Senaste nytt

Hur dåliga kunder är vi?

Jonas C

Medlem
Med hänsyn till den senaste tidens ändringar i servicekonceptet hos SAS så kan man ju ibland undra ifall det råder ett kundförakt gentemot oss kunder. Kan det helt enkelt vara så att SAS ledning har tröttnat på våra dåliga kundbeteenden, dvs maximering av poäng och status, utnyttja kryphål, dricka oss fulla på flygen, osv. Kan dessa försämringar i servicekonceptet vara avsiktliga försök att få bort oss servicemedvetna och [dåliga] kunder från SAS? Man kan ju nästan undra det med tanke på att förändringarna kom efter Meet&Greet eventet med SAS VD och personal från de olika avdelningarna.
 

agehall

Medlem
Klart vi är dåliga kunder om man ska detaljstudera vårt beteende. Men på det hela taget så spelar nog vårt optimerande ingen som helst roll. Vi är nog inte en promille av alla deras kunder som maximerar så hårt att det ens står ut om man letar efter det...
 

mha321

Medlem
De kom väl typ dagen efter eventet. Inte en chans att SAS organisation kan reagera så snabbt även om de skulle vilja... Utöver det rent praktiska att det trycktes menyer som distributerades, så ska det garanterat till ett stort antal möten i många led innan något beslutas.
 

Andreaszan

Medlem
Var det ikke Eivind Reiten som sa at "...når vi i sas sitter i tredje planleggingsmöte for en forandring har Norwegian besluttet, implementert og evaluert samme sak...."

3-drinkgate sto nok på dagordningen förste gang hösten 2014. Leve televerket.
 

flum

Medlem
Klart vi är dåliga kunder om man ska detaljstudera vårt beteende. Men på det hela taget så spelar nog vårt optimerande ingen som helst roll. Vi är nog inte en promille av alla deras kunder som maximerar så hårt att det ens står ut om man letar efter det...
Hej @agehall var har du varit :p
 

Senator

Moderator
Här är vad jag tror, det är mina högst personliga reflektioner:
1. SAS kärnverksamhet handlar om att transportera resenärer inom Skandinavien, mellan Skandinavien och Europa, och i mindre skala, mellan Skandinavien och resten av världen. Intra-Skandinaviska verksamheten är störst, och Norge är den viktigaste marknaden för SAS.
2. Med ovan kärnverksamhet är Norwegian deras största konkurrent
3. Marknaden ändras i snabbare takt än vad SAS kan förändras. När ett åtgärdsprogram avslutas är man redan 1-2 år efter i nästa program.
4. Den skandinaviska marknaden, och särskilt den svenska (säger mina kontakter) är väldigt priskänslig
5. Det gör att SAS alltid arbetar reaktivt, och att det ofta blir frågor om "små bäckar" som till slut hjälper resultat- och balansräkning (slottar för $22m, serviceinnehåll)
6. SAS har fortfarande bland världens högsta produktionskostnader, och eftersom snittflygning är så kort påverkar detta resultatet också
7 Jag tror dock att SAS EuroBonus nu är en tillgång för SAS och att de tjänar pengar på detta..

Jag tror inte den finns en kundförakt hos SAS. Jag upplever att SAS faktisk har blivit bättre på vissa områden, men tajmingen blir konstig när det är möte med kunder en dag, och (vad vi här upplever) som dåliga ändringar nästa dag. Det jag kanske upplever som SAS största problem är kommunikation och den konsekventa inkonsekvensen. Ha ett konsekvent erbjudande...
 
Toppen