Senaste nytt

MERS-CoV sprider i Sydkorea

Dr. Miles

Expert
Ursäkta för förkortningar i rubriken, men jag fick inte upp hela namnet i trådrubriken.

I Sydkorea sprider MERS-CoV (Mellanöstern respiratoriskt syndrom coronavirus) och i dagsläget har Sydkoreanska myndigheter skickat ca 750 personer i karantän, ca 250 av dem har fått utreseförbud från landet.

Japan har skickat varningar till sina medborgare om eventuell risk för smittan av MERS-CoV vid resor till Sydkorea.

Hong Kong har också reagerat mot MERS-CoV från Sydkorea.
Om en resenär kommer från Sydkorea (eller via Sydkorea) har feber, skickas personen till karantän och även dem som satte omkring den personen på flyget.

Travellers to Hong Kong must sign health declaration amid Mers outbreak | South China Morning Post
South Korea reports first deaths from MERS, with 25 infected - The Japan News
 
A

Aurora

Guest
Shit, vad det sprider sig når det kom til korea!!! Har fulgt utbruddet i mellanøstern, og det har holdt seg relativt stabilt med lite spredning mellom mennesker.

Skremmende å se hvor fort det har endret seg i det det fikk fotfeste i Asien... håper ikke dette tar fart i verdens mest folkerike kontinent...
 
S

SPG1

Guest
Förr eller senare så kommer det att komma en rejäl pandemi.
Tror inte att just ett Corona kommer att vara en bad guy iofs är MErs mer smittsamt än SARS men ändock.
Jag lägger mina pengar på ngn variant av influensa typ H1NX fast inte ngn endemisk grisvariant utan kanske ngn pandemisk fjäderfä variant eller varför inte en mixad genuppsättning typ H1.5NX :).
 
S

SPG1

Guest

Helt naturligt. Populationsdensiteten är alltid avgörande för spridning. Det man kan trösta sig med är att de har gedigen erfarenhet av smittor och spridningspreventation.
Skulle vilja se en tempscanner uppsatt på Arlanda/Kastrup med efterföljande karantän av person plus de som har varit nära :)
Värt att notera är att vi i SE har endast 2 vårdplatser (LInköping) för vård av människor med allvarlig och samhällsfarlig smitta.
Men vi kan ju trösta oss med den fina hoppborgen de har :
ambulans-med-luftsluss-jpg


:)
 

Traveller

Medlem
Jag rör mig ju en hel del i båda dessa länderna (HongKong (China) / Korea) och det är intressant att höra hur snabbt detta kom upp på allas läppar. Korea har ju en väldigt omhändertagande kultur och jag har själv blivit kontaktad av flera av mina Koreanska vänner som vill varna och höra att jag inte är drabbad. Men det är nog så att deras omhändertagande kultur är en nackdel då det kommer en smitta som denna då dom ju är väldigt vårdande och tar hand om varandra.
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår varför Hong Kong vill vara hårda när det gäller MERS-CoV eller andra smittsamma sjukdomar. De låg efter när SARS härjade i området och myndigheterna i Hong Kong fick stark kritik både invånarna och från omvärlden.
 
A

Aurora

Guest
Helt naturligt. Populationsdensiteten är alltid avgörande för spridning.

Vet ikke om du leste på linken, men for meg virker det ikke som det har noe med populasjonsdensiteten om man ser på hvordan smitte-kjeden blir beskrevet. Det har jo ikke smittet "utenfor" en helt konkret chain of people som alle kan relateres tilbake til "the first case " i Korea. Det er derfor jeg synes det var fascinerende å lese :)
 
Toppen