Senaste nytt

Mexiko och Peru som matdestinationer

Agö

Medlem
En väldigt spännande utveckling har fått ett ansikte i och med gårdagens topp 50-lista över världens bästa restauranger. Sydamerika visar var skåpet ska stå och då i synnerhet Mexiko och Peru som har tre restauranger var på topp 50 (därutöver har Brasilien två restos och Chile en). Känns som givna resmål framöver och också två länder jag inte besökt än. Någon som varit på någon av desta restauranger?

Restauranger i Mexiko på topp 50:
Restauranger i Peru på topp 50:
 
Har varit i Peru ett par gånger, Lima och Arequipa, och har alltid varit positivt överaskad av den goda maten. Brukar nämna Peru som det land som överraskat positivt när det gäller mat. Har ännu inte provat en av de peruanska nationalrätterna, grillat marsvin.
Ovan nämnda restauranger har jag inte besökt.
 

BCSkier

Medlem
Bokade precis bord på Biko på lördag, får väl återkomma med en rapport.;)
Pujol och Quintonil är fullbokade i helgen:( (har iofs inte ringt Amex concierge...)
 

Jonas C

Medlem
Åt på Quintonil med @bnr när vi var i Mexico City för ett par månader sedan. Helt klart värt det, dock lite för milda smaker på många av rätterna.
 

Homer

Medlem
Annars så kan man besöka Lima i London som har ett specialerbjudande just nu

We’ve teamed up with Veuve Clicquot Yellow Label to offer a summer special set menu for just £25 for 3 courses including a glass of champagne – available Monday to Friday for early dinner or pre-theatre (until 6pm).
LIMA London | Michelin Star Peruvian Restaurant | London, Fitzrovia


The exciting flavours created by Head Chef, Robert Ortiz and Virgilio Martinez (Executive Chef and ranked #4 in the World 50 Best List and #1 in in Latin America's 50 Best Restaurants list)

Virgilio Martinez är chef på Central som Agö räknade upp
 

Homer

Medlem
Besökt Lima London, överlag var maten bra speciellt huvudrätten (hake/kummel 3:e bilden uppifrån) men
ceviche serverad på det här sättet, 2:a bilden uppifrån, med stora fyrkantiga bitar rå fisk var inget vidare - ungefär
som kall bouillabaisse med rå fisk. (står inte på menyn men det fanns alternativ)

Mat1.jpg
Mat2.jpg
Mat3.jpg
Mat4.jpg
Mat5.jpg


Brunch.jpg
.
 
Last edited:

flybob

Medlem
Har varit i Peru ett par gånger, Lima och Arequipa, och har alltid varit positivt överaskad av den goda maten. Brukar nämna Peru som det land som överraskat positivt när det gäller mat. Har ännu inte provat en av de peruanska nationalrätterna, grillat marsvin.
Ovan nämnda restauranger har jag inte besökt.

Det har jag, i Cusco, ingen höjdare direkt. Ganska segt och smakade lite som det gråbruna köttet på grillad kyckling.

2016-12-26 14.36.56.jpg
 
Toppen