Är det verkligen säkert att alla dessa flygplatser kommer implementera pre clearance? Det står ganska tydligt i informationen att det nu skall förhandlas. Min tolkning är att dessa flygplatser klarat den första gallringen men att det inte är en garanti att pre clearance verkligen kommer implementeras.
En fråga som jag saknar i (det för övrigt mycket bra) reportaget är om flygbolag kan välja att hålla sig utanför pre clearance?
Det finns givetvis en möjlighet att kunna backa ur, eller att förhandlingarna i något läge avbryts. Inget är formellt klart innan alla förhandlingar är klara och allt är signerat. Jag har dock ingen tro att Swedavia skulle backa ur om inte något väldigt drastiskt sker. Inget de sagt eller skrivit, publikt eller direkt till mig, tyder på detta.
Även från regeringens håll är man mycket positiv. Exempelvis näringslivsminister Mikael Damberg uttalade sig i fredags mycket positivt kring det senaste beskedet från amerikanarna och poängterade att "regeringen har arbetat intensivt" för att få till det. Det ska nog mycket till att de backar.
Fråga nr 2 är intressant. Jag tycker mig förstå att har man det så används det (utan att ha grottat ner mig i frågan). Men det är en intressant fråga, om ett flygbolag skulle kunna förhandla bort det och flyga till USA och ha alla formaliteter där som idag.
Ingen lär dock svara på frågan idag om jag skulle ställa den och framförallt handlar det om att så få detaljer är klara. Det finns så väldigt lite att förhålla sig till i allt från upplägg, bytestider och kostnader. Och fair enough.