Senaste nytt

Kort-försäkringar...

Stefan62

Medlem
Hur hanterar Ni reseförsäkring/kortförsäkring när Ni åker på award-biljett?

American Express anger i villkoren att det för de SAS-brandade korten ska vara betalt till 75% med reda pengar eller Eurobonus-poäng och för Platinum gäller samma pengar eller MR-poäng.

Hur gör Ni om det är en USDM/AA-awardresa där:
  1. Poängen är intjänade genom att flyga?
  2. Poängen är köpta?

Hur gör Ni om det är en BA-award där:
  1. Poängen är intjänade genom att flyga?
  2. Poängen är intjänade genom BAEC?
  3. Poängen är intjänade som MR initialt och sedan konverterade till Avios?

Hur gör Ni om det är en KLM-award där:
  1. Poängen är intjänade genom att flyga?
  2. award-flygningen sker inrikes i USA med t ex Delta?

Slutligen
  1. Hur gör Ni om det är en Lifemiles-award - som ju ofta bygger på inköpta poäng och blir det någon skillnad om del av poängen betalas vid bokningen?
 

Glenn E

Medlem
Vet inte riktigt men jag har ju en utökad hemförsäkring (med resetillägg) och den täcker väl allt korten täcker.
Men det är ju en bra fråga.
Kanske det bara är skatterna man betalar extra som räknas?
 
Mine forsikringer gælder når billetten er betalt helt eller delvist med kortet. For rejser betalt med bonuspoint gælder det at skatter og afgifter skal være betalt med kortet.
 

jsn

Medlem
Jag behövde utnyttja reseförsäkringen på en resa jag gjorde med SAS, bokad med poäng och skatterna betalda med ett MC. Inga problem, fick vad jag skulle.
 

sweflyer

Medlem
Man kan ju konstatera att det finns olika sätt att se på detta;

-När det gäller kompensation för exempelvis nedgradering enligt EU-regler argumenterar en del att "poäng är en annan form av betalning" och att kompensationen därför skall vara kontant
-När det gäller kortförsäkringar argumenterar vissa att skatter och avgifter betalda med kortet utgör själva betalningen och att försäkringen därför gäller

Det är långt ifrån glasklart. Krävs det att 75% är betalt med kortet, och det är en C biljett betald med poäng + 1000 SEK skatt kanske man inte kan se det som 75%. Man kan också se det som 100%.
 

Stefan62

Medlem
Nu har man ju även andra försäkringar, men jag skulle nog hävda att om jag betalat skatter och avgifter med kortet så gäller försäkringen.

Jag har nu varit i kontakt med Entercard och Folksam.

En bonusresa med BA-avios är inte betald till 50% med kortet och därmed gäller inte försäkringen!

Kommentarer?

^^^

Jag fick ett lika förvånande som bra svar från Amex - om man har MR som konverteras till Avios så är det att betrakta som att bonusresan är betald med Amex. Man efterfrågar dock dokumentation på att en överföring/konvertering har skett.
 
Toppen