 1000 => återstår 2000 som är beloppet i SEK. Det går ganska snabbt att räkna ut detta i huvudet, men ibland får man approximera då talet man får efter avdrag av tre nollor inte alltid är jämt delbart med 3.
 
Det är enkelt. 100k är runt 60-65 kronor. Medan 150k är 100 kronor om man vill räkna åt det hållet istället.
 

Dr. Miles

Expert
Räkna 100.000 IDR (Indonesian Rupiah) som 70 SEK (nu) då går du inte back. :)
800px-Indonesian_Rupiah_%28IDR%29_banknotes2009.jpg

(Foto: Wikipedia)

Det är mycket lättare att räkna IDR än 100.000.000.000.000 (hundra trilijon) Zimbabwe dollar. ;)
800px-Zimbabwe_%24100_trillion_2009_Obverse.jpg

(Foto: Wikipedia)
 

Flying P

Medlem
Kände mig helt plötsligt otroligt rik när jag tog ut 5,000,000 IDR från ATM för att betala vår chaufför. Det är nästan lite som Cuba där CUC är främst för utlänningar medan CUP som är värde 1/25 av CUC är för lokalbefolkningen.
 

mash

Medlem
Jag var tvungen att ta ut lite kontanter (3,000,000 IDR ~= 2000 SEK) för att betala morgondagens dykning, himla osmidig valuta:
20150605_210441.jpg
 
Det där är 50k-sedlar väl? Jag betalade 15,3 miljoner en gång. Det var en skaplig hög och tog sin tid för personalen att räkna samt kolla vattenstämpel.
 
Toppen