Senaste nytt

Var kan jag boka biljetten?

Malu

Medlem
Jag ska boka en resa till Orlando i juni och tiderna gör att jag på utresan vill flyga Swiss ARN-ZRH-ORD-MCO och hemresan Lufthansa MCO-FRA-ARN. Har hittat en utmärkt businessbiljett via ITA med farecode ZRCSEW (bokas i Z), men lyckas inte boka denna någonstans. På Swiss egen webb så får jag upp alla flyg som jag vill ha det, men prissätts med hemresan i J på LH, vilket ökar priset med 15000 kr! På Lufthansas webb hamnar jag i Z med LH, men får högre priser med LX-flighter på utresan. På MrJet, Expedia och liknande så får jag inte alls upp Swiss som alternativ för utresan.

Självklart har jag kollat tillgänglighet och det finns bra med plats i Z på alla flighter och såvitt jag kan tyda biljettreglerna så uppfyller jag alla krav (borta över söndag, etc). Måste jag kontakta en resebyrå i Sverige, eller tror ni att Swiss kan lösa det per telefon? Andra tips?
 

agehall

Medlem
Jag tycker det är rätt vanligt att man hittar saker på ITA Matrix som man sedan inte kan boka online.

I det här fallet tror jag det är routingen som ställer till det. Vad jag kan se får du inte ens flyga via ORD på den här fare:en.


[KVS Availability Tool 6.9.5/Diamond - Routing Rules: STO-ORL/LX/ZRCSEW/20850 SEK]

STOORL-LX 05JUN12 *RULE DISPLAY* TARIFF 0001 RULE WZSE
* ADD APPLICABLE TAX * FED INSP FEES *
-FARE BASIS SEK NUC PTC FT GI
ZRCSEW R 20860 3094.93 ADT EX AT
ZRCSEW/CH25 R 15645 2321.20 CNN EX AT
ZRCSEW/CH25 R 15645 2321.20 INS EX AT
ZRCSEW/IN90 R 2090 310.08 INF EX AT
ZRCSEW/CH25 R 15645 2321.20 UNN EX AT
BOOKING CODES Z
PFCS MAY VARY BY RTG
INDUSTRY FARE TYPE - BX - BUSINESS CLASS EXCURSION
MPM - AT 5809 VIA NORTH ATLANTIC
---------------------------------------------------------------

ROUTING 404 FROM-TO STO-GVA-ZRH-TPA/BOS/CHI/MIA/NYC/WAS/
YMQ/YTO-AC/CO/LH/LX/UA/US-ORL*
FROM-TO STO-GVA-ZRH-TPA/BOS/MIA/NYC/WAS/YMQ/
YTO-AC/CO/LH/LX/UA/US-ORL*
FROM-TO STO-ZRH-GVA-TPA/BOS/CHI/MIA/NYC/WAS/
YMQ/YTO/BOS/CHI/MIA/NYC/WAS/YMQ/YTO
-AC/CO/LH/LX/UA/US/CO/LH/LX/UA/US
-ORL*
FROM-TO STO-ZRH-GVA-TPA/BOS/MIA/NYC/WAS/YMQ/
YTO/BOS/MIA/NYC/WAS/YMQ/YTO-AC/CO/LH/
LX/UA/US/CO/LH/LX/UA/US-ORL*
 

Malu

Medlem
Hm. Jag ska prova med routing via MIA också. Men Swiss föreslår ORD som första alternativ. Har också testat att lägga upp resan som multi-segment, men då får jag aldrig några business discounted-priser...

mry: Utresa 13 eller 14 juni med Swiss. Hem måste jag åka LH465 20:20 MCO-FRA den 20e juni.
 

agehall

Medlem
Hmm, när jag tittar på dessa datum hittar jag inte den där fare basis längre. Klart skummt.

Å andra sidan hittar jag nu ZNNZEUW som ser ännu bättre ut än den du hittat. Den tillåter även andra *A carriers.
 
Jag provade med flygstolen.se, de klarar av att boka ITA biljetter mot en avgift (150 kronor).

Skicka uppgifterna om flightnummer, fare klass och tider till anette@flygstolen.se så kommer hon tillbaka med prisförslag.
 

Senator

Moderator
Hej,

I allmänt kan du boka alla Star Alliance Joint Venture bolag via Lufthansa hemsida. Detta funkar bra. "Fare Basis" ZNNZEUW är rean som tar slut den 13 mars, och tillät inte Stop over.

Jag har talat lite med min kontakt på Swiss gällande ITA Matrix och andra Internet resbyråer. Han påpekade att p.g.a. Swiss "married segments" så visar dessa ibland inte rätt. Jag brottades med detta nu senast till Asien, och fick ringa in min bokning.

Min strategi är att använda Lufthansa hemsidan, ringa Swiss eller om jag har United (gamla CO) flighter med på bokningen så ringer jag dom. För en affärsklassbiljett tar dom 0kr i avgift för att boka på telefonen.
 

Malu

Medlem
Tack Senator. Med lite tricksande med multi-segment på lufthansa.se så fick jag idel z-stolar och precis det pris jag ville. Routing via ORD var inget problem heller - när jag lusläser routingreglerna så har de varit så kluriga att de skrivit CHI för Chicago! Då ska jag bara försöka uppgradera till F... :)
 
Toppen